پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
می‌گویند «پست‌ها و کرسی‌های مجلس غنایم جنگی نیست که میان خودی‌ها تقسیم شود» اما به نظر می‌رسد اصولگرایان که در انتخابات مجلس یازدهم فاتح میدان بودند ،تلاش می‌کنند تا پیش از آنکه مجلس جدید رسما کار خود را آغاز کند، در پستوهایشان تکلیف ریاست مجلس، ریاست کمیسیون‌ها و البته ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را مشخص کنند.

شعارسال: مجلس یازدهم جمعیت اقلیتی هم از اصلاح‌طلبان و مستقلین دارد که می‌توانند در معادلات سیاسی و پارلمانی تاثیرگذار باشند اما آیا تا کنون در دایره رایزنی‌های این روزهای اصولگرایان نقشی ایفا کرده‌اند؟
 
می‌گویند «پست‌ها و کرسی‌های مجلس غنایم جنگی نیست که میان خودی‌ها تقسیم شود» اما به نظر می‌رسد اصولگرایان که در انتخابات مجلس یازدهم فاتح میدان بودند اتفاقا بر اساس اصول تقسیم غنایم جنگی به پیش رفته‌اند  و تلاش می‌کنند تا پیش از آنکه مجلس جدید رسما کار خود را آغاز کند، در پستوهایشان تکلیف ریاست مجلس، ریاست کمیسیون‌ها و البته ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را مشخص کنند.
 
در این میدان هرچند اکثریت غالب را جناح راست بدست دارند اما اقلیتی از اصلاح‌طلبان و مستقلین هم حضور دارند که شاید حرفشان را نتوانند به کرسی بنشانند اما تعدادشان به اندازه خراب کردن بازی اصولگرایان هست و اگر اختلافی به دامن اکثریت بیفتد( که در حال حاضر این اختلاف نظر را می‌توان میان طیف حامی قالیباف، پایداری‌ها و وزرای دولت احمدی‌نژاد مشاهده کرد) نوع بازی اقلیت می‌تواند معادلات از پیش تعیین شده را بر هم بزند. برای همین باید دید در دایره لابی‌ها اصولگرایان چقدر این اقلیت در نظر گرفته شده‌اند و اساسا برنامه این تعداد اندک در مجلس برای ۴ سال آینده چیست آیا می‌خواهد سیاست سکوت و سکون را پیش بگیرند یا در فکر تشکیل فراکسیونی کم تعداد اما پرنفوذ هستند؟
 
یارکشی قالیبافی‌ها و لابی تا مرز اصلاحات
 
جلسات مجازی منتخبان مجلس یازدهم چیزی نبود که مخفی بماند و از همان روزهای اول زمزمه‌هایش مطرح شد البته گفته می‌شد این جلسات با محوریت مباحث اقتصادی و اولویت‌های مجلس یازدهم است اما همه آنچه در این جلسات می گذشت، فقط این نبود و رایزنی‌هایی هم با منتخبان درباره ریاست مجلس صورت می‌گرفت.
 
«امانقلیچ شادمهر» نماینده گنبد کاووس است که با گرایش اصلاح‌طلبی توانست راهی بهارستان شود. او درباره اینکه اصولگرایان چقدر در جریان لابی‌ها و جلسات مجازی به سراغ اصلاح‌طلبان و مستقلین رفته‌اند به خبرآنلاین گفت: «ما نشست هایی را به صورت مجمع با آقای قالیباف و آقای حاج بابایی و سایر دوستان داشته ایم و حضورا خدمت آنها رسیده ایم و حضور فعالانه هم داریم، به خصوص در زمینه تعامل و تبادل افکار.»
 
او می‌گوید این جلسات بیشتر حضوری بوده  و در درباره ریاست مجلس هم صحبت‌هایی شده است. البته آنطور که این نماینده مجلس می‌گوید گویا تنها قالیباف است که عزم خود را برای ریاست جزم کرده است چراکه او می‌گوید تنها هر صحبتی‌ هم که با طیف اصلاح‌طلب و اعتدالی صورت گرفته است درباره ریاست قالیباف بوده و هنوز نه جلسه‌ای و نه رایزنی از سوی میرسلیم و آقاتهرانی و ... با آنها صورت نگرفته است.
 
لابی برای ریاست کمیسیون‌ها و تبلیغ مجازی
 
عادل نجف زاده از دیگر نمایندگان مستقل و معتدل مجلس یازدهم است که از لابی‌های مجازی اصولگرایان برای ریاست کمیسیون‌ها دل پری دارد. او به خبرآنلاین می‌گوید: «یکی از دغدغه های نماینگان شهرستانی این است، آدرس و لینک برخی گروه‌های مجازی برای منتخبان مجلس یازدهم فرستاده می‌شود که مشخص نیست گردانندگان این گروه ها چه کسانی هستند. همین الان که در حال صحبت کردن با شما هستم چندین گروه آن هم به نام کمیسیون‌ها شکل گرفته است؛ مثلا کمیسیون‌های برنامه و بودجه، کمیسیون صنایع و معادن، انرژی و ...»
 
او می‌گوید: « بسیاری از نمایندگان می‌گویند اگر قرار است ما دراین گروه ها دغدغه‌های اصلی خود را مطرح کنیم وقتی مشخص نیست این گروه‌ها با چه هدف و نیتی و از سوی چه کسانی تشکیل شده است عملا موضوعی گنگ و مبهم است که به نظرم مدیریت اجرایی مجلس باید نظارتی بر این مسائل داشته باشد و به این رفتارها پایان دهد چراکه این گروه‌ها در واقع تبدیل به محلی شده است برای لابی به منظور تصاحب کرسی ریاست کمیسیون‌ها.»
 
نجف‌زاده هم مانند شادمهر می‌گوید هرگاه بحث ریاست مجلس مطرح شده است قالیبافی‌ها دست پیش را داشته‌اند و حامیان او بیشتر به سراغشان رفته‌اند تا موافقت آنها را با رای مثبت به سرهنگ اصولگرا جذب کنند.
 
اقلیت منزوی یا اقلیت پر نفوذ
 
هرچند تعداد اصلاح‌طلبان و مستقلین در مجلس چندان زیاد نیست اما این سوال مطرح می‌شود که همین تعداد اندک قرار است چه حرکتی را انجام دهند؟ مثلا برای کرسی ریاست تمایلشان به کدام سمت است و قرار است چه بازی را از خود نشان دهند؟
 
شادمهر نماینده گنبدکاووس می‌گوید هنوز جلسه‌ای با نمایندگان هم نظر خود نداشته‌ایم و در این زمینه به جمع‌بندی دست پیدا نکردیم از سوی دیگر نجف‌زاده هم می‌گوید تنها از زبان خودش می‌تواند صحبت کند که تمایل دارد چه کسی بر کرسی ریاست بنشیند و از نظر دیگران خبری ندارد.
 
درست وقتی که طیف اقلیت هنوز حتی یک صحبت معمولی با هم نداشته‌اند وقتی صحبت از فراکسیون می‌شود هر دو از لزوم تشکیل یک فراکسیون مستقل و پر قدرت سخن می‌گویند.
 
شادمهر درباره تشکیل فراکسیون اقلیت می‌گوید: « صحبت می شود اما جسته و گریخته است. اینکه یک صحبت جامع و کامل باشد و بخواهیم یک فراکسیونی جدا داشته باشیم هنوز انجام نشده است»
 
به نظر می‌رسد حرکت تشکیلاتی اقلیت‌های مجلس بسیار کم‌رنگ‌تر از مجلس دهم باشد و تا امروز حداقل آنقدر کم‌فروغ ظاهر شده اند که بعید است آینده درخشانی را در مجلس یازدهم بتوانند رقم بزنند.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  خبرآنلاین ،تاریخ انتشار:  11 اردیبهشت   1399،کدخبر:  1382909،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین