پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۸۱۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مورد برنامه شاد و تداوم آموزش در تابستان توضیحاتی را ارائه کرد.
شعار سال: راه اندازی و فعالیت شبکه شاد را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه آموزش دانش آموزان و فعالیت معلمان در شرایط شیوع ویروس کرونا دانست. مدارس کشور از اول اسفند ماه سال ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش و پرورش در این شرایط برای تداوم جریان آموزش باید آموزش از راه دور برای دانش آموزان را به شیوه‌های مختلف به کار می‌گرفت.
آموزش و پرورش در ابتدا برای تدریس دروس به دانش آموزان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی از جمله شبکه «آموزش» و شبکه «چهار» از معلمان حرفه‌ای در برخی دروس استفاده کرد، اما این شیوه آموزش در برخی مقاطع تحصیلی از جمله ابتدایی با مشکلات بسیاری همراه بود؛ در وهله اول می‌توان گفت که ناتوانی در تعامل میان معلم و دانش آموز و کنترل و هدایت فضای آموزشی، کمبود وقت برای تدریس و همچنین هماهنگ نبودن مباحث آموزشی با میزان پیشرفت درسی دانش آموزان و تکراری بودن این مباحث سبب شد تا تاثیر چندانی در پیشرفت آموزشی دانش آموزان نداشته باشد.
از این رو؛ این وزارتخانه با همکاری متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه‌اندازی «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» کرد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با توجه به وجود خلاء‌هایی در آموزش از راه دور برای دانش آموزان از همان هفته‌های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد.
تقریبا پس از گذشت حدود یک ماه از وعده وزیر سرانجام شبکه اجتماعی دانش آموزان تحت عنوان «شاد» آماده شد و در خدمت نظام آموزش قرار گرفت که بخشی بزرگی از نیاز دانش‌آموزان برای داشتن بستر مناسب و امن آموزشی را رفع کرده است.
آموزش و پرورش در شرایط شیوع کرونا ناگزیر شد برای اولین بار در تاریخ آموزش کشور پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خود را راه اندازی کند تا معلمان و دانش آموزان به راحتی در فضایی امن همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما این سامانه نیز مانند هر اقدام نوین دیگر تا مدتی پس از راه اندازی برای کاربران با مشکلاتی همراه بود.
عده بسیاری از دانش‌آموزان در روز‌های ابتدایی راه‌اندازی سامانه شاد، علاوه بر مشکلات فنی که در برقراری اتصال با این شبکه داشتند، در دسترسی به وسایل هوشمند ارتباطی مانند تبلت و گوشی تلفن همراه نیز با مشکل مواجه شدند. همچنین متصل نشدن برخی از تلفن‌های هوشمند آیفون به شبکه شاد و شروع نشدن آموزش برخی مدارس در این شبکه از مهم‌ترین مشکلاتی است که خانواده‌ها با آن رو به رو بودند.
اما پس از مدت زمانی مسوولان آموزش و پرورش با اعلام رایگان شدن اینترنت در فضای شاد برای تمامی کاربران، از رفع ایرادات شاد خبر دادند. براین اساس در نسخه جدید ارائه شده از نرم‌افزار شبکه آموزش مجازی دانش آموزی، ایرادات نسخه‌های قبلی برطرف شد و دانش‌آموزان و معلمان با به‌روزرسانی نسخه قبلی، نسخه جدید را جایگزین و بهره‌برداری کردند.
در حال حاضر تقریبا هر یک از بخش‌های آموزش و پرورش کانال اختصاصی خود را در شبکه شاد ایجاد کرده اند و در دوماه باقی مانده از سال تحصیلی یعنی از فروردین ماه تاکنون در خدمت دانش آموزان بوده و قرار است تابستان نیز فعالیت دانش آموزان در این شبکه ادامه داشته باشد.

تداوم آموزش دانش آموزان در تابستان
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره ادامه آموزش دانش آموزان در تابستان عنوان کرد: برای پرکردن اوقات فراغت، رفع خلاء‌های آموزشی و تداوم و تکمیل آموزش و یادگیری مصمم هستیم آموزش در شبکه شاد ادامه یابد.
وی با بیان اینکه فعال بودن آموزش در تابستان هم برای معلمان و هم دانش آموزان بهتر است، افزود: بر این اساس آموزش‌های تلویزیونی و برنامه‌های مهارت آموزی و کار و فناوری دانش آموزان ابتدایی و همچنین مهارت آداب زندگی در قالب شعر و قصه برای این دانش آموزان ادامه دارد.

پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در شبکه شاد
سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره تداوم فعالیت شبکه شاد در تابستان اظهار داشت: قرار است برنامه‌های متنوعی در شبکه شاد، برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان ارائه شود.
مهدی شرفی افزود: قرار است با همکاری معاونت‌های پرورشی، ورزش و سلامت و آموزشی کارگاه‌های فرهنگی و ورزشیکه قابل ارائه در فضای مجازی باشند، برای دانش آموزان ایجاد شود تا با این دوره‌ها، تابستان را سپری کنند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، معلمان ارتباط خود را با دانش آموزان حفظ می‌کنند و در کانال‌های این سامانه سرگرمی و تور مجازی برای دانش آموزان مهیا می‌شود.

طراحی ابزار آزمایشی برای معلمان در سامانه شاد
شرفی در ادامه درباره عضویت دانش‌آموزان در این شبکه عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مدیران مدارس، بیش از ۱۱ میلیون دانش آموز و ۸۵ درصد معلمان در سامانه شاد عضویت دارند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین قرار است برای معلمان در این سامانه ابزار آزمایشی مانند کارگاه و آزمایشگاه مجازی نیز طراحی شود تا معلمان در حد امکان بتوانند با استفاده از مستند‌های آموزشی و ابزار‌های مستندساز به دانش‌آموزان محتوای دروس را ارائه دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، کد خبر: ۸۳۸۱۶۹۳۹، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین