پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
میرزابیگی درباره مطالبات پرستاران شرکتی گفت: در مورد نیرو‌های شرکتی بحث تغییر وضعیت آنان، و برخورد با پدیده قرارداد‌های ۸۵ روزه و ۸۹ روزه مطرح است که مطلقا مورد قبول سازمان نظام پرستاری نیست. پرستاران زیر بار این نوع قرارداد‌ها نروند و حتما این موضوع را حتی اگر لازم باشد به صورت حقوقی پیگیری می‌کنیم.
شعارسال:میرزابیگی گفت: برخی دانشگاه‌ها با پرستاران بیماران کرونا تسویه حساب کردند یا با آنان قرارداد ۸۵ روزه بسته‌اند که معنا ندارد.
 
محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با پرستاران که به مناسبت روز جهانی پرستار در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، گفت: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مانند گیلان و مازندران با پرستارانی که به داد بیماران رسیدند، تسویه حساب کردند یا با آنان قرارداد ۸۵ روزه بسته اند، این کار معنا ندارد و این بدقولی را پیگیری می‌کنیم.
 
میرزابیگی گفت: حدود ۶۰۰ پرستار در بحران کرونا به کمک مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی رفتند. در نیمه اسفند ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های گیلان بود، که فرشتگان نجات که پرستاران بودند، این بیماران را نجات دادند.
 
او افزود: امروز دانشگاه گیلان حق ندارد، بگوید در قبال این پرستاران مسئولیت ندارد و با آنان قرارداد ۸۵ روزه ببندد یا دانشگاه مازندران حق ندارد به پرستاران بگوید به شما نیاز نداریم، حتما این مطالبات را پیگیری می‌کنیم و حتی به صورت حقوقی پیگیری می‌کنیم.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: بحران کرونا تمام نشده است و باز هم بحران‌های تازه‌ای ممکن است در راه باشد، کاری نکنیم که در آینده پرستاران با بدقولی مسئولان به درخواست کمک پاسخ ندهند.
 
میرزابیگی گفت: در این شب‌های قدر از شهدای مظلوم سلامت یاد می‌کنم، برای آنان علو درجات و برای همه پرستاران آرزوی سلامت دارم و از همه پرستاران می‌خواهم بیایید حاشیه‌ها و اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و بر اساس عهدی که بسته ایم برای رفع مشکلات صدای واحدی داشته باشیم.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: جامعه پرستاری امتیاز‌های زیادی دارد. از لحاظ جمعیتی شامل ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، ۶۰ هزار نفر دانشجو و با خانواده‌های این عزیزان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر می‌شوند. با هماهنگی یکدیگر هیچ مانعی بر سر راه این جامعه بزرگ پرستاری نیست.
 
او ادامه داد: ۶ ماهی است از تشکیل دوره جدید سازمان نظام پرستاری گذشته، در این مدت شاهد آن هستید که این سازمان بر اساس آنچه که وعده داده بود و در راستای تحقق آن تلاش کرد، سازمان نظام پرستاری متعلق به قشر خاصی نیست، از دانشجو گرفته تا بازنشستگان، از پرستاران دولتی تا پرستاران بخش‌های خصوص و شرکتی، بهیاران و... که بر اساس ماده ۱۶ قانون این سازمان شامل خدمات سازمان نظام پرستاری می‌شوند.

دیدار با مسئولان برای رفع مشکلات پرستاران
 
میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری در این مدت با اولویت‌هایی کار خود را شروع کرد و طی برنامه‌ای که تمام اقشار و گروه‌های تحت پوشش را شامل می‌شود، فعالیت می‌کند، فرق سازمان نظام پرستاری با سایر وزارتخانه‌ها در سیستمی بودن آن است در سیستم نظام پرستاری مدیریت توسط شخص واحد نیست.
 
او گفت: مجموعه مباحثی که سازمان نظام پرستاری در این مدت ۶ ماهه از دور جدید پیگیری کرده شامل، دیدار پرستاران با مقام معظم رهبری است که باعث می‌شود فصل ناونی در پرستاری داشته باشیم. سازمان نظام پرستاری می‌تواند با این دیدار‌ها به سمت تصاوب قانون جدیدی در مجلس برود.
 
میرزابیگی افزود: برگزاری جلسه با نهاد ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه و بیش از ۱۰ جلسه با وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه در راستای تحقق مطالبات پرستاران و همچنین دیدار با رئیس قوه قضاییه و تشکیل کارگروهی برای پیگیری مسائل پرستاری در این قوه نیز از اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.
 
او ادامه داد: در حوزه مجلس نیز دیدار مسئولان سازمان نظام پرستاری با رئیس مجلس، هیات رئیسه مجلس، جلسه با کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم و امضای میثاق نامه با مجلس یازدهم انجام شده است و در حال حاضربا نمایندگان مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات پرستاران ارتباط گرفته شده است.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: همچنین برای پیگیری مطالبات پرستاران نیرو‌های مسلح با ستاد کل نیرو‌های مسلح جلسه‌ای برگزارشده است. با وزارت کار نیز مکاتباتی صورت گرفت و مطالبات پرستاران بخش خصوصی پیگیری شود و همه این اقدامات در این مدت کوتاه طلیعه بهبود و حرکت به سمت شرایط بهتر برای جامعه پرستاری است.
 
میرزابیگی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری عضو شورای بین المللی پرستاری (ICN) است و ارتباط خوبی با کشور‌های عضو برقرار شده است. در این راستا دو موضوع از طریق نظام پرستاری ایران پیشنهاد شد که یکی مربوط به اطلاعات و مباحث کرونا و استفاده از تجربیات کشور‌های مربوطه و دوم تشکیل کارگروهی در آینده نزدیک برای بحران‌های غیر قابل پیش بینی است.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در دوران کرونا پرستار‌های ایرانی بسیار موفق عمل کردند و سربلندمان کردند، در این مدت برای رسیدگی به مطالبات پرستاران در بحران کرونا، ستاد صحت در سازمان نظام پرستاری تشکیل شد و روزانه وضعیت پرستاران از طریق بیمارستان‌ها و هیئت مدیره‌ها رصد می‌شود. این ستاد مخفف صیانت، حمایت و تامین نیازهاست. در مورد صیانت در وهله اول سلامت پرستاران در اولاوت قرار داشت و نباید امکانات و تجهیزات پرستاران کم باشد.

پیگیری حقوق پرستاران گیلان و مازندران
 
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به موضوع پرستاران گیلان و مازندران افزود: در دوران کرونا حدود ۶۰۰ پرستار برای کمک در گیلان و مازندران یک هفته بعد از بحران کرونا اعلام همکاری کردند. دانشگاه گیلان حق تسویه با این پرستاران را ندارد و در صورت اخراج این پرستاران حتما پیگیری می‌شود. مسئولان در جریان باشند که نباید با پرستاران رفتار غیرانسانی داشته باشند و این رفتاردانشگاه مازندران و گیلان را سازمان نظام پرستاری پیگیری می‌کند.
 
میرزابیگی ادامه داد: در رابطه با نظام پرداخت در کوتاه مدت و دراز مدت آیین نامه‌ای به وزارت بهداشت و در شورای عالی نظام پرستاری مطرح شد که پیگیری می‌شود و علت علنی نشدن این موضوع این است که وزارت بهداشت مسئولیت اعلام این بحث را داشت.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در همین مدت کوتاه یکی از مطالبات مهم پرستاران یعنی جدا شدن کارانه از اضافه کار با پیگیری سازمان نظام پرستاری محقق شد. اجرای قانون سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری در بخش دولتی و برخورداری پرستاران نیرو‌های مسلح از قوانین پرستاری در حال پیگیری است.
 
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در مورد نیرو‌های غیردولتی بحث استخدام و امنیت شغلی در حال پیگیری است. در دوران کرونا مشخص شد که امنیت شغلی برای پرستاران دارای اهمیت بسیار بالایی است. امنیت شغلی برای پرستاران شرکتی بسیار کم است.

مخالفت نظام پرستاری با قرارداد‌های ۸۵ روزه
 
میرزابیگی درباره مطالبات پرستاران شرکتی گفت: در مورد نیرو‌های شرکتی بحث تغییر وضعیت آنان، و برخورد با پدیده قرارداد‌های ۸۵ روزه و ۸۹ روزه مطرح است که مطلقا مورد قبول سازمان نظام پرستاری نیست. پرستاران زیر بار این نوع قرارداد‌ها نروند و حتما این موضوع را حتی اگر لازم باشد به صورت حقوقی پیگیری می‌کنیم.
 
او گفت: بهیاران نیز جزو افراد زحمتکش جامعه پرستاری هستند، مدتی است سهمیه ۱۰ درصدی بهیاران برای ورود به دانشگاه حذف شده است، حتما برای بازگشت این حق تلاش می‌کنیم و این سهمیه را برمی گردانیم.

پیگیری قانون تعرفه گذاری و ارتقای بهره‌وری
 
میرزابیگی در خصوص تعرفه گذاری پرستاران گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید اجرا شود. نظام پرداخت در سیستم سلامت کشور باید اصلاح شود، نظام فی فور سراوس اشکال دارد، اما تا زمانی که سیستم فی فور سراوس اجرا می‌شود، خدمات پرستاران هم باید مانند پزشکان تعرفه داشته باشد، این مطالبه بر حق و قانونی است که اجرای آن را پیگیری می‌کنیم.
 
او افزود: قانون ارتقای بهره وری نیز به جز یک بند آن بقیه بند‌های این قانون اجرا نشده است و حتما برای اجرای کامل این قانون و نیز برخورداری پرستاران از مزایای قانون مشاغل سخت در این دوره اقدام می‌کنیم.
 
میرزابیگی در مورد استخدام پرستاران ادامه داد: در این زمینه دو مجوز ۱۰ هزار نفری به وزارت بهداشت داده شده است تا الان سه هزار نیرو گرفته شده و در حال پیگیری هستیم تا نیرو‌های جدید نیز گرفته شود.
 
او به دیدار سازمان نظام پرستاری با مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: در آخرین دیداری که سازمان نظام پرستاری با رهبری داشتند ایشان کلیدواژه‌های جدیدی به کار بردند که به پرستاران راه جدیدی را نشان می‌دهد. مقام معظم رهبری فرمودند، پرستاران دارندگان ارزش‌های ناب و کمیاب اخلاقی و انسانی هستند و باید این‌ها را در جوامع بیشتر گسترش داد. سخن رهبر انقلاب جامعیت خدمت پرستاران را در روز‌های کرونایی نشان می‌دهد.
 
میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری ۱۴۰ هیات مدیره در کشور دارد. این هیئت مدیره‌ها موظف هستند همان مباحثی که سازمان نظام پرستاری کل در تهران پیگیری می‌کند در سطح شهر خود پیگیری کنند.
 
در ادامه این گفت و گاو زنده اینستاگرامی، ناراوی فعال صنفی پرسش‌هایی را درباره مطالبات پرستاران از جمله موضوع استخدام پرستاران مطرح کرد که میرزابیگی در پاسخ گفت: در بحث استخدام خبر‌های خوبی دردست پیگیری است. معوقات به حداقل رسیده است.

خبر‌های خوشی برای پرستاران در راه است
 
او گفت: کمک یک میلیارد یوراوی از صندوق توسعه ملی به فرمایش رهبر انقلاب به وزارت بهداشت داده شده است. جداسازی اضافه‌کار از کارانه نیز اتفاق افتاده است و همچنان پیگیری می‌شود، ولی متاسفانه بحران کرونا اجازه نداد همه این موارد به طور کامل عملی شود.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: بحران کرونا نشان داد پرستاران در هر بحرانی وارد صحنه می‌شوند. با از خودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌ها صحنه‌های غرورآمیزی مانند ۸ سال دفاع مقدس به نمایش می‌گذارند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان ،تاریخ انتشار:25  اردیبهشت   1399،کدخبر: 7355005،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین