پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
کارشناس حفاظت خاک گفت: قانون مربوط به مالچ پاشی باید اصلاح شود. باید روش های بی ضرر دیگری به جز مالچ پاشی را به کار ببریم.
شعار سال: برنامه "زمین ۳۶۰ درجه" با دکتر حسن روحی پور دکترای فرسایش حفاظت خاک از دانشگاه گریفیس استرالیا و بازنشسته سازمان تحقیقات کشاورزی و سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مرتع و بیابان ایران گفتگو کرد.
روحی پور در رابطه با اثرات مالچ چاشی بر محیط زیست بیان کرد: مالچ پاشی گرچه ممکن است موجب استقرار پوشش گیاهی شود، اما اثرات زیست محیطی بسیار بدی دارد.
وی گفت: طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی، مالچ پاشی بیشتر از یک میلیمتر در متر مربع معادل ۱۰ تن در هکتار می‌شود و نمی‌تواند پایداری خوبی ایجاد کند و بنابراین خارج از کنترل است.
بازنشسته سازمان تحقیقات کشاورزی تصریح کرد: در آسیب رسانی مالچ پاشی از نظر محیط زیستی و خسارت به جانوران و آب‌های زیرزمینی هیچ شکی نیست.
روحی پور با اعلام هشدار نسبت به اثرات تخریبی مالچ و دیگر مشتقات نفتی اظهار کرد: طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و یکی از نشریات جهانی، سرطان زا بودن مشتقات نفتی ثابت شده است.
بسیاری از زیست‌مندان اعم از جانوران، حشرات و میکرو ارگانیسم‌ها از تماس با مالچ نفتی ضرر خواهند دید.
وی قانون مربوط به مالچ پاشی را نیازمند اصلاح و بازبینی دانست و گفت: بدون مالچ پاشی هم می‌توان با روش‌های دیگری پوشش گیاهی و بدون آسیب به محیط زیست ایجاد کرد.
این متخصص فرسایش خاک بیان کرد: مالچ پاشی بیشتر از حد استاندارد و تولید عناصر سنگینی مانند سرب و نیکل و سایر مشتقات هیدروکربنی و نفتی به انسان و باکتری‌های درون خاک ضربه خواهد زد.
روحی پور از ایجاد پدیده "تکاثف" (تبخیر آب از سطح مرطوب خاک و تبدیل شدن آن به ماسه) در خاک‌های رسی هنگام مالچ پاشی سخن گفت که در اثر شیب حرارتی و اختلاف دما بین خاک سطح زیرین و بالایی خاک و تپه‌های ماسه‌ای ایجاد می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: بنده راهکار‌های مختلفی برای تثبیت مایه‌ها و حتی خاک‌های شور پیدا کردم که امیدوارم روی آن‌ها کار شود.
بازنشسته سازمان تحقیقات کشاورزی با تذکر این نکته که مالچ پاشی در تپه‌های با ارتفاع ۱۰ متری در تابستان به خاطر پایین بودن رطوبت فایده‌ای ندارد تاکید کرد: در صورت نیاز به مالچ پاشی هم مالچ نباید ضخیم باشد و تا بالای تپه‌ها هم نباید پاشیده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رادیو گفتگو، کدخبر: ۶۴۲۶۱۰، تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹، radiogoftogoo.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین