پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی صیادی‌های استان هرمزگان، گفت: نیمی از آبزیان دریا‌های جنوب کشور با صید ترال از بین رفته است و جلوگیری از ذخائر دریایی علاوه بر آموزش صیادان نیاز به تغییر شیوه‌های سنتی صید دارد.
شعارسال: رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی صیادی‌های استان هرمزگان، گفت: نیمی از آبزیان دریا‌های جنوب کشور با صید ترال از بین رفته است و جلوگیری از ذخائر دریایی علاوه بر آموزش صیادان نیاز به تغییر شیوه‌های سنتی صید دارد. اسحق تندرو درباره وضعیت صید ترال در استان هرمزگان اظهار داشت: صید ترال به موسمی اطلاق می‌شود که صیادان سنتی در فصل صید میگو با داشتن مجوز و نظارت اداره شیلات در صیدگاه‌های مشخص شده از سوی این اداره انجام می‌شود که ما نیز با این نوع صیادی موافقیم. همچنین صید فانوس ماهی نیز به همین شکل انجام می‌شود و در صورتی که صیادان از صیدگاه‌ها خارج نشوند و از تور‌های استاندارد استفاده کنند، مشکلی برای صید وجود ندارد.
 
نسل‌های آینده تنها نامی از ماهی خواهند شنید

تندرو ادامه داد:، اما با متخلفان در حوزه صید ترال به طور جدی مخالفیم چرا که باعث نابودی جانداران دریا و آبزیان می‌شوند و اگر این روند صید ادامه داشته باشد در آینده نه چندان دور صیادان سنتی ما از کار بیکار می‌شوند و نسل بعدی ماهی را در دریا نخواهند دید و تنها عکس و نامی از آن‌ها را در کتاب‌ها مشاهده خواهند کرد.

وی ادامه داد: جامعه صیادی کشور با صید غیرمجاز ترال به شدت مخالف است و در حال حاضر با وضعیتی که جامعه صید و صیادی کشور پیش می‌رود با دادن مجوز‌های جدید از سوی سازمان شیلات مشکلات زیادی برای جامعه صیادی و آبزیان به وجود خواهد آمد.

صیادان از شرایط فعلی ناراضی اند

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی صیادی‌های استان هرمزگان عنوان کرد: صیادان نیز با توجه به شرایط فعلی از صید ترال ناراضی‌اند و می‌گویند دیگر ماهی برای صید در دریا وجود ندارد و راهکار این مشکل در مرحله اول رهاسازی بچه ماهی و تقویت صیدگاه‌ها از نظر ذخائر است.

تقاضای شرکت تعاونی برای صیادان بومی

تندرو عنوان کرد: ما از سازمان شیلات ایران تقاضا داریم همسو با دولت مجور شناور‌های آب‌های دور را به صیادان و فرزندان صیاد و به ساکنین نوار ساحلی در قالب شرکت تعاونی ارائه دهد و یا شناور پشتیبان در اختیار صیادان قرار دهند.

لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی برای صیادان

وی اضافه کرد: باید با حمایت از صیادان با تکثیر پرورش ماهی و میگو، پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهی در خشکی و همچنین با برگزاری کلاس‌های آموزشی در کشور و استان هم باعث تقویت کار صیادان شویم و هم از صید ترال جلوگیری کنیم. همچنین صیادان سنتی را آگاه کنیم که صیدگاه‌ها مانند گذشته ذخائرشان زیاد نیست و بر اثر استفاده نامطلوب و تور‌های غیر استاندارد امروز صیدگاه خالی از ماهی و آبزیان دریایی شده است.

تندرو ادامه داد: گام دیگر برای بهبودی شرایط این است که صیادان بومی را آموزش دهیم تا از شیوه‌های سنتی به نیمه صنعتی تبدیل شوند و از شناور‌ها در محدوده‌های مشخص استفاده کنند و همچنین از تور‌های اسرائیلی جهت صید استفاده نشود.

۶۰ درصد آبزیان از بین رفته است

وی افزود: صید بی رویه و غیر استاندارد ترال و استفاده از تور‌های غیر استاندارد و عدم توجه به آیین نامه‌های سازمان شیلات ایران تاکنون ۶۰ درصد آبزیان ما در آب‌های جنوب نابود کرده است و تنها راه جبران این خسارت‌ها برگزاری کلاس‌های آموزشی و جمع آوری و گردهمایی صیادان است که در مناطق ممنوعه صید نکنند و در عوض با صید کردن با همکاری و همیاری با سازمان شیلات ایران این مشکل برطرف می‌شود.

تندرو در پایان افزود: از سوی دستگاه قضایی با صید ترال به طور جدی برخورد می‌شود، ولی تخلفات همچنان وجود دارد و باید بیشتر نسبت به این موضوع پیگیری و نظارت صورت بگیرد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب، تاریخ انتشار: 21 خرداد1399، کد خبر: 554584، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین