پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
درحالی که لاریجانی اجرای همسان سازی حقوق را طی ۲ سال ناممکن دانست، نمایندگان می‌خواهند طرح خود را به صحن بیاورند.

شعار سال: هفته قبل ۱۱۸ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس خواهان طرح الزام دولت به اجرای دوساله طرح همسان سازی یا متناسب سازی حقوق بازنشستگان شدند.با این طرح در صورت تصویب، بازنشستگان باید امیدوار می‌شدند که طی دوسال آینده عقب ماندگی‌های حقوقی شان نسبت به شاغلان جبران شود و چه بسا رشد قابل توجهی نیز می‌کرد.

امید بازنشستگان و نمایندگان طراح و امضاکننده این بود که طرح شان برای جلسات این هفته مجلس که آخرین جلسات این دوره مجلس است، به صحن علنی بیاید و بررسی شود، اما این طرح نه تنها دیروز که آخرین جلسه این هفته بود به صحن نیامد بلکه لاریجانی رئیس مجلس نیز با وارد کردن ایراد قانونی بر طرح، آن را فاقد صلاحیت بررسی در صحن علنی دانست.
حالا این مجلس که فقط دو جلسه تا پایان عمر خود را پیش رو دارد باید امیدوار باشد تا بتواند در دوجلسه آینده این طرح را به سرانجام برساند اگرچه بعید به نظر می‌رسد، چون ایراد آقای رئیس جدی و کاملا قانونی است. بماند که این پرسش هم مطرح است که آقایان نماینده چرا حالا به فکر «بازنشستگان» افتادند؟!
چرا لاریجانی مخالفت کرد؟
نمایندگان در نامه شان به رئیس مجلس این طور نوشته بودند: «در راستای تحقق تکلیف دولت در ماده ۳۰ قانون برنامه ششم:
«ماده ۳۰-دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد.» شایسته است دستور فرمایید عین مصوبه کمیسیون مشترک مجلس در سال ۹۸، بر روی ماده (۱۰۹) جدید «الف ق م خ ک» در تحقق لایحه تقدیمی سال ۹۶ دولت با تغییر بازه زمانی ۳ سال به ۲ سال با قید ۳ فوریت به منظور برقراری عدالت و رفع تبعیض در پرداختی‌های دولت به بازنشستگان کشوری و لشکری وفق بند ۹ اصل سوم قانون اساسی، در صحن مجلس طرح و اقدام لازم به عمل آید.» خلاصه این نامه و خواست نمایندگان این است که طبق ماده ۳۰ قانون برنامه ششم که دولت باید طی پنج سال از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ حقوق بازنشستگان را با شاغلان متناسب کند و افزایش دهد، دولت ملزم شود که طی دوسال این اقدام انجام و حقوق بازنشستگان خصوصا تامین اجتماعی‌ها عادلانه شود و زندگی هایشان سرو سامانی یابد.
اما آقای لاریجانی دیروز در پاسخ به نماینده تذکر دهنده به صراحت بیان کرد که «تغییر بازه زمانی اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان از ۳ سال به ۲ سال بار مالی داشته و غیرقابل طرح است.
قانون همسان سازی بازنشستگان باید توسط سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود، بنابراین مشکل قانونی در این خصوص وجود ندارد.»
پیگیری می‌کنیم
در همین زمینه علی گلمرادی نماینده ماهشهر و امیدیه در مجلس دهم گفت که تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در جلسه بعد بتوانیم برای این طرح گامی برداریم. گلمرادی نظرش این است که این نامه و طرح پشتوانه خوبی با امضای ۱۱۸ نماینده دارد و باید به جلسه بعد مجلس امیدوار بود.
آقای لاریجانی چرا اجازه نمی‌دهید؟
محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد که دست اندرکار این نامه و طرح بود، دیروز در نطق قبل از دستورش خطاب به لاریجانی گفت: صدای شکستن استخوان بازنشستگان لای چرخ‌های آدمخوار تورم لجام گسیخته گوش فلک را کر کرده است.
مجلس دهم در ماده ۳۰ برنامه ششم دولت را مکلف کرد تا حقوق بازنشستگان و شاغلان را متناسب سازی کنند، حال چرا اجازه نمی‌دهید طرح دوفوریتی و سه فوریتی متناسب سازی که به امضای ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، مطرح شود؟
وی با بیان این که نباید طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان به بهانه اصل ۷۵ کنار گذاشته شود، افزود: زمان اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان از ۳ سال به ۲ سال تغییر کرده است، حال اعلام وصول این طرح را در یک شنبه هفته آینده انتظار داریم. لاریجانی رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: «همان طور که قبلا به شما توضیح دادم در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان قانون وجود دارد و براساس آن دولت موظف است همسان سازی را ظرف ۳ سال انجام دهد، بنابراین باید شما بر نحوه اجرای این قانون نظارت کنید تا به صورت کامل در موعد مقرر اجرایی شود.»
به هر روی تا پایان این مجلس که دو جلسه باقی مانده است، باید امیدوار بود تا این طرح به نتیجه برسد اگرچه مجلس جدید هم که از ۱۰ خرداد آغاز به کار می‌کند می‌تواند با فراغ بال این موضوع را در دستورکار خود قرار دهد. امیدواریم مجلس جدید موضوع بازنشستگان را به دقیقه ۹۰ خود موکول نکند.
یک شنبه آخر مجلس دهم؛ امید آخر بازنشستگان
محمد بیرانوندی یکی از طراحان طرح دو فوریتی متناسب سازی حقوق بازنشستگان درباره سرنوشت طرح متناسب سازی مجلس به خراسان گفت: همچنان امیدواریم در واپسین روز‌های مجلس این طرح برای بررسی و تصویب به صحن آورده شود.

وی افزود: پیش از قرار گرفتن این طرح در دستور صحن و اعلام مخالفت با آن از سوی رئیس مجلس از آن جایی که این انتظار می‌رفت طرح به این بهانه که تغییر بازه زمانی اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان از ۳ سال به ۲ سال بار مالی داشته و غیرقابل طرح خوانده شود ما پیش از این درخواست اعمال ماده ۲۳۴ برای طرح را به هیئت رئیسه داده بودیم. بیرانوند گفت: این طرح بنابر ماده ۲۳۴ در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و براساس گزارش ارائه شده (طرح مد نظر) درباره عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط دولت کمیسیون موظف است در زمانی کمتر از ۱۰ روز طرح را بررسی و برای تعیین تکلیف در صحن به هیئت رئیسه تقدیم کند. وی با بیان این که طبق وعده کمیسیون تخصصی رسیدگی این طرح می‌توان اعلام وصول آن را در یک شنبه هفته آینده انتظار داشت اظهارکرد: طبعا این آخرین تلاش برای تصویب این طرح و به نتیجه رسیدن حقوق بازنشستگان در وقت پایانی مجلس دهم است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، کد خبر:695909، تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1399، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
0
0
یه حقوق مناسب برای بازنشسته ها فراهم کردن حداقل کاری که این دولت می تونه انجام بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین