پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
مروری بر تحصیلات راهیافتگان به مجلس نشان می دهد که در برخی استان ها چون اصفهان، بوشهر، تهران، سیستان و بلوچستان و فارس نمایندگانی با تحصیلات دکترا دست برتر را دارند. در استان خراسان رضوی و بعد اصفهان نیز تعداد نمایندگان با تحصیلات حوزوی بیشتر از دیگر استان هاست.

شعار سال:مروری بر تحصیلات راهیافتگان به مجلس نشان می دهد که در برخی استان ها چون اصفهان، بوشهر، تهران، سیستان و بلوچستان و فارس نمایندگانی با تحصیلات دکترا دست برتر را دارند. در استان خراسان رضوی و بعد اصفهان نیز تعداد نمایندگان با تحصیلات حوزوی بیشتر از دیگر استان هاست.

پارلمان یازدهم کمتر از سه ماه دیگر آغاز به کار خواهد کرد، پارلمانی که راست گرایان سیاست در آن دست برتر را دارند و چند صندلی محدود هم به اصلاح طلبان رسیده است. مستقلین هم اگرچه حضورشان به نسبه پررنگ تر از اصلاح طلبان است اما میزان اثرگذاری آنها در معادلات مجلس به تنهای بعید به نظر می رسد مگر آنکه چرخشی به راست یا چپ داشته باشند تا بتوانند قدرت اثرگذاری بیابند.

اما در انتخاباتی که ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر پای صندوق های رأی رفتند و مشارکت.۴۲.۵۷ درصدی را رقم زدند، اکثر کرسی های پارلمان چهره هایی جدید را به خود خواهد دید و مجلس دهمی ها رخت خداحافظی خواهند پوشید. آنچنان که در برخی استان ها چون خراسان شمالی، خراسان جنوبی یا مازندران تغییرات صددرصدی نمایندگان فعلی شان را شاهد بوده‌ایم.

نگاهی به سطح تحصیلات نمایندگان مجلس یازدهم

براساس آنچه سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرده بود از ۷هزار و ۱۵۷ نفر تایید صلاحیت شد، ۴۲۲ نفر از نامزدها دارای تحصیلات حوزوی در مقاطع مختلف بودند، ۱۰۲۱ نفر مدرک دکتری داشتند و ۵ هزار و ۳۰۸ نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده بودند.

براساس ماده ۲۸ قانون انتخابات، مدرک تحصیلی کاندیداهای مجلس باید کارشناسی ارشد یا معادل آن باشد براساس تبصره ۳ این ماده هر دورۀ نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود. ‌ طبق قانون کلیه جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا و رزمندگانی که حداقل (۶) ماه سابقه حضور در جبهه دارند از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌گردند. همچنین براساس اطلاعیه شماره ۴ ستاد انتخابات کشور، مدارک معتبر تحصیلی مدارکی هستند که به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و مدارک حوزوی به تایید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم رسیده باشد.

اما سوال اینجاست که نمایندگان راه یافته به پارلمان از میان این جمع ۷ هزار نفره، چه سطح تحصیلاتی دارند؟

مروری بر تحصیلات راه یافتگان به مجلس نشان می دهد که برای مثال در استان هایی چون آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران، سیستان و بلوچستان و فارس نمایندگانی با تحصیلات دکترا دست برتر را دارند. در استان خراسان رضوی و بعد اصفهان تعداد نمایندگان با تحصیلات حوزوی بیشتر از دیگر استان هاست. در بین نمایندگان اقلیت دینی هم دو نماینده با تحصیلات دکتری حضور دارند و سه نماینده دیگر آنها مدرک کارشناسی ارشد دارد.

در جداول زیر به تفکیک استان ها و حوزه های انتخابیه به تحصیلات نمایندگان مجلس یازدهم اشاره شده است؛

مجلس را به چه کسانی سپرده ایم؟+جدول

مجلس را به چه کسانی سپرده ایم؟+جدول

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین،تاریخ انتشار:29اسفند1398،کد خبر: 1361829،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین