پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
بهارستان‌ نشینان در جلسه امروز دو فریت طرح الحاق یک تبصره به قانون انتخابات را تصویب کردند. چهارمین جلسه علنی بهارستان‌نشینان بعد از بیش از یک ماه تعطیلی با یک سوپرایز همراه بود؛ سوپرایزی که از اتفاقات اسفندماه وماجرای پر پیچ و خم یازدهمین انتخابات مجلس نشات می‌گرفت.

شعار سال: چهارمین جلسه علنی بهارستان‌نشینان بعد از بیش از یک ماه تعطیلی با یک سوپرایز همراه بود؛ سوپرایزی که از اتفاقات اسفندماه وماجرای پر پیچ و خم یازدهمین انتخابات مجلس نشات می‌گرفت. نمایندگان مجلس در جریان نشست امروز طرحی دو فوریتی را مطرح کردند که بر اساس آن یک تبصره به نشانه تظلم خواهی به قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان الحاق می‌شود.

دردسر‌های انتخاباتی کرونا

محسن کوهکن نماینده اصولگرای مردم لنجان یکی از طراحان این طرح بود که درباره چند و، چون آن و اینکه چرا آن را به صورت دو فوریت مطرح کرده‌اند خطاب به نمایندگان گفت: عزیزان اکنون به پایان مجلس دهم نزدیک می‌شویم و اگر طرحی در مجلس شورای اسلامی تهیه شده و تقدیم هیات رییسه شود براساس آیین‌نامه در مجلس بعدی مورد بررسی قرار نخواهد گرفت، بنابراین یکی از فوریت‌های بررسی این طرح به سرانجام رسیدن آن و تبدیل شدن به قانون است.

در میان همهمه‌ای که میان نمایندگان به راه افتاده بود او ادامه داد: از سوی دیگر بعد از برگزاری انتخابات شاهد بودیم که بخش زیادی از نمایندگان تقاضای اصلاح قانون انتخابات را داشتند، اما وضعیتی که ویروس منحوس کرونا ایجاد کرد روال معمول مجلس شورای اسلامی را مختل کرد. اکنون این طرح با همکاری نمایندگان تهیه شده است. در این طرح موادی از قانون انتخابات اصلاح می‌شود.

او به نقش علی مطهری هم اشاره کرد و گفت: آقای مطهری هم طرحی را امضا می‌گرفتند که بعد از تصویب این دو فوریت باید در کلیات آن را در نظر گرفت.

مجازات در انتظار ردصلاحیت بی اساس

کوهکن که قرص و محکم داشت از فوریت این طرح دفاع می‌کرد به موضوع رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در جریان انتخابات اخیر اشاره کرد، همان ردصلاحیت‌هایی که در گام اول ۹۰ نماینده و در مرحله دوم نزدیک به ۸۰ نماینده مجلس را از گردونه انتخابات خارج شدند. وی گفت: بنده به یاد ندارم که در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس در طول تاریخ بعد از انقلاب مشارکت به اندازه این دوره پایین باشد که دلیل اصلی آن بیان اتهامات گسترده فساد اقتصادی و اخلاقی علیه نمایندگان است.

او گفت: من ادم بی تجربه‌ای نیستم و عموما در جریان انتخابات حضور داشتم من در هیچ انتخاباتی به یاد ندارم که بر اساس گزارشات کذب تصمیم بگیرند. ما در این طرح می‌خواهیم کسی که متضرر شده است که بتواند شکایت کند صحبت‌های کوهکن به همین‌جا ختم نشد و گفت: باید فضایی برای دفاع نمایندگان از خود فراهم شود. عمدتا این اتهامات برخاسته از گزارشاتی است که هیچ‌گونه منبع معتبری ندارند. شورای نگهبان نیز علم غیب ندارد که در مدت کوتاهی به تعداد زیادی پرونده رسیدگی کند و بخواهد منابع تمام گزارشات را بررسی کند، اما براساس اصلاح انجام شده فرد می‌تواند در صورت غلط بودن گزارش به محاکم صالحه اقامه دعوا کند و اگر گزارش کذب بود با فرد گزارش‌دهنده چه مامور دولت باشد و چه غیر از آن برخورد می‌شود. ما طرفدار نماینده‌ای متخلف و مفسد نیستیم، اما باید با افرادی که گزارش‌های غلط می‌دهند برخورد شود. اگر فردی که گزارش غلط می‌دهد مامور دولت باشد به انفصال خدمت محکوم شده و اگر فردی عادی باشد شش ماه حبس در انتظار اوست.

صف پایداری در مقابل دو فوریت

صحبت‌های کوهکن که تمام شد نوبت به اظهار نظر مخالفان رسید تا در وصف فوریت نداشتن‌ها سخن بگویند در بین مخالفانی که ثبت نام کرده بودند «محمدجواد ابطحی» نماینده خمینی‌شهر و عضو جبهه پایداری یکی از نمایندگانی بود که میکروفن‌اش روشن شد تا دلیل مخالفتش را بگوید. او گفت: آخرین روز‌های مجلس است و این شائبه وجود دارد که برخی می‌خواهند از مسند نمایندگی سو استفاده کنند. اینکه دائما قانون انتخابات را تغییر دادن درست نیست.

ابطحی گفت: بنده اعتقاد دارم باید با افرادی که با آبروی انسان‌ها بازی می‌کنند برخورد شود، اما در شرایط بغرنج کارگران و بسته بودن کسبه و بازاریان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها دو فوریت این طرح معنایی ندارد.

او گفت: اینکه گزارش کذبی داده شده است حتما باید رسیدگی شود و حتما باید شورا نگهبان به این موضوعات رسیدگی کند، اما فوریت ندارد شما می‌گویید قانون ارزش افزوده تعطیل شود تا به این رسیدگی کنیم؟!

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده نزدیک به جبهه پایداری از دیگر مخالفانی بود که بعد از ابطحی در این رابطه صحبت کرد. او گفت: مسئله‌ای که امروز مطرح است مسئله اولویت است ما در حال سپری کردن روز‌های آخر مجلس دهم هستیم و امروز جنگ جهانی کرونا در دنیا به راه افتاده است در کشور ما نیز اقدامات خوبی انجام شده، اما ضعف‌هایی نیز وجود دارد. امروز اولویت مجلس شورای اسلامی باید حقوق کارگران باشد یک بیمار کرونایی که بیمه ندارد برای ۶ روز بستری در بیمارستان ۹ میلیون پول پرداخت کرده آثار و تبعات کرونا باید در اولویت مجلس باشد. ما باید از امروز برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی کنیم و لذا اولویت این طرح جایگاهی ندارد.

او ادامه داد: من می‌گویم امروز اولویت آثار و تبعات کرونا است مضاف برآنکه مگر ما در این زمینه خلا قانونی داریم؟ اگر گزارش کذب وجود دارد بروید شکایت کنید مگر کسی جلویتان را گرفته؟

به دنبال وکیل‌الحکومه هستیم یا وکیل مردم؟

احمد همتی نماینده سمنان از نمایندگانی بود که در مقام موافق با دو فوریت این طرح صحبت کرد و نطقش را با آیه‌ای از قران آغاز کرد. او گفت: در قرآن آمده است «هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن که چشم و گوش و دل همه مسئولند.» اگر به همین یک آیه اتکا می‌کردید ما این همه بی اعتمادی نداشتیم. در انتخابات اخیر ما کمترین مشارکت را داشتیم.

او ادامه داد: طبق قانون چهار منبع برای استناد درباره صلاحیت داوطلبین پیش‌بینی شده است اگر این منابع چهارگانه که حاکمیتی هستند اعتماد ندارید پس به چه چیزی اطمینان دارید؟!

همتی گفت: آیا اصول حقوق نمی‌گوید البینه علی المدعی؟! همان موضوعاتی که در جلسات شورای نگهبان مطرح شد چرا همان‌ها را مبنا قرار نمی‌دهید. عده‌ای سعی دارند با نفوذ و خارج از چارچوب قانون گروهی را تخریب کنند که تبعات آن کل نظام را در بر می‌گیرد و به نوعی ظلم به مردم و آرای مردم است. آیا ما به دنبال وکیل‌الحکومه هستیم یا وکیل مردم؟ برای جلب اعتماد عمومی باید با افرادی که گزارش‌های کذب می‌دهند برخورد شود. در این برهه حساس کنونی جلب اعتماد عمومی باید در اولویت باشد.

این نماینده مجلس گفت: در این شرایط وقتی با گزارش‌های کذبی که باعث شده مردم از نمایندگان خود محروم شوند و باعث ایجاد تنش‌های سیاسی و اجتماعی خواهد شد و با توجه به اینکه در تحریم هستیم اگر ما به این مشکلات توجه نکنیم این مسائل می‌تواند به نظام خدشه وارد کند و برای ممانعت از آن، نه با دو فوریت بلکه با سه فوریت باید مطرح کنیم.

مجلس و شورای نگهبان در خلا قانونی مسوولند

علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس از دیگر موافقان این طرح دو فوریت بود. او گفت: ابتدا از تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور که در شرایط آسیب‌زا برای مقابله با این ویروس به پا خاستند از طرف خود و همکارانم تشکر ویژه می‌کنم، اما این‌که عده‌ای از نمایندگان دو فوریت بررسی این طرح را به سمت کرونا سوق می‌دهند اشتباه است. امروز اولویت اول نظام بحث کروناست و مجلس شورای اسلامی نیز به موقع به این موضوع ورود کرده و در اولین جلسه سال جاری نیز به طور مفصل در این خصوص بحث شده و همچنان اقدامات و تلاش‌های مجلس در حال انجام است.

او ادامه داد: این‌که عده‌ای از نمایندگان نیز می‌گویند که موافقان دو فوریت بررسی این طرح نمایندگان رد صلاحیت شده هستند اشتباه است، چرا که در لیست موافقین از تمام طیف‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی حضور دارند. ماهیت این طرح حقوقی است و نگاه سیاسی باید به کل حاکمیت باشد.

رحیمی گفت: اولویت بازگشت اعتماد عمومی است چه اولویتی بالاتر از اینکه سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها هرجا گیر کرد گفت ما خلا قانونی داریم و قانون دست ما را بسته است.

نماینده تهران ادامه داد: طرحی که همکاران آماده کردند صرفا مختص مجلس نیست بلکه انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری را در بر می‌گیرد. ولله و بالله مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان هر دو در برابر وجود خلأ قانونی مسئول هستند. یکی از انقلابی‌ترین کار‌هایی که این روز‌ها باید انجام شود افزایش اعتماد عمومی است باید به دنبال علت مشارکت حداقلی مردم در انتخابات بود و این خود بالاترین فوریت است.

دوفوریتی که به تصویب رسید

بعد از اظهار مظر موافقان و مخالفان عبدالرضا مصری که ریاست مجلس را به عهده داشت فوریت طرح را به رای گذاشت که اکثریت نمایندگان با فوریت آن موافقت کردند و در جلسه آینده باید کلیات آن مورد بحث قرار بگیرد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 27 فروردین    99، کد خبر:   1377150، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین