پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن مقدس و ممنوعیت برگزاری مراسم مذهبی، صنف مداحان و سخنرانان مذهبی همچنان خبرساز هستند. در جدیدترین اتفاق محمود کریمی روضه عجیبی از قمار یک امامزاده خوانده است. منصور ارضی برنامه‌های خود را در مسجد ارک برگزار کرد اما افزایش با مخالفت‌ها تعطیل شد. رویداد۲۴ در این گزارش وضعیت مداحان در شرایط کنونی را بررسی کرده است.

شعار سال:با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن مقدس و ممنوعیت برگزاری مراسم مذهبی، صنف مداحان و سخنرانان مذهبی همچنان خبرساز هستند. در جدیدترین اتفاق محمود کریمی روضه عجیبی از قمار یک امامزاده خوانده است. منصور ارضی برنامه‌های خود را در مسجد ارک برگزار کرد اما افزایش با مخالفت‌ها تعطیل شد. در این گزارش وضعیت مداحان در شرایط کنونی را بررسی شده است.


تعطیلی اماکن مذهبی و مداحی
با آغاز ماه رمضان موضوع مناسبت‌های مذهبی همچون هر سال پررنگ‌ شد؛ امسال اما تفاوت بزرگی با سال‌های گذشته داشت؛ چه آنکه بحران ویروس کرونا تمام پدیده‌های کشور را تحت الشعاع خود قرار داده؛ با این حال این به آن معنا نیست که حاشیه‌های مراسم مذهبی پایان یافته باشد. در این گزارش مهمترین اتفاق‌ها مذهبی که تقریبا تبدیل به چالش شده‌اند را بررسی کرده است.

از هفته گذشته که موضوع باز شدن اماکن مذهبی مطرح شده، چهره‌های مختلفی در این باره نظر داده‌ند؛ در مشهد حجت الاسلام علم الهدی از دولت انتقاد کرده که دستور بازگشایی همه جا را صادر کرده اما اجازه باز شدن اماکن مذهبی را نمی‌دهد. در تهران مداحان توجهی به درخواست وزارت بهداشت ندارند. منصور ارضی برنامه‌های خود را درمسجد ارک از سر گرفت و البته با افزایش انتقادها تعطیل شد. در جدیدترین اتفاق برنامه روضه خوانی و مداحی محمود کریمی در حرم امام رضا برگزار شد و اتفاقا بازتاب بسیاری داشته است. او در روضه خوانی خود گفته یکی از امامزادگان در حال بازی قمار بوده است. کریمی ماجرایی عجیب را تعریف کرده و البته در پاسخ به انتقادات گفته اگر قرآن هم بخوانم حرفی از آن در می‌آورند و انتقاد می‌کنند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در انتقاد به سخنان محمود کریمی که از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی پخش شده، گفته‌اند «اگر این حرف‌ها از دهان افراد دیگر در می‌آمد، حتما او را بازداشت می‌کردند.»

برنامه‌های مذهبی از روش‌های مختلف در انحصار اصولگرایان قرار دارد. از طرفی صدا و سیما در اختیار آنهاست تا مداحان نزدیک به این جریان را مشهور کنند و اگر خطایی از آنها سر زد، از او اعاده حیثیت کنند. فرقی نمی‌کند مداحی به رییس دفتر رئیس جمهور «عورت بگوید» یا تصویر او در کنار دختری منتشر شود یا حتی هنگام عصبانیت در رانندگی، هفت تیر بکشد! برخی مداحان، در هر شرایطی مقربان تلویزیون هستند و آنها معمولا پای ثابت برنامه‌های تلویزیون و تکیه‌های مختلف در ماه‌هایی مثل رمضان و محرم هستند. امسال اما برای مداحان با سال‌های گذشته تفاوت دارد؛ ماه رمضان همزمان شده با شیوع ویروس کرونادر کشور و همچنانکه این بیماری همه مسائل را تحت الشعاع قرار داده، موضوعات مذهبی و مخصوصا برنامه‌های دینی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند؛ برنامه‌های اعزام مبلغ کنسل شده، نمازهای جماعت به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری برگزار نمی‌شود، حرم‌های معصومان فعلا بسته شده است.


همه این موارد البته با انتقادهای فراوان مواجه شد؛ در مشهد عده‌ای مقابل حرم امام رضا بست نشستند تا بتوانند مسئولان را راضی به باز کردن حرم کنند. در قم مخالفان تصمیم دولت در حرم حضرت معصومه را شکستند. برخی نیز با دلخوری اعلام کردند فعلا مراسمی برگزار نمی‌کنند. حسن خلج یکی از مداحان معروف تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چون قصد نداریم بهانه به دست افراد کم بینش داده باشیم تا مبادا شایع شدن بیماری را به حساب جلسات مذهبی بگذارند، مجالس را تعطیل کردیم.»

مراسم مذهبی فعلا به صورت جسته و گریخته برگزار می‌شود. بخشی از استدلال برگزار کنندکان درست است؛ آنها می‌گویند اگر دولت قرنطینه را اجرا کند، ما هم تبعیت خواهیم کرد اما هنگامی که دولت اعتقادی به قرنطینه ندارد و همه نهادها و اماکن عمومی باز است، چرا فعالیت‌های مذهبی انجام نشود. منتقدان نیز می‌گویند برخی فعالیت‌ها به ناچار باید انجام شود تا کشور دچار بحران بیشتر نشود، اما برنامه‌های مذهبی را تا اطلاع ثانوی می‌توان فرادا برگزار کرد تا از هر طریق ممکن جلوی شیوع ویروس کرونا را گرفت.

چندی پیش محمود کریمی مداح معروف، جشن میلاد حضرت علی را به طور مجازی و در «حسینیه‌های خانگی» برگزار کرد. اما گویا برنامه‌های مجازی چندان مورد رضایت علاقمندان به مداحی نیست و آنها معتقدند در هر شرایطی بایدلذت مداحی را به صورت حضوری درک کنند.
تصمیم بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری برنامه‌های دینی فعلا محل مناقشه بخشی از دینداران و جامعه پزشکی شده است؛ فاضل میبدی روحانی اصلاح طلب گفته «اکنون ماه رمضان آغاز شده و عده‌ای مراسم مذهبی خود را آغاز کرده‌اند، اما اقدامات افرادی که در این ماه مراسم‌های مذهبی برگزار می‌کنند حرام است. زیرا در دین زمانی که جان انسان در برابر یک مسئله دینی قرار می‌گیرد، حفظ جان بر اجرای دین مقدم‌تر است. مانند روزه که می‌گویند اگر توانایی گرفتن روزه از لحاظ پزشکی را ندارید، روزه گرفتن بر شما واجب نیست.»

بخشی از اصرارها برای بازگشایی اماکن مذهبی به مسائل اقتصادی باز می‌گردد؛ منبرها تعطیل شده و حتی مراسم ختم هم برگزار نمی‌شود (این مسئله در کاهش درآمد مساجد نیز موثر است) بنابراین اگر این وضعیت تا محرم و صفر ادامه داشته باشد، ممکن است کاهش درآمد بخشی از این روحانیون و مداحان چشمگیر باشد و بسیاری از آنها را با مشکلات معیشتی مواجه کند. بخشی از روحانیون و مداحان سفرهای خارجی را از دست داده‌اند و برخی دیگر همچون محسن طاهری در امارات هم شانسی نداشت و به خاطر ابتلا به کرونا بستری شد.

فعلا دولت دستور داده با توجه به اینکه برنامه‌های مذهبی برگزار نمی‌شود و ائمه جماعت در مساجد ادارات فعالیتی ندارد، حقوق آنها مثل گذشته برگزار شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:13اردیبهشت1399،کد خبر:210596،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین