پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
احمد غیاثوند: در زمان شیوع کرونا حدود ۷۴ درصد مردم در حد زیاد و ۱۶ درصد در حد متوسط به انجام رفتار‌های پیشگیرانه فردی پرداخته‌اند و ۱۰ درصد مردم جامعه اصلا به رعایت رفتار‌های بهداشتی فردی مقید نیستند.
شعارسال: جدیدترین طرح پژوهشی از وضعیت رفتار‌های پیشگیرانه مردم در جامعه نکات جالبی دارد. احمد غیاثوند مدیر گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در زمان شیوع کرونا حدود ۷۴ درصد مردم در حد زیاد و ۱۶ درصد در حد متوسط به انجام رفتار‌های پیشگیرانه فردی پرداخته‌اند و ۱۰ درصد مردم جامعه اصلا به رعایت رفتار‌های بهداشتی فردی مقید نیستند. غیاثوند با اشاره به انجام طرح پژوهشی «وضعیت رفتار‌های پیشگیرانه مردم در جامعه» و نتایج این طرح اظهار کرد: بر اساس این طرح، با آغاز آموزش مهارت‌ها و توصیه‌های بهداشتی از طریق رسانه‌های جمعی از اوایل اسفند ماه، رفتار‌های پیشگیرانه مردم جامعه را می‌توان در دو سطح در نظر گرفت: سطح نخست، رفتار‌های پیشگیرانه فردی و سطح دوم، میزان رفتار‌های پیشگیرانه جمعی هستند.
 

چند درصد مردم مقید به رعایت نکات بهداشتی نیستند؟

وی ادامه داد: در رفتار‌های پیشگیرانه فردی که یکی از آن‌ها شست وشوی مدام دست‌ها بود، حدود ۹/۹۵ درصد مردم جامعه از ابتدای شیوع ویروس به این توصیه بهداشتی عمل کرده‌اند و کمتر از یک درصد در ایام عید و نیز کمتر از یک درصد اصلا مقید به آن نبوده‌اند. غیاثوند تاکید کرد: یکی دیگر از رفتار‌های پیشگیرانه از ابتلا به کرونا استفاده از دستکش بود که ۸۰ درصد مردم از ابتدای گسترش ویروس کرونا، شروع به پوشیدن دستکش کرده اند و ۸ درصد در اواخر اسفند ونیز ۲ درصد از ایام عید به بعد از دستکش استفاده کرده‌اند و همچنین ۹۸ درصد هیچ وقت از دستکش استفاده نکرده‌اند.
 
مدیر گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در زمینه استفاده از ماسک در بیرون از منزل هم که سومین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا بود، ۷۹ درصد از پاسخ گویان از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ۷ درصد در اواخر اسفند و نیز ۲ درصد بعد از عید از ماسک استفاده کردند و ۱۲ درصد هیچ وقت در بیرون از منزل ماسک استفاده نکرده‌اند. وی با اشاره به روش استفاده از ژل ضد عفونی کننده یا الکل برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز بیان کرد: ۸۶ درصد مردم از ژل ضد عفونی کننده یا الکل استفاده نکرده‌اند، ۶ درصد نیز هیچ وقت به چنین توصیه بهداشتی عمل نکرده اند.
 
غیاثوند با اشاره به روند شست وشوی وسایل خریداری شده برای منزل از زمان شیوع کرونا نیز گفت: ۹۲ درصد از پاسخ گویان با شیوع ویروس کرونا اقدام به شست وشوی وسایل خریداری شده برای منزل می‌کردند و ۲/۱ درصد هیچ وقت چنین کاری را نکرده‌اند. مدیر گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: براساس این طرح پژوهشی درباره رفتار‌های پیشگیرانه فردی می‌توان نتیجه گرفت حدود ۷۴ درصد مردم در حد زیاد و ۱۶ درصد در حد متوسط به انجام رفتار‌های پیشگیرانه فردی پرداخته‌اند و ۱۰ درصد مردم جامعه اصلا به رعایت رفتار‌های بهداشتی فردی مقید نیستند. وی درباره رفتار‌های پیشگیرانه جمعی که در این طرح پژوهشی بررسی شده است نیز گفت: در زمینه رعایت فاصله اجتماعی در روابط با دیگران ۵/۸۳ درصد نمونه از ابتدای شیوع ویروس به چنین توصیه‌ای عمل می‌کردند،۱۰ درصد در اواخر اسفند و ۵ درصد بعد از عید به این توصیه عمل کردند و ۵/۱ درصد نیز اصلا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.
 
وی درباره سطح ارتباطات خانوادگی بعد از شیوع ویروس کرونا نیز گفت: حدود ۱۷ درصد مردم در قرنطینه خانگی کامل بوده‌اند و ۷۷ درصد مردم با برخی از اعضای خانواده یعنی پدر و مادر یا فرزندان رفت و آمد کرده اند و ۵/۲ درصد با خواهر و برادرشان و نیز ۸/۱ درصد با اقوام و آشنایان رفت و آمد کرده اند. غیاثوند گفت: ۸۱ درصد مردم توصیه‌های بهداشتی جمعی را کاملا رعایت کرده و درمقابل ۹ درصد اصلا اهمیتی نمی‌دهند، همچنین ۱۷ درصد مردم در قرنطینه خانگی کامل بوده اند و ۷۷ درصد اذعان کردند که با اعضای خانواده یعنی پدر و مادر یا فرزندان رفت و آمد کرده اند. وی گفت: حجم نمونه این پژوهش یک هزار و ۶۰۰ نفر بوده است که ۶۴ درصد نمونه پژوهش را زنان و ۳۶ درصد را مردان به خود اختصاص داده اند. این پژوهش در اسفند٩٨و فروردین ٩٩ صورت گرفته است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 19 خرداد 1399، کد خبر: 698544، www.khorasannews.com
 
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین