پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
مجموعه مدیریت شهری ظرف مدت زمانی کوتاه تقاطع های غیرهمسطح متعددی را احداث کرد. 11 زیرگذر و روگذر طی دو سال به افتتاح رسید و رینگ شهری تکمیل شد. در این میان اما، پروژه امامت با حواشی فراوانی همراه بود که علی رغم گذشت چندین سال از افتتاح آن، تا کنون نیز ادامه داشته است.

شعار سال: مشکل ترافیک در ارومیه سال هاست که به عنوان یکی از چالش های اصلی مدیریت شهری مطرح بوده است. مشکلی که رفع آن به تنهایی با ساخت زیرگذر و روگذر میسر نیست و اقداماتی زیربنایی نظیر احداث مجتمع های آموزشی، تجاری، ورزشی و پزشکی نیاز دارد تا بوسیله از حجم مسافرت های روزانه به سمت مرکز شهر بکاهد.

هر چند جای خالی چنین اقداماتی همچنان در ارومیه دیده می شود، اما به هر حال ایجاد رینگ شهری دستاورد قابل تقدیری است که تاثیر بسزایی در کاهش حجم ترافیک ارومیه را در پی داشته است.

مجموعه مدیریت شهری ظرف مدت زمانی کوتاه تقاطع های غیرهمسطح متعددی را احداث کرد. 11 زیرگذر و روگذر طی دو سال به افتتاح رسید و رینگ شهری تکمیل شد. در این میان اما، پروژه امامت با حواشی فراوانی همراه بود که علی رغم گذشت چندین سال از افتتاح آن، تا کنون نیز ادامه داشته است.

تنها چند ماه پس از افتتاح، آغاز بارندگی ها ساخت این تقاطع غیرهمسطح را به چالش کشید. مردم پس از بارش باران شاهد نشت آب در تونل زیرگذر بودند، مشکلی که بعضا تا چند روز پس از تمام بارندگی نیز ادامه داشت.

در فصل های سرد سال، کاهش دمای هوا موجب یخ زدگی آب نشت کرده و آسیب به بتن ها می شد. اتفاقی ناخوشایند برای مردم و مدیران شهر، که اولین زنگ خطر پروژه امامت را به صدا در آورد.


اما آب گرفتگی در فلکه مولوی مشکل بزرگتری بود که با اولین بارش شدید باران خود را نشان داد. تصاویر مخابره شده از خودروهایی که به زیر آب رفته بود و آبی که ارتفاع آن به بیش از دو متر می رسید، مردم را در بهت و حیرت فرو برده بود. مردمی که آن روز فکر نمی کردند صحنه سیل در مولوی خیلی زود برایشان عادی شود!





ساختار شهر ارومیه به نحوی است که حتی یک بارش کوتاه و چند دقیقه ای منجر به جاری شدن آب های سطح و آب گرفتگی در معابر می شود. اما این مشکل در فلکه مولوی بیش از هر نقطه دیگری در شهر احساس شده است.

هر چند شهردار ارومیه در یکی از این آب گرفتگی ها رئیس خدمات شهری را به دلیل عدم بررسی دقیق و انجام تمهیدات لازم پس از اخبار هواشناسی مقصر این آب گرفتگی دانسته بود و نخاله های ساختمانی و زباله هایی که شهروندان در مقابل ساختمان گذاشته بودند، اما این مشکل هیچ گاه به طور کامل رفع نشد و در طول تمام سال های اخیر تنها یک باران شدید چند دقیقه ای لازم بود تا این فلکه به زیر آب برود.

اما آب گرفتگی تنها عاملی نبود که رفت و آمد در فلکه مولوی را با مشکل مواجه می کرد. صبح اکثر روزها به دلیل حجم بالای ترافیک شهر، در مسیر بلوار والفجر به بلوار امام علی (ع) از ورود خودرو ها به این فلکه جلوگیری می شد.





علت این مشکل عدم ساخت روگذر در مسیر مولوی یک به دو عنوان می شد. دیواره موجود در مسیر منتهی به فلکه نیز ظاهرا برای همین منظور ساخته شده بود اما این که چرا روگذر مذکور در طول تمام این سال ها ساخته نشد، جای سوال دارد.

تمامی موارد ذکر شده، در کنار هم مجموعه مدیریت شهری را بر آن داشته است تا دست به تغییرات اساسی در ساختار این تقاطع بزند.

تخریب دیواره بتنی نیمه کاره و فعالیت های عمرانی در فلکه مولوی نشان می دهد شهرداری تصمیم گرفته است روگذری با کم ترین ارتفاع ممکن را ایجاد کند.


سال ها قبل، احداث تقاطع غیرهمسطح در شهرچای بازار واحدهای تجاری واقع در آن منطقه را کساد کرد و موجب شد آنان ناگزیر به جای دیگری نقل مکان کنند. اما این بار بخت با برخی یار بود و تصمیم شهرداری برای کاهش ارتفاع این روگذر، ناخواسته از تکرار آن تجربه برای واحدهای مستقر در فلکه مولوی جلوگیری خواهد کرد.


آن چه که در این متن به اختصار و اجمالا مورد بررسی قرار گرفته، بدون شک نشان دهنده نقطه ضعفی آشکار در طراحی و احداث تقاطع غیرهمسطح امامت است. ارزیابی ها و بررسی های دقیق تر کارشناسی می توانست از هدر رفت این حجم از وقت، انرژی و هزینه های صرف شده از بیت المال جلوگیری کند.

اگر ساخت این روگذر ضروری بود چرا تا کنون انجام نشده است؟ اگر بنا بود ارتفاع آن به این اندازه باشد چه لزومی برای ساخت دیواره بتنی و تخریب مجدد آن وجود داشت؟ با نکته سنجی و دقت بیشتر چه میزانی از هزینه های بیت المال قابل صرفه جویی بود؟ تمامی موارد مذکور سوالات مردم است که ضرورت دارد مجموعه مدیریت شهری با شفافیت کامل در مقام پاسخگویی آن ها حاضر شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسانه بیدار آذربایجان (ندای ارومیه)، تاریخ انتشار 16 شهریور 95 ، کد مطلب: 260089:www.nedayeurmia.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
با این مشکلات هنوز هم عملی نشده واقعا جاده نیازه برای مردم باز هم مردم قربانی بیمسئولیتی نماینده ها شدن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین