پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۶۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
تعدد نام‌ها در مجلس یازدهم برای رسیدن به کرسی ریاست موجب انتشار تحلیل‌های فراوان شده است. آنچه مسلم است اینکه در میان گمانه‌‌زنی‌ها و لابی‌های پشت‌پرده نام حداقل 11 نفر برای رقابت بر سر ریاست در مجلس آینده به گوش می‌رسد.

شعارسال: حامیان احمدی‌نژاد که حالا مشخص شده عدد قابل توجهی را هم در مجلس یازدهم از آن خود کرده‌اند، گزینه‌های بالقوه‌ای برای ریاست مجلس آینده و رقابت با دیگر گزینه‌های مطرح معرفی کرده‌اند.
 
تعدد نام‌ها در مجلس یازدهم برای رسیدن به کرسی ریاست موجب انتشار تحلیل‌های فراوان شده است. آنچه مسلم است اینکه در میان گمانه‌‌زنی‌ها و لابی‌های پشت‌پرده نام حداقل 11 نفر برای رقابت بر سر ریاست در مجلس آینده به گوش می‌رسد.
 
 اگرچه همه تاکید می‌کنند نباید از این مجلس که به ظاهر همه اصولگرا هستند انتظار تک‌صدایی داشت، اما از رقابت‌های پنهان برای رسیدن به صندلی‌های هیات‌رئیسه هم شاید این موضوع قابل تصور باشد. اصولگرایان شاید این بار به دلیل تعدد چهره‌های شاخص با هم درگیر شوند؛ افرادی که به نظر می‌آید اکثریت خود را ژنرال و لایق منصب می‌دانند.
 
بسیاری از این ژنرال‌ها را مدیران اجرایی دولت‌های نهم و دهم تشکیل می‌دهند. گروهی که اگرچه لیست انتخاباتی نداشته‌اند، اما تک‌‌تک و با اتکا به رد صلاحیت رقبا از طرف شورای نگهبان و نامی که در گذشته داشته‌اند، جمع‌شان در مجلس آینده جمع است. هرچه به آغاز مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم و چهره‌ها بیشتر شناخته می‌شوند، بر تعداد آنها هم افزوده می‌شود. کسانی که از یاران و حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند. همین موضوع شاید نگرانی‌ها را در میان پارلمان‌نشینان آینده بیشتر می‌کند.
 
مجلس قابل پیش‌بینی یازدهم
 
ترکیب مجلس یازدهم اگرچه ممکن است به مذاق بسیاری خوش نیاید، اما از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند با توجه به عملکرد مجلس دهم و دولت‌های یازدهم  و دوازدهم، مشارکت در انتخابات به حداقل خود خواهد رسید. اتفاقات بعد، مهر تایید بر صحت آن پیش‌بینی‌ها بود؛ انتخابات مجلس یازدهم با رد صلاحیت گسترده نیروهای اصلاح‌طلب برگزار شد و برای اولین بار تاریخ جمهوری اسلامی مشارکت 42 درصدی را تجربه کرد. نتیجه هم همان شد که قبلاً اعلام شده بود: بافت مجلس از اصولگرایان سنتی، تندروها و جبهه پایداری‌ها و نیروهای احمدی‌نژاد متشکل شد، البته با حضور چند نفری اصلاح‌طلب.
 
تنش در یک جریان فکری
 
این ترکیب گرچه مجلس را نزد اذهان عمومی تمام اصولگرا جلوه خواهد داد، اما از همین حالا مشخص است که نباید انتظار یکدستی و انسجام را از آن داشت. شاید نمونه‌ بارز آن هم تلاش‌ها و لابی‌های پشت‌پرده حداقل 11 نفر برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس باشد. بر اساس این کشمکش‌ها که زیر پوست مجلس آینده جاری است، عده بسیاری میزان تنش‌ را هم در آن بالا می‌دانند. کسانی که از جریانات سیاسی و نحوه کنش و چینش آنها باخبرند می‌دانند که این ترکیب در مجلس یازدهم یعنی ناآرامی؛ گروه‌هایی که در ظاهر به روی هم می‌خندند، اما پشت پرده هر کجا که دست‌شان برسد بر چهره رقیب چنگ خواهند انداخت، چراکه هر چقدر هم تلاش برای انسجام‌آفرینی در میان آنها از بیرون و درون مجلس وجود داشته باشد، اما دلخوری اصولگرایان سنتی از پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها عمیق است. از طرف دیگر پایداری‌ها بعد از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و قهر 11 روزه او و عملکردی که در آن سال‌ها داشت، هر کجا درباره یار دیرین‌شان مورد سوال قرار می‌گرفتند، بر جدایی خط فکری خود با او و حامیانش تاکید می‌کردند.
 
اما به هر حال یک ضلع از چندضلعی مجلس آینده را یاران احمدی‌نژاد تشکیل می‌دهند. گروهی که با وجود لیست ندادن، اما خیلی‌ها سازماندهی و حضور پررنگ آنها را پیش‌بینی کرده بودند. احمدی‌نژادی‌هایی که به قول بسیاری آمدند اما با چراغ‌های خاموش و عددشان به اندازه‌ای درشت است که می‌توانند ادعای ریاست بر مجلس یازدهم را پیش بکشند.
 
این در حالی است که بسیاری از کنشگران سیاسی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که یاران احمدی‌نژاد قدم به قدم جلو خواهند آمد تا بتوانند بار دیگر جای پای خود را در عرصه سیاست ایران محکم کنند.
 
زمینه‌سازی برای حضور دوباره‌ی احمدی‌نژاد ممکن است؟
 
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، حتی پا را فراتر گذاشته و حضور دوباره احمدی‌نژاد در انتخابات 1400 را پیش‌بینی کرده است. او در این گفت‌وگو اقدام مهم مجلس یازدهم را ایستادگی در برابر شورای نگهبان و تایید صلاحیت احمدی‌نژاد برای انتخابات سال آینده عنوان می‌کند.
 

او معتقد است، نامزد اصلی تندروها یعنی طیف اصلی مجلس که از اصولگرایان تندرو، اعضای جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد تشکیل شده، برای انتخابات 1400 احمدی‌نژاد است. آقای احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی خوبی دارد و بسیاری از اقشار و لایه‌های تهی‌دست جامعه، اقشار و لایه‌های کمتر تحصیل‌کرده و متعلق به مناطق روستایی و دورافتاده و همچنین حاشیه‌نشین‌ها طرفدار احمدی‌نژاد هستند و به نظر می‌رسد همین الان رئیس‌جمهور سابق حداقل چیزی حدود 15 میلیون رأی داشته باشد به طوری که در رأی‌آوری هیچ چهره و شخصیت اصولگرای دیگری به گرد پای او هم نمی‌رسد.
 
آغاز رایزنی برای تشکیل یک فراکسیون قدرتمند
 
حالا، در آستانه تشکیل مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم و با بهتر شناخته شدن برخی چهره‌های منتخب در این مجلس، هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و چهره‌های شاخص‌تر در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خط و مسیر فکری و کاری‌شان در مجلس آینده را ترسیم می‌کنند.
 
گفته می‌شود دیدارها و جلسات این گروه از مدت‌‌ها پیش آغاز شده است. همچنین برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل فراکسیونی به نام «جبهه خدمت» با حداقل 60 عضو شروع شده است.
 
بیش از 50 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم طرفدار احمدی‌نژاد هستند
 
شمس‌الدین حسینی، نماینده تنکابن در مجلس یازدهم و وزیر اقتصاد دولت دهم، با تاکید بر اینکه «جمع ما احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم جمع است» تعداد اعضای این جمع را بیش از 50 نفر برشمرده است.
 
حسینی در ادامه درباره هویت اعضای کابینه توضیح داده است: «اغلب مدیران شاخص دولت‌های نهم و دهم که نامزد انتخابات مجلس شدند رأی آوردند. در همین مجلس هشت عضو کابینه دولت نهم و دهم، 9 استاندار، تعداد قابل ‌توجهی از معاونان وزرا، و فرمانداران و مدیران دوره احمدی‌نژاد رأی آوردند و از منتخبان مجلس یازدهم هستند. می‌توانم بگویم که بالغ بر 50 نفر هستند.»
 

 
او همچنین گفته است، تعداد زیادی از نمایندگان ادوار که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند نیز در زمره مدافعان دولت‌های نهم و دهم هستند. وزیر اقتصاد دولت دهم درباره تشکیل فراکسیون از سوی نمایندگان طیف خود هم عنوان کرده است: «ما جلسات متعددی داشتیم و گفت‌وگو کردیم و چندان دور از ذهن نیست که تلاش کنیم این سازماندهی را انجام دهیم.»
 
گزینه‌های ریاست مجلس در میان احمدی‌نژادی‌ها
 
حامیان احمدی‌نژاد که حالا مشخص شده عدد قابل توجهی را هم در مجلس یازدهم از آن خود کرده‌اند، گزینه‌های بالقوه‌ای برای ریاست مجلس آینده و رقابت با دیگر گزینه‌های مطرح معرفی کرده‌اند.
 
اگرچه بر اساس شنیده‌ها، نام افرادی مانند حمیدرضا حاجی بابایی و عبدالرضا مصری هم در میان آنها شنیده می‌شود، اما هرچه به روزهای آغاز مجلس آینده نزدیک‌تر می‌شویم نام‌هایی همچون شمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد و فریدون عباسی بیشتر به گوش می‌رسد. حسینی خود در گفت‌وگویی توضیح داده که حامیان و همفکران او در مجلس به صندلی ریاست مجلس نگاه جدی دارند و گفته است ریاست مجلس یازدهم از پیش تعیین‌شده نیست. او همچنین تاکید کرده که خودش، فریدون عباسی و فرد دیگری که نام او را عنوان نکرده حتماً کاندیدای ریاست مجلس خواهند شد. وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم همچنین گفته که میرسلیم و قالیباف را رقیب خود نمی‌پندارد.
 

فراکسیونی متشکل از وزرا، مدیران، استانداران و نمایندگان ادوار حامی احمدی‌نژاد
 
محمود احمدی‌بیغش که پیش از این تجربه نمایندگی مجلس هشتم را داشته و مدتی هم استاندار خراسان شمالی در دولت احمدی‌نژاد بوده نیز یکی از راه‌یافتگان به مجلس یازدهم است. او که از یاران نزدیک احمدی‌نژاد و مشایی به شمار می‌رود در گفت‌وگویی به سازماندهی‌ها و تلاش‌های یاران احمدی‌نژاد برای در دست گرفتن نبض مجلس اشاره کرده است. احمدی‌ببغش بازگو کرده، از جمله مجموعه‌هایی که تلاش می‌کنند در فرایند انتخاب رئیس مجلس و هیات‌رئیسه تاثیرگذار باشند و فراکسیون تشکیل خواهند داد، مجموعه‌ای از مدیران نزدیک به احمدی‌نژاد هستند.
 
نماینده شازند البته از جلسه‌ای در روز 11 فروردین هم پرده برداشته که گردهمایی یاران احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم بوده است. او خبر داده که ریاست این جلسه با علی نیکزاد، وزیر مسکن و راه‌سازی دولت احمدی‌نژاد، بوده است.
 
به گفته احمدی‌بیغش حدود 60 نفر در این جلسه حضور داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به افرادی همچون حمیدرضا حاجی‌بابایی، شمس‌الدین حسینی و فریدون عباسی اشاره کرد. او البته حمایت احمدی‌نژاد از این گروه را رد کرده و تاکید کرده است که به فرد و جناحی مرتبط نیستند.
 
شاخص‌‌ترین مدیران، وزرا و استانداران احمدی‌نژاد
 
اما این 60 نماینده‌ای که گفته می‌شود حامی احمدی‌نژاد هستند و چراغ‌ خاموش به مجلس راه‌یافته‌اند چه کسانی‌اند؟
 
افرادی مانند علی نیکزاد استاندار اردبیل در دولت نهم و وزیر مسکن راه و شهر‌سازی در دولت دهم، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در مجلس دهم، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس دهم، محمود احمدی‌بیغش استاندار خراسان شمالی در دولت دهم، عبدالرضا مصری وزیر رفاه دولت نهم، وحید جلالی‌زاده استاندار آذربایجان غربی در دولت دهم، سیدمسعود خاتمی رئیس هلال‌احمر در دولت نهم، مهدی سعادتی استاندار گیلان در دولت دهم، علیرضا شهبازی استاندار کردستان در دولت دهم، محمود عباس‌زاده مشکینی استاندار ایلام در مجلس دهم، احمد علیرضا‌بیگی استاندار آذربایجان شرقی در دولت‌های نهم و دهم، علی‌اصغر عنابستانی فرماندار سبزوار در دولت نهم و استاندار چهارمحال و بختیاری در دولت دهم، اسدالله عباسی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دولت دهم، محمدرضا تاج‌الدینی معاون پارلمانی احمدی‌‌نژاد در دولت دهم، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم، و رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس نهم برخی از چهره‌های برجسته‌ای هستند که در دولت‌های احمدی‌نژاد حضور داشته‌اند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری   اعتمادآنلاین ،تاریخ انتشار:7  اردیبهشت   1399،کدخبر: 401854،www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
این مجلس یکی از بدترین مجلس های بعد انقلاب میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین