پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
هفته کارگر امسال به گونه‌ای دیگر برگزار شد. دفتر رئیس قوه قضاییه از گروه‌ها و فعالان کارگری دعوت کرد تا در حضور رئیس قوه قضاییه، مشکلات خود را بگویند. شاید شاخص‌ترین گروه‌های کارگری که در این نشست حضور داشتند، کارگرانی از هفت تپه و هپکو بودند.

شعار سال: هفته کارگر امسال به گونه‌ای دیگر برگزار شد. دفتر رئیس قوه قضاییه از گروه‌ها و فعالان کارگری دعوت کرد تا در حضور رئیس قوه قضاییه، مشکلات خود را بگویند. شاید شاخص‌ترین گروه‌های کارگری که در این نشست حضور داشتند، کارگرانی از هفت تپه و هپکو بودند.

 
کارگران هپکو این اتفاق را کم نظیر می‌دانند. آنان معتقدند که دیدار مستقیم عالی‌ترین مقام قضایی کشور با کارگران می‌تواند منشأ خیر و برکت برای تولید در کشور باشد.
 
چند سالی است که شیوه‌های نادرست خصوصی سازی شرکت‌های بزرگ و ملی از یک سو، سودجویی برخی افراد سوداگر از سوی دیگر و همچنین نبود شفافیت کافی در برگزاری مزایده‌ها و تحرکات دست‌های پشت پرده در واگذاری ها، تولید را در بزرگترین کارخانه‌های تولیدی که بخش مهمی از رونق اقتصاد کشور را به دوش می‌کشیدند، دچار اختلال کرد. اما تا زمانی که صدای کارگران این کارخانه ها، به عالی‌ترین مقام قضایی کشور برسد، زمان زیادی طول کشیده است و حالا حجت الاسلام رئیسی، پس از یکسال تصدی ریاست قوه قضاییه، به دیدار حضوری با کارگران پرداخت.
 
ابوالفضل رنجبر، نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو که در این جلسه حضور داشت، به خبرنگار ما می‌گوید: این جلسه با موضوع دیدار با کارآفرینان و فعالان کارگری به مناسبت روز کارگر برگزار و در این جلسه از سوی نماینده کارگران هپکو نکاتی درباره این شرکت به حجت الاسلام رئیسی مطرح شد.
 
به گفته رنجبر، در این جلسه مشخص شد که آنچه درباره هپکو از سوی مسئولان و رسانه‌ها خوب جلوه داده شده، اشتباه بوده است و قرار شد که در جلسه‌ای دیگر با حضور رئیس قوه قضاییه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار مرکزی، معاون استاندار و دادستان این استان، مدیرعامل غیررسمی هلدینگ هپکو، مدیرعامل هپکو اراک و فعالان کارگری برگزار شود.
 
این جلسه برگزار شد و نتیجه نهایی آن، پیگیری واگذاری هپکو به ایمیدرو در اسرع وقت بود. این موضوع به سرعت در رسانه‌های استان مرکزی و کشور پیچید و اینطور به مردم اعلام شد که مشکلات هپکو در جلسه با حجت الاسلام رئیسی مطرح شده و به زودی این مشکلات حل خواهد شد؛ اما روایت کارگران از این جلسه، جور دیگری است.
 
تیتر فردا///// وقتی دولت کارگران هپکو را با زمان به بازی می گیرد / واگذاری هپکو به پیمانکاران ایمیدرو نه خود آن

روایت کارگران از جلسه با رئیسی

سیدناصر میرناصری، فعال کارگری هپکو در گفتگو با خبرنگار ما روایت دقیق تری از این جلسه را بازگو می‌کند و می‌گوید: آنچه در رسانه‌ها مطرح شد و همچنین مطالبی که از سوی استانداری در اراک عنوان می‌شود به گونه‌ای است که به مخاطب، حل شدن مشکلات هپکو را منتقل می‌کند، اما در آن جلسه از زبان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نحوه واگذاری به ایمیدرو بیان شد.
 
میرناصری می‌گوید: در ادامه جلسه می‌خواستیم نکاتی را مطرح کنیم که گفتند حجت الاسلام رئیسی در جای دیگری جلسه دارند و فرصت برای بیان نکات ما نشد. اما به نظر می‌رسد که جوی در حال شکل گیری است که اگر مشکلی پیش آمد، مسئولان استانی به جلسه با رئیس قوه قضاییه ارتباط دهند.
 

واگذاری هپکو به پیمانکاران ایمیدرو!

این کارگر هپکو در ادامه به تشریح شیوه واگذاری هپکو به ایمیدرو اشاره می‌کند و می‌گوید: این شرکت به عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت صمت فعالیت می‌کند و خود، شرکت‌های متعدد و چندین شرکت زیرمجموعه دارد. وزارت صمت قرار است که ۶۰ درصد سهم هپکو را به ۶ یا ۵ سهم، خرد کرده و به چند پیمانکار معدنی ایمیدرو بدهند.
 
وی توضیح می‌دهد: این شرکت‌ها با یکدیگر رقیب هستند و براساس تجربه‌ای که از همکاری با شرکت‌های معدنی دارم، می‌دانم که رقابت سختی میان آن‌ها وجود دارد. حال چگونه قرار است این شرکت‌ها، هپکو را به رونق برسانند.
 
تیتر فردا///// وقتی دولت کارگران هپکو را با زمان به بازی می گیرد / واگذاری هپکو به پیمانکاران ایمیدرو نه خود آن
میرناصری به پیش بینی شرایط موجود می‌پردازد و می‌گوید: وقتی هپکو زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شود و این وزارتخانه آن را به ایمیدرو واگذار کند، دیگر سازمان خصوصی سازی نمی‌تواند نظارتی روی آن داشته باشد و این شرکت می‌تواند هر زمان که خواست شرکت را بفروشد یا نفروشد.
 

ظاهر و باطن واگذاری هپکو به ایمیدرو

از زمانی که نام ایمیدرو برای واگذاری هپکو مطرح شده، رسانه‌های متعددی از این اتفاق استقبال کرده و کارگران نیز در ابتدای کار نسبت به ان خوش بین بودند. اما حالا که شیوه واگذاری آن مشخص شده، کارگران نسبت به این نوع واگذاری ابراز نگرانی می‌کنند.
 
میرناصری می‌گوید: ما قصد اعتراض به این شیوه واگذاری داشتیم، اما فرصت صحبت پیدا نکردیم.
 
وی آینده هپکو را به بوته تحلیل می‌گذارد و می‌گوید: با مسئولان دو شرکت از این شرکت‌های پیمانکار معدنی ایمیدرو درباره واگذاری هپکو صحبت کرده ایم و به نظر می‌رسد آنان هم رضایت چندانی از خرید هپکو ندارند. اما چون شرکت پیمانکار هستند و ایمیدرو به نوعی کارفرمای انان محسوب می‌شود، به ناچار باید به این معامله وارد شوند.
 
در واقع تخصص تولیدی هپکو، آنقدر‌ها به کار معادن نمی‌آید. میرناصری می‌گوید: شاید برخی قطعات مورد نیاز معادن را بتوانیم در هپکو تولید کنیم، اما توان تولید تجهیزات اصلی معادن در هپکو وجود ندارد.
 

دولت می‌خواهد زمان بخرد تا دوره مسئولیتش تمام شود

میرناصری به وضعیت کارخانه آذرآب پس از واگذاری به دو شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: آذرآب را به دو شرکت که رقیب هم نبودند، واگذار کردند و دیدیم چه بلایی بر سر این شرکت امد؛ حالا تصور کنید هپکو قرار است به ۵ یا ۶ شرکت رقیب واگذار شود که خودشان هم تمایلی برای خرید هپکو ندارند!
 
او معتقد است که همه این اتفاقات را دولت صرفا برای خریدن زمان انجام می‌دهد. این فعال کارگری هپکو می‌گوید: این بازی را دولت چند ساله آغاز کرده است. زمانی شرکت را به احمدپور واگذار کرد و پس از آنکه وضعیت هپکو بدتر شد، آن را به تیم مدیریتی جدید دادند. وقتی اعتراض کردیم به ما گفته شد که صبر کنید تا زمان بگذرد. به نظر ما نتیجه فعالیت‌های دولت برای نجات هپکو صرفا خرید زمان است. اکنون چند شرکت پیمانکار معدن هر کدام مبلغی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان یا بیشتر به خزانه دولت واریز می‌کنند و تا وقتی وضعیت هپکو دوباره مشکل ساز شود، چندماهی گذشته و این دولت کار خود را تمام کرده است. آن زمان هم دیگر برایشان مساله هپکو اهمیتی ندارد.
 
این فعال کارگری هپکو می‌گوید: به نظر می‌رسد مسئولان استانی از جلسه با حجت الاسلام رئیسی بهره برداری می‌کنند. اگر هپکو به شرکت‌های پیمانکار معادن واگذار شود، مطمئنا آینده درخشانی نخواهد داشت.
 
با این حال میرناصری هنوز به واگذاری هپکو به خود شرکت ایمیدرو و نه شرکت‌های وابسته به آن ابراز امیدواری می‌کند.
شعار سال با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو،تاریخ 14 اردیبهشت 13399،کد خبر:844913،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین