پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
چالش‌های مطهری- کدخدایی به سال 99 هم رسید و در همین فروردین سال جدید برای سومین بار است که این دو چهره سیاسی با هم درگیری لفظی و قلمی پیدا می‌کنند.

شعار سال: به نظر می‌رسد دعواهای شورای نگهبان با مجلس دهم تمامی ندارد. این‌بار طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات، سخنگوی شورای نگهبان را به واکنش واداشته است. این در حالی است که فقط فوریت طرح یادشده در مجلس تصویب شده و کلیات آن در اولین جلسه علنی هفته پیش‌رو بررسی خواهد شد. حالا مطهری واکنش‌های تندی به سخنان کدخدایی داده است.
تنها چند ساعت از تصویب دو فوریت طرحی برای نظام‌مندسازی گزارش‌های واصله به شورای نگهبان و ایستادگی مقابل گزارش‌های بی‌اساس گذشته، بود كه واكنش اصول‌گرایان نزدیك به شورای نگهبان در شبكه‌های اجتماعی به طرح نمایندگان مجلس شروع شد. این طیف كه پیش‌تر نیز بارها و بارها و در بزنگاه‌های مختلف ضمن ابراز حمایت خود از شورای نگهبان، اقدام كرده و ناكرده بهارستان دهم را زیر رادیكال برده بودند، این‌بار نیز در حالی به مصوبه دو فوریتی مجلس تاخته و آن را «انتقام‌گیری از شورای نگهبان» نامیدند كه عملا تصویب این طرح در بهارستان و تایید نهایی‌اش در شورای نگهبان نیز سودی به حال نمایندگان دوره دهم ندارد، ولی حداقل می‌تواند در دوره‌های آینده منجر به حركت بیشتر شورای نگهبان بر مدار قانون شود.
در این میان واكنش‌ها اما منحصر به كاربران شبكه‌های اجتماعی نماند و عباسعلی كدخدایی، سخنگو و قائم‌مقام شورای نگهبان و‌ هادی طحان‌نظیف، جوان‌ترین عضو حقوقدانان شورای نگهبان در یادداشت‌هایی جداگانه صراحتا به انتقاد از نمایندگان مجلس و مصوبه آنان پرداختند. قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در بخشی از یادداشت اینستاگرامی خود با طعنه نوشت: «وسط بحران كرونا چه چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات؟! انتظاری كه چهار سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال كردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست‌های كلی آن موضوع دوفوریتی است! اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن دسته از نمایندگانی كه علیه آنها مثلا گزارش خلاف واقع داده شده است! موضوعی حیاتی و ضروری برای كشور آن هم در این وانفسای كرونایی! آن قدر مهم كه سایر مصوبات مورد نیاز كشور به تاخیر افتد و حقوق از دست رفته احتمالی آن ۷۵نماینده كه از اوجب واجبات شناخته شده اولویت یابد و البته كه فی‌التاخیر آفات؟» در همین راستا هم عباسعلی کدخدایی در اینستاگرام خود نوشت: «اینكه نمایندگان مردم چقدر دغدغه مردم و مسائل آنها را در چنین روز‌های كرونایی داشته باشند، جایگاه مجلس را در ذهن جامعه روشن می‌كند. اینكه الان مردم در چه وضعیتی هستند و با چه مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كنند و نمایندگان آنها چقدر پیگیر مسائل و موضوعات مردم باشند، آنها را در راس امور می‌نشاند.»
علی مطهری، نماینده تهران هم یادداشت کدخدایی را بی‌پاسخ نگذاشت.
مطهری در توئیتی خطاب به کدخدایی نوشته: «واکنش آقای کدخدایی به طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح قانون انتخابات قابل‌ تأمل است. ظاهراً ایشان مایل است شورای نگهبان مطلق‌العنان باقی بماند. اصرار پی‌درپی وی بر این‌که کار شورا درست بوده، حاکی از عذاب وجدان ایشان از برخی ردصلاحیت‌های بی‌حساب است که امری مبارک است.»
نماینده تهران همچنین در یادداشت مفصلی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:«واكنش‌های آقای كدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نسبت به مسائل مربوط به انتخابات گذشته از حد متعارف خارج شده است. می‌توان گفت نسبت به این موضوع آلرژی و حساسیت پیدا كرده است به‌ طوری كه با كمترین بهانه‌ای وارد این گود می‌شود و از خود دفاع می‌كند و بدون آنكه كسی از او سوال كند، بر درستی رد صلاحیت‌ها اصرار می‌ورزد. به نظر می‌رسد كه او به خاطر رد صلاحیت‌های بی‌حساب دچار عذاب وجدان شده و دنبال آرام كردن وجدان خویش است. اگر چنین باشد، امر مباركی است و نشانه آن است كه هنوز وجدان و فطرت انسانی در ایشان زنده است. حساسیتی كه ایشان نسبت به مطرح شدن طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات در مجلس از خود نشان داده و حرف‌های بی‌اساس زده است، قابل تامل است، ضمن اینكه با جایگاه ایشان یعنی عضویت و سخنگویی شورای نگهبان نیز تناسب ندارد. اولا با لحن تمسخرآمیز با مجلس سخن گفته است.»
او در ادامه می‌گوید:«سخن از تعطیلات كرونایی و غیركرونایی مجلس به میان آورده است، كنایه از اینكه بخشی از تعطیلات مجلس ناشی از عكس‌العمل او در مقابل رد صلاحیت‌ها بوده، حال آنكه این تعطیلات به دنبال دستور وزارت بهداشت بوده است و این روزها هم كه جلسات آن تشكیل می‌شود به نظر من كار درستی نیست و بیشتر از ترس رسانه‌هاست. ایشان اظهار تعجب كرده كه چرا وسط بحران كرونا، طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس مطرح شده است. مثل این است كه بگوییم چرا شورای نگهبان وسط بحران كرونا به بررسی مصوبات مجلس از لایحه مالیات بر ارزش افزوده پرداخته است. گویی در این روزها همه باید فقط درباره كرونا حرف بزنیم. از آن طرف می‌گوید چرا جلسات مجلس تعطیل شد، از این طرف می‌گوید چرا برقرار شده و طرحی را غیر از كرونا مطرح كرده‌اید. ظاهرا شورای نگهبان می‌خواهد از این پس علاوه بر منطبق كردن اعمال، نیات و اظهارنظرهای نمایندگان مجلس با منویات خود، دستور جلسات مجلس را نیز تنظیم و ابلاغ كند كه این طرح یا لایحه را مطرح كنید و آن را نه و لابد بعد هم فرمان صادر كند كه به آن رأی مثبت بدهید یا منفی. با رویه‌ای كه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها در پیش گرفته و می‌گوید چرا در فلان موضوع این را گفتی باید نظر ما را می‌گفتی، دور نیست كه به چنین روزی هم برسیم.»
مطهری می‌نویسد:«آقای كدخدایی احقاق حق نمایندگانی را كه علیه آنها گزارش خلاف واقع داده شده و به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اند، تحقیر می‌كند و امر كوچكی می‌شمارد و می‌گوید در وسط بحران كرونا چرا به این موضوع پرداخته‌اید؟ گویی احقاق حق زمان خاص دارد و مثلا باید همه امور در حالت عادی باشد تا بتوان با ظلمی مبارزه كرد. دستور قرآن را فراموش كرده است كه به كسی كه مظلوم واقع شده، اجازه فریاد و بدگویی به ظالم داده است. از طرف دیگر سخنگوی شورای نگهبان كه همواره می‌گفت منتظر اصلاح قانون انتخابات در مجلس هستیم، اكنون كه طرحی برای این منظور در مجلس مطرح شده آن را به تمسخر گرفته كه «روزهای آخر مجلس چه وقت این كار است؟» مگر اول و آخر مجلس با هم فرق دارد؟ لابد مجلس یازدهم هم تا مدتی مجاز نیست دست به قانون انتخابات بزند، چون اول مجلس است!»
این نماینده مجلس معتقد است:«عذاب وجدان آقای کدخدایی یک نقطه مثبت است، چراكه نشان می‌دهد كه هنوز وجدان و فطرت انسانی در او زنده است و زنگارهای ناشی از ظلم‌هایی كه به نامزدها شده‌، قلب او را به ‌طور كامل سیاه نكرده است.»
کدخدایی پیش از این در روز سوم فروردین در واکنش به اظهارنظر مطهری در رابطه با رد طرح مجلس برای تصویب قطعنامه توسط شورای نگهبان، گفت:«مبارزه فقط صدور قطعنامه نیست و مصوبات تعیین‌کننده در حوزه‌های اقتصاد و معیشت مردم می‌تواند عزم جدی مقابله با دشمن را نشان دهد.» مطهری البته 20 فروردین یعنی 10 روز پیش هم در ارتباط با تعطیلی مجلس به کدخدایی و آیت‌الله جنتی کنایه زد و در توییترش نوشت: «از روزی که آقایان جنتی و کدخدایی حدود ۹۰ نماینده مجلس را آن هم بعضا به خاطر اظهارنظر برخلاف نظر آنها ردصلاحیت کردند، یک دست الهی مجلس را تعطیل کرد. شاید این علامتی باشد برای این دو که دست از روش غلط خود بردارند.»
در طول یک سال گذشته موارد زیادی اتفاق افتاد که کدخدایی و مطهری را به جان هم انداخت. شاید یکی از بحث‌برانگیزترین آنها رد صلاحیت‌های گسترده نمایندگان مجلس دهم بود. اواخر دی ماه 98 هم کدخدایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ادعای تهدید به رد صلاحیت نمایندگان، دروغی است آشکار که از سوی یک نماینده مطرح شده است. شورای نگهبان موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.»
این توئیت در پاسخ به صحبت‌های علی مطهری در ششمین کنگره سراسری حزب همبستگی ایران بود. مطهری در این سخنرانی اظهار کرد: «به طور مثال نماینده می‌خواهد وزیر را استیضاح کند در این شرایط از جاهای مختلف به نماینده فشار می‌آورند؛ حتی در یکی از استیضاح‌های اخیر امام جمعه یکی از شهرها به مسئله ورود کرده و به نماینده گفته است که این کار را نکند و حتی شورای نگهبان با نماینده تماس می‌گیرد که نماینده امضای خود را پس بگیرد و می‌گویند اگر این کار را نکنید رد صلاحیتت می‌کنیم.»
با همه این صحبت‌ها آنچه که از این درگیری‌های سیاسی-حقوقی و بررسی محتوای این جدل‌ها برداشت می‌شود، بیش از هر چیزی نشان‌دهنده تحديد اختيارات نمايندگان مجلس است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، تاریخ 31 فروردین 99، شماره: 1400: www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
0
0
مهم اینکه آخر هم کدخدایی زورش رسید و مطهری رو از قدرت بیرون کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین