پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۰۹۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
 آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده اند، با توجه به پیش بینی‌های وزارت بهداشت برای شدت شیوع کرونا در فصل‌های پاییز و زمستان پیش رو آموزش دانش آموزان از طریق سامانه «شاد» انجام خواهد شد. اما این روز‌ها زمزمه‌های جدیدی از کمین موسسات آموزشی و کنکوری برای حضور در سامانه شاد به گوش می‌رسد.

شعار سال: چرا حساس شدیم؟ اساسا هیچ کس با ارائه آموزش باکیفیت و اصولی توسط آموزش و پرورش مخالف نیست، اما چرا در روز‌های اخیر که زمزمه‌هایی درباره کمین موسسات کنکوری برای سامانه شاد شنیده می‌شود، خیلی‌ها به آن حساس شده اند؟

چرا در سال‌های اخیر خانواده‌ها، بسیاری از کارشناسان و حتی شخص وزیر آموزش و پرورش دل خوشی از این موسسات ندارند، به طوری که وزیر آموزش و پرورش سابق از این موسسات به عنوان «مافیا» یاد کرد؟ پاسخ یک جمله است: «کاسبی چند ده میلیاردی از گرده مردم به بهانه کتاب آموزشی، کنکور و...» تا بدان جا که بسیاری از مسئولان، وجود و لابی این موسسات را مانع بزرگ سامان دهی کنکور می‌دانند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد اکنون شبکه شاد نیز در شرایط رونق آموزش‌های مجازی در تیررس این موسسات قرار گرفته است. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که نفع این موسسات در کجای ماجرای شاد و آموزش‌های مجازی است؟


خیرخواهی یا...؟
مهر، سوم مرداد در خبری مشروح متن مذاکرات جلسه بین مسئولان شبکه شاد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش با ناشران آموزشی و موسسات کنکوری را منتشرکرد. در این جلسه کلی حرف‌ها و ایده‌های آرمانی برای بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان مطرح شده است. از متن این مذاکرات و در مسیر دغدغه‌ای که این گزارش دارد، بخش‌هایی را انتخاب کردیم که بد نیست به آن توجه کنید:
* مدیر مسئول انتشارات گاج، ضمن تشکر از تشکیل این جلسه، اظهار کرد: «اگر سازمان پژوهش بگوید چه چیزی مورد نیاز است، ما علاقه‌مندیم در خدمت سازمان پژوهش باشیم. معتقدم سامانه شاد به صورت کثیری در دست دانش‌آموزان قرار دارد و ما می‌توانیم خدمات رایگان و غیررایگان خود را در این شبکه در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به تولید نسخه الکترونیکی محصولات، ما می‌توانیم تولیدات خود را با قیمت یک هشتم کتاب فیزیکی ارائه دهیم».
*رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی گفت: «همکاران ما مبحث به مبحث اقدام به تولید کرده‌اند. ما بخشی از فیلم‌ها را رایگان در شبکه قرار می‌دهیم. حاضریم بخشی را هم در سایت انتشارات مدرسه با تخفیف مناسب به فروش برسانیم».


  • و...
    قطعا هدف ما از انتخاب این دو جمله این نیست که موسسات آموزشی و کنکور، هدفشان از ورود به عرصه شاد، الزاما سودجویی و کاسبی است. اما تجربه قبلی به ما می‌گوید، هرجا این موسسات وارد شدند، آن جا پس از مدتی جولانگاه کتاب‌های کمک درسی و آموزشی شان می‌شود و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان نیز حجم زیاد این محصولات را غیرمفید می‌دانند، حالا چرا آموزش و پرورش خود درصدد آلوده ساختن شبکه شاد به این موسسات است؟
     دیدگاه وزیر اسبق
    علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «با این موضوع که  شبکه شاد به دکانی برای مؤسسات کنکوری تبدیل بشود موافقید یا مخالف؟» گفت: «قطعاً موافق نیستم، اما موافق مشارکت جمعی مردم در تولید محتوا هستم و به ازای آن هم حق الزحمه و فیش حقوقی دومی برای معلمان در نظر بگیریم، اما لزومی ندارد مؤسسات کنکوری پایشان به شبکه شاد باز شود».
    دغدغه یک معلم
    در این باره نظر یک معلم مدرسه غیر انتفاعی را هم جویا می‌شوم. سالک چنین می‌گوید: «من به عنوان یک معلم شاغل در مدارس غیرانتفاعی که سال‌ها در کنار کتاب درسی، کتاب‌های کمک درسی را هم آموزش داده ام همیشه این سوال برایم مطرح بوده که چرا کیفیت کتاب‌های درسی و محتوای آن‌ها ارتقا پیدا نمی‌کند که دانش آموزان بعضا مجبور می‌شوند برای نتیجه گیری بهتر متکی به کتاب‌های کمک آموزشی  باشند. با ورود موسسات آموزشی به اپلیکیشن شاد فضای آموزشی آن عملا به فروشگاه محصولات آموزشی این موسسات تبدیل می‌شود، در حالی که این اپلیکیشن برای آموزش رایگان همه دانش آموزان ایران طراحی شده است».
    دیدگاه ۴۸۵ معلم
    برای این که با نظر معلمان بیشتری آشنا شویم در یک کانال مرتبط با معلمان در فضای مجازی یک نظرسنجی برپا کردیم. از آن‌ها خواستیم با بلی یا خیر به این پرسش پاسخ دهند که آیا موافق حضور موسسات کنکور و آموزشی در شبکه شاد هستند که از میان ۴۸۵ شرکت کننده در نظرسنجی ۹۵ درصد مخالف بودند.
    شادتر می‌شویم یا...
    دوباره تاکید می‌کنیم، هیچ احدالناسی مخالف افزایش کیفیت آموزشی و ایجاد شرایط بهتر برای آموزش نیست، اما آیا سامانه شاد هم که عرصه جدیدی برای آموزش است و چه بسا از این پس بتوان بیشتر از ظرفیت هایش برای آموزش بهره جست، باید به دام این موسسات گرفتار شود؟ شاید آن‌ها کمک حال شاد باشند و با حضور آن‌ها در شاد ما شادتر شویم، اما ذهنیت چندان خوبی از
     آن‌ها نداریم. چون همین آموزش و پرورش بود که آن‌ها را مافیای آموزشی خواند و گفت این‌ها «اَخ» هستند...
  •  
  • شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه خراسان، به تاریخ: ۷ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۰۲۳۱، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
شرم آور خواهد بود اگر این اتفاق بیفته این یعنی فروش آموزش و پرورش به این موسسات سودجو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین