پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۷۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
هرچه به افتتاحیه مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم رایزنی‌های فاتحان این مجلس برای تصاحب کرسی‌های هیأت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها جدی‌تر و نفسگیر‌تر می‌شود و در اوج ‌این رایزنی‌ها هم تعیین‌تکلیف کرسی ریاست مجلس قرار دارد.

شعار سال: آنطور که یکی از منتخبان تهران مجلس یازدهم خبر داده است توافق جریان‌های حاضر در مجلس برای ریاست محمدباقر قالیباف حاصل شده است؛ توافقی که سایه تعیین کننده‌ای بر سر روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و ترکیب هیأت‌رئیسه خواهد داشت و اولویت با کاندیدا‌های پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها خواهد بود.

به این ترتیب اگرچه تا اینجای کار کاپیتان قالیباف، سکاندار مجلس یازدهم خواهد شد و در روز افتتاحیه مجلس کاندیداتوری‌اش را به رأی نمایندگان خواهد گذاشت، اما مسیر برای تحقق رؤیای ریاست او تک‌رقابتی نخواهد بود و قرار است برای رعایت بعد رسانه و سیاسی این جایگاه یکی، دو کاندیدای دیگر هم که وزنه رقابت‌شان در حد قالیباف نیست وارد گود رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس شوند.
در این رقابت حتما خبری از ورود مرتضی آقاتهرانی و حتی مصطفی میرسلیم دیگر چهره‌های مدعی ریاست مجلس آتی نخواهد بود، بلکه چهره‌هایی، چون فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت احمدی‌نژاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون اصولگرایان ولایی مجلس دهم و علیرضا زاکانی، نماینده پرحاشیه قم وارد عرصه رقابت خواهند شد؛ رقابتی که در نهایت مسیر تکیه زدن آن‌ها یا نمایندگان مورد وثوق آن‌ها بر کرسی ریاست کمیسیون‌های شاخص و تأثیر‌گذار مجلس از کرسی‌های نواب رئیس مجلس و دیگر صندلی‌های هیأت‌رئیسه گرفته تا کرسی‌های ریاست کمیسیون تخصصی مجلس و در صدر آن امنیت ملی و سیاست خارجی و برنامه و بودجه، اصل نودم، اقتصادی و صنایع را سهل‌تر خواهد کرد.
این ورود و تقدیم بی‌حاشیه کرسی ریاست مجلس یازدهم به قالیباف محصول جلسات مختلفی است که از فردای انتخابات توسط نزدیکان و مشاوران قالیباف در جریان است که بخشی از آن‌ها به واسطه تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته علنی می‌شود و بخش دیگری هم پشت دیوار‌های دفاتر کار و خانه‌ها یا گوشی‌های همراه منتخبان برگزار می‌شود و علنی نمی‌شود.

سهمیه‌بندی کمیسیون‌ها و کرسی‌های هیأت رئیسه

براساس این رایزنی‌ها سهم ۳ جریان اصولگرای راه‌یافته به مجلس یازدهم - نواصولگرایان، جبهه پایداری و یاران احمدی‌نژاد - هم تا حدودی مشخص شده است. عبدالرضا مصری و علیرضا زاکانی و شمس‌الدین حسینی به جد به‌دنبال رسیدن به کرسی نایب‌رئیسی هستند و در ازای عقب‌نشینی آقا تهرانی کرسی‌هایی از هیأت‌رئیسه تقدیم این جریان خواهد شد. هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی مرکب از رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶دبیر و ۳ ناظر است، یعنی منهای کرسی ریاست، ۱۱ کرسی محل تفاهم و سهم‌خواهی ۲ جریان پایداری و یاران احمدی‌نژاد قرار خواهد گرفت؛ یعنی نواصولگرایان برای گرفتن صندلی ریاست اکثریت کرسی‌های هیأت‌رئیسه را به ۲ جریان دیگر تقدیم خواهند کرد.
در کنار چشم‌پوشی نواصولگرا‌ها از اکثریت کرسی‌های هیأت‌رئیسه، تعیین بی‌دردسر رئیس مرکز پژوهش‌ها نیز از دیگر توافقاتی است که بین ۳ جریان صورت گرفته است.

همچنین براساس توافق اولیه ۳ جریان مذکور ریاست کمیسیون فرهنگی در رقابت سیدرضا تقوی و مرتضی آقاتهرانی روشن خواهد شد. ریاست کمیسیون برنامه و بودجه به‌جز لابی‌های غلامرضا تاجگردون، رئیس ۳ دوره اخیر این کمیسیون ۳ مدعی جدید دارد؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی، شمس‌الدین حسینی و الیاس نادران ۳ فردی هستند که به طور جد برای تصاحب این کرسی درصدد رایزنی‌اند؛ رایزنی‌هایی که نقش تاجگردون در آن کم‌اثر نخواهد بود و باید دید عاقبت این کرسی پرطرفدار چه خواهد شد.
علیرضا زاکانی، مجتبی ذوالنوری و محمدحسن آصفری نیز از مدعیان کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی‌اند. جدال بر سر کرسی ریاست کمیسیون اقتصاد هم بین شمس‌الدین حسینی و سید احسان خاندوزی جدی است و تا اینجای کار عزت‌الله اکبری تالار پشتی برای ریاست کمیسیون صنایع مورد توافق قرار گرفته است. درصورت رسیدن محمد مهدی زاهدی به کرسی نایب‌رئیسی مجلس، کمیسیون علوم و تحقیقات نیز محل لابیگری خواهد بود.

قالیباف و تحقق رؤیای ریاست

محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق و نفر اول فهرست تهران با یک‌میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی در مسیر ریاستش بر مجلس به‌جد درحال رایزنی و لابیگری است که به گفته محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، «اصلا به مجلس آمده که رئیس شود و اگر نمی‌خواست رئیس شود، یقینا دلیلی نداشت که این همه خود را به زحمت بیندازد و تلاش کند.» موید تلاش مورد اشاره مهاجری در دیدار شهردار اسبق با شماری از نمایندگان منتخب گیلان و مازندران است. گرچه قالیباف یا دیگر حاضران در آن نشست درباره مباحث مورد بحث جلسه اظهارنظری نکردند، اما رسانه‌ها آن را به یارگیری سیاسی برای کسب کرسی ریاست مجلس تعبیر کردند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 1  اردیبهشت 99، کد خبر:   98664، www.newspaper.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین