پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
يک روز بعد از اينکه باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گعده محفلي جمعي از منتخبان مجلس يازدهم نوشت که هيچ جريان و گروهي حق دخالت و حمايت از نامزدهاي رياست مجلس آتي را ندارند و کسي هم حق ندارد قبل از شروع مجلس از نامزدي خود حرف بزند، حزب مؤتلفه که تاکنون سکوت پيشه کرده بود، به حمايت از ميرسليم وارد ميدان شد.
شعارسال: يک روز بعد از اينکه باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گعده محفلي جمعي از منتخبان مجلس يازدهم نوشت که هيچ جريان و گروهي حق دخالت و حمايت از نامزدهاي رياست مجلس آتي را ندارند و کسي هم حق ندارد قبل از شروع مجلس از نامزدي خود حرف بزند، حزب مؤتلفه که تاکنون سکوت پيشه کرده بود، به حمايت از ميرسليم وارد ميدان شد. باشگاه خبرنگاران نوشته بود آن‌طور‌که از نتيجه جلسه محفلي اصولگرايان برمي‌آيد، رقابت اصلي براي کرسي رياست مجلس بين قاليباف و حاجي‌بابايي است و ميرسليم و ديگران براي نایب‌رئيسي رقابت خواهند کرد. همين اظهارنظر کافي بود تا صداي مؤتلفه درآيد و اعلام کند که تنها فرد اصلح براي رياست مجلس از نظرشان مصطفي ميرسليم است. اين در حالي است که عباس سليمي‌نمين روز گذشته گفته که سرليستي قاليباف در تهران تکليف رياست آتي مجلس را مشخص کرده است. ميرسليم در اين مدت بر حضور رسانه‌اي خود افزوده است، مدام با رسانه‌ها مصاحبه مي‌کند و نامه‌هاي تند و تيز به دولت مي‌نويسد يا توييت‌هاي عجیب‌وغريب مي‌کند تا خود را همچنان روي خط اخبار نگه دارد. مؤتلفه درحالي‌که سال 96 گفته بود مي‌خواهد نامزد حزبي در انتخابات رياست‌جمهوري معرفي کند؛ اما لحظه آخر پشت نامزد حزبي خود را خالي کرد؛ اما ميرسليم هم کوتاه نيامد و تا آخر رقابت‌ها ماند تا رأيي کمتر از يک درصد را از آن خود کند. اکنون مؤتلفه دوباره به ياد کنش حزبي افتاده است. درحالي‌که انتخاب رئيس مجلس با منتخبان راه‌يافته به پارلمان است؛ اما رقابت بين اصولگرايان براي نشستن روي صندلي فعلي علي لاريجاني آن‌قدر بالاست که تا اين لحظه حداقل هفت نفر صراحتا يا تلوحيا نامزد اين پست شده‌اند و لابي‌هايي از درون و بيرون مجلس (نمايندگان راه‌يافته) در حال فعاليت به نفع گزينه‌هاي احتمالي است.

بادامچيان، دبير کل حزب مؤتلفه اسلامي، روز گذشته گفت: حزب مؤتلفه اسلامي در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيده که گزينه اصلح و ارجح، براي رياست مجلس يازدهم، آقاي مهندس سيدمصطفي ميرسليم است. بعد هم گفته که حزب مؤتلفه اسلامي اين موضوع را در بخش‌هاي مختلف حزب از جمله در جلسات شوراي مرکزي، معاونت سياسي و مطالعات و برنامه‌ريزي حزب مطرح کرده و در جمع‌بندي نهايي به اين نتيجه رسيده که بهترين روش براي دستيابي و انتخاب يک رئيس شايسته و اصلح براي مجلس بهره‌جستن از گزاره «شاخص‌محوري» به‌جاي «شخص‌محوري» است و در نهايت هم به اين نتيجه رسيده که آن شخص شاخص‌محور کسي نيست به‌جز مصطفي ميرسليم. بادامچيان شاخص‌هاي متبلور در ميرسليم را اين‌گونه تحليل کرده است: «داشتن برنامه جامع و داراي پيوست براي مديريت کلان انقلابي مجلس؛ برخورداري از روحيه تعامل هدفمند با همه جريان‌هاي سياسي درون خيمه انقلاب، برخورداري از عقبه فکري و کارشناسي قوي و شناخته‌شده و امتحان‌داده به‌گونه‌اي که آثار آن در رفتار مديريتي وي متبلور باشد، داشتن تجربه خدمت در حوزه‌هاي کلان مديريتي کشور و البته داشتن کارنامه موفق و عاري از هر شائبه، برخورداري از شيخوخيت و مرجعيت لازم براي اداره مجلس گام دوم. پايبندبودن به ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و شجاع‌بودن در مقام دفاع از حق، برخورداري از ذهنيت تلفيقي نظريه‌پردازي عمل‌گرايي و تجربي، داشتن روحيه و توان استدلالي و اقناعي در مواجهه با مباحث مجلس و نمايندگان و پرهيز از برخوردهاي آمرانه و تحکم‌آميز، ساده‌زيستي و پاک‌دامني و اشتهار به طهارت اقتصادي و داشتن روحيه تنفر از فساد و ايضا مبراي از هرگونه شائبه تخلف و فساد؛ برخورداري از روحيه باورمند استکبارستيزي به‌عنوان اصل ثابت سياست‌هاي نظام، وابسته‌نبودن و وامدارنبودن به پشتوانه کانون‌هاي قدرت و ثروت، حاضربودن در بين اقشار مردم و دانابودن به نيازهاي جامعه، داشتن بصيرت و مواضع روشن و شفاف در مقابل دشمن و هرگونه فتنه و انحراف، برخورداري از روحيه بالا و عزم جدي براي ريشه‌کن‌کردن فقر، فساد و برطرف‌کردن آلام معيشتي مردم». بادامچيان با اعلام نامزد حزب مؤتلفه اسلامي براي رياست مجلس يازدهم گفته است: «با ملاک قراردادن برخي شاخص‌ها که به آنها اشاره شد و به درخواست تعدادي از نمايندگان منتخب و نيز مذاکره با ديگر عناصر تأثيرگذار در تشکيل و ترکيب مديريت مجلس يازدهم، حزب مؤتلفه اسلامي در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيده که گزينه اصلح و ارجح و مبتني بر شاخص‌هايي که برخي از آنها گفته و تقديم شد، براي رياست مجلس يازدهم آقاي مهندس سيدمصطفي ميرسليم است. ما معتقديم پيشينه ۴۰ سال خدمت صادقانه و بي‌طمع و توقع در حوزه‌هاي کلان مديريتي نظام مقدس جمهوري اسلامي، از او شخصيتي باتجربه و توانمند ساخته و به‌عنوان يک رجل سياسي و يک عنصر ارشد تشکيلاتي مي‌تواند به حول و قوه الهي مدير لايق و شايسته‌اي براي مجلس يازدهم باشد».

 باشگاه خبرنگاران جوان نوشته بود که در آن گعده منتخبان اصولگراي راه‌يافته به مجلس، ميثاق‌نامه‌اي تهيه شده که بر مبناي آن فردي که نامزد پست رياست مجلس مي‌شود و در اين سمت مي‌ماند، بايد تا آخر در مجلس بماند و حق نامزدي براي رياست‌جمهوري را ندارد. به‌طور مشخص اين طرح براي بستن دست قاليباف پيشنهاد شده که زمزمه نامزدي‌اش براي 1400 بسيار قوي است. پيش‌تر اعلام شده بود که اين ايده را جبهه پايداري طرح و دنبال مي‌کند. حالا عباس سليمي‌نمين، تحليلگر اصولگرا، به خبرآنلاين گفته جبهه پايداري سروصداي زيادي دارد اما عِده و عده‌شان کم است. او گفته «بايد اجازه دهيم جامعه بفهمد عده و عُده و پايگاه اجتماعي آنها چقدر است، قطعا آنها پايگاه اجتماعي بسيار نازلي دارند و رو به افول هستند؛ يعني خيلي از کساني که عضو شوراي مرکزي آنها بودند به‌دليل همين کارهاي تخريبي که انجام مي‌دادند، از آنها جدا شدند، هرچند آنها مي‌توانند در مجلس بحث‌هايي را دنبال کنند، ولي من فکر نمي‌کنم خيلي حائز اهميت باشند».

باشگاه خبرنگاران در حالي نتيجه جلسه هفته پيش اصولگرايان با چهره‌هاي احتمالي رياست مجلس آتي را خبري و بندهاي توافق‌شده بين آنها را در اين جلسه منتشر کرده بود که سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني، نماينده راه‌يافته از تبريز به مجلس يازدهم، تلويحا گفته در اين جلسه درباره رقابت افراد با يکديگر و مسئوليت‌هاي هيئت‌رئيسه بحثي به ميان نيامد: «مباحث مختلفي در اين جلسه طرح شد، اما مصوبه‌اي به‌عنوان خروجي اين فراکسيون نداشتيم، بلکه راجع به موضوعات مختلف، تبادل نظر شد». قاليباف، ميرسليم، زاکاني، نيکزاد، حاجي‌بابايي، آقاتهراني، تقوي و ميرتاج‌الديني دو روز پياپي هفته گذشته با هم جلسه داشتند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه شرق   ،تاریخ انتشار:  15 اردیبهشت   1399،کدخبر: 263580،www.sharghdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین