پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: اگر بنا باشد یک مرحله قبل از دادگستری پرونده ها به شورای عالی حل اختلاف برود و مجموعه غیر تخصصی و غیر حرفه‌ای را بخواهیم درگیر پرونده های حقوقی قضایی و کیفری کنیم، کار مردم را بیشتر کرده ایم و باری از دوش قوه قضاییه برداشته نشده است.

شعارسال: عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: اگر بنا باشد یک مرحله قبل از دادگستری پرونده ها به شورای عالی حل اختلاف برود و مجموعه غیر تخصصی و غیر حرفه‌ای را بخواهیم درگیر پرونده های حقوقی قضایی و کیفری کنیم، کار مردم را بیشتر کرده ایم و باری از دوش قوه قضاییه برداشته نشده است.

«جلیل رحیمی جهان آبادی»، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس، در خصوص "ارجاع هر موضوعی به شورای حل اختلاف" گفت: در سیستم طراحی شده شورای حل اختلاف اینگونه آمده است که یک سری دعواها به قوه قضاییه ارسال نشود. صلاحیت شوراهای حل اختلاف و تخصص نیروهایش، این اجازه را به آنها نمی‌دهد که در هر پرونده‌ای ورود پیدا کنند و یا هر پرونده ای را به شوراهای حل اختلاف، ارجاع دهیم.

او در همین خصوص ادامه داد: حوزه صلاحیت شوراهای حل اختلاف چه به لحاظ دعواهای مالی و چه به لحاظ دعواهای حقوقی کاملا مشخص است و سطح مشخصی از پرونده‌ها را می‌‌توان به شورای حل اختلاف ارجاع داد. اگر قرار است همه پرونده‌ها قبل از آمدن به دادگستری به شورای حل اختلاف برود، آنوقت همین فشاری که بر روی دادگستری است، در هر دو ایجاد خواهد شد و باید تقسیم کار کنیم.

نماینده مردم تربت جام گفت: باید بخشی از پرونده‌ها ضرورتا به شورای حل اختلاف برود و به دادگستری ارجاع نشود و برخی از پرونده‌ها نیز مستقیم به دادگستری بیاید و به شورای حل اختلاف نرود تا تقسیم کار صورت گیرد. اگر بنا باشد یک مرحله قبل از دادگستری پرونده ها به شورای عالی حل اختلاف برود و مجموعه غیر تخصصی و غیر حرفه‌ای را بخواهیم درگیر پرونده های حقوقی قضایی و کیفری کنیم، کار مردم را بیشتر کرده ایم و باری از دوش قوه قضاییه برداشته نشده است.

او بیان کرد: در این سال ها نسبت به سیستم‌های حکمیت، داوری، کدخدامنشی و ریش‌سفیدی که در خیلی از مناطق کشور داریم بی اعتنا و بی توجه بودیم. در خیلی از استان‌ها، پیچیده‌ترین پرونده‌های اختلافاتی از همین طریق حل اختلاف می‌شد. متاسفانه این شوراها و نهادهای مدنی مردمی را به رسمیت نشناختیم. در شوراهای حل اختلاف یک سری از نیرو‌های جوان و نیروهایی که بعضا تخصص حقوقی ندارند را به کار گرفتیم، اینها نه تنها اثرگذاری لازم را بین مردم دارند بلکه در حل اختلافات جایگاه لازم را هم ندارند.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس گفت: اگر بتوانیم شوراهای سابق که بیشتر نقش مردمی داشتند و شامل روحانی محل، معتمد محل و کسانی که به مورد وثوق مردم بودند را احیا و بر پایه آن بخشی از اختلافات مردم را حل کنیم، بخشی از بار قضایی از دوش دادگستری برداشته می‌شود.

او با بیان این جمله که "سیستم قضایی ما نیاز به تعداد زیادی وکیل دارد" گفت: نهاد وکالت باید تقویت و تعداد وکلا باید زیاد شود. بخش عمده‌ای از دادرسی و پرونده‌هایی که در دادگستری وجود دارد به دلیل این است که افراد با نحوه طرح دعوا و دفاع از خودشان و بیان حرف خودشان آشنا نیستند که باعث می‌شود یک پرونده‌ بارها و بارها در اداره قضایی بچرخد، آن هم به دلیل مشکلات آیین دادرسی. به نظر من شورای حل اختلاف با شرایط موجود، توانایی و صلاحیت ندارد که بخواهد به همه پرونده‌ها رسیدگی کند.

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: در شورای حل اختلاف باید نیروهای تخصصی اضافه شوند. باید نوع پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود با دقت باشد. شوراهای حل اختلاف مشکلات عدیده‌ای دارند. نکته دیگر اینکه بنای سیستم بر این نبوده که در راه‌اندازی شورای حل اختلاف بخواهند کارمند به قوه قضاییه اضافه کنند. مدام متقاضی داریم که می‌ خواهند وارد قوه قضاییه و وارد سیستم اداری دولت شوند یا به طور ثابت دریافتی داشته باشند در صورتی که این امر امکان پذیر نیست. البته از آن طرف هم وقتی به یک فردی پرداختی مناسب ندادید اما کار قضاوت و حقوقی مردم را به او می‌دهید خود این زمینه‌ساز، مشکلات ساز می‌شود و به نظر من این سیستم معیوبی است که باید اصلاح شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا  ،تاریخ انتشار:1 شهریور 98،کدخبر: www.borna.news،887984

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین