پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
نماینده مردم آباده در مجلس از تهیه طرح دو فوریتی مجلس برای تغییر نام فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی شهید سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد.
شعارسال: مجلس یازدهمی‌ها برای راه یافتن به بهارستان در بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی خود شعار «بهبود وضعیت معیشت مردم و تغییر شرایط اقتصادی کشور» را مطرح کردند. از هنگامی هم که این مجلس شروع به کار کرده، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متعدد تلاش کرده اند در مقام سخن بر موضوعات مرتبط با معیشت مردم بیشتر تاکید کنند، اما حالا در مقام عمل مسیر دیگری را در پیش گرفته اند. آنان در حال آماده‌سازی طرحی هستند که قید دو فوریت آن واکنش حامیان سیاسی اصول‌گرایان را نیز برانگیخته است.

دیروز رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس از تهیه طرح دو فوریتی مجلس برای تغییر نام فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی شهید سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد. در متن طرح دو فوریتی تغییر نام فرودگاه مهرآباد به نام فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی که خبرگزاری فارس منتشر کرده در بخش مقدمه و دلایل توجیه آن آمده است: «اکثر فرودگاه‌های بزرگ در پایتخت کشور‌ها به نام رهبران و قهرمانان تاریخ‌ساز و بزرگ ملی آن کشور نام‌گذاری شده‌اند و بسیاری از پایتخت‌ها دارای دو یا چند فرودگاه هستند که عملیات آن‌ها پرواز‌های داخلی یا بین‌المللی یا مشترک می‌باشند. تهران نیز به دلیل رشد سریع، گستردگی و حجم پرواز‌ها به منظور کاستن از ترافیک هوایی شهر و تردد مسافران، مجبور به داشتن دو فرودگاه شده است. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با پذیرش سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر داخلی و پذیرش پرواز‌های سران و مقامات خارجی در کنار فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، و با هدف دسترسی آسان و سریع مسافرین داخلی و شخصیت‌ها و به منظور رعایت مسائل امنیتی، پذیرای تردد مقامات و سران کشور‌ها است و نقش و جایگاه خود را به عنوان فرودگاه بزرگ پایتخت حفظ خواهد کرد و در نشریات، کتب و نقشه‌های هوانوردی جهان که برگرفته از مقررات سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشور (ایکائو) هستند به عنوان فرودگاه بین‌المللی شناخته و باقی خواهد ماند.» در بخشی دیگر از این طرح آمده است: «اقدام تروریستی و ناقض مقررات بین‌المللی آمریکا در حمله به یک مقام ارشد سیاسی و میهمانان خارجی یک کشور در ورودی فرودگاه بغداد، بایستی تا ابد در اذهان ملل جهان باقی بماند و هر گردشگر، مسافر و مقامی که قصد سفر به پایتخت ایران را داشته باشد، در اولین نگاه متوجه این شود که تهران دو فرودگاه دارد، یکی مزین به نام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و دیگری مزین به نام قهرمان بین‌المللی و پرچمدار مبارزه با استکبار جهانی و فرمانده جبهه جهانی مقاومت که به فرمان شقی‌ترین رهبر خودکامه جهان ترور شده است.» این طرح اینگونه نتیجه‌گیری کرده: «مزین شدن نام دومین فرودگاه کشور و فرودگاه پایتخت به نام قهرمان بین‌المللی سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی علاوه بر زنده نگه داشتن نام و یاد آن بزرگمرد تاریخ، این جنایت آمریکا و اقدام تروریستی استکبار جهانی در اذهان میلیون‌ها مسافر، گردشگر و مستقبل و متردد فرودگاهی برای همیشه در سطح بین‌المللی و داخلی، باقی خواهد ماند.»
 
این طرح واکنش بسیاری را در فضای مجازی برانگیخته است. منتقدان هرچند که تاکید دارند نامگذاری فرودگاه به نام شهید سلیمانی کار پسندیده‌ای است، ولی تعیین قید فوریت برای این اقدام در شرایطی که کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند ضرورت چندانی ندارد. این طرح حتی باعث واکنش منفی حامیان اصول‌گرایان نیز شده است. عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در توییتی با انتقاد از بررسی این اقدام در مجلس ابراز امیدواری کرد که این گفته ایده شخصی نماینده آباده باشد نه طرح مجلس. گنجی در این باره نوشته: «واقعا برای تغییر نام یک فرودگاه طرح دوفوریتی لازم است؟ مجلس باید ورود کنند؟ اولویتی دارد؟ توقع سردار شهید از مجلس این است؟ خیلی نگران کننده است. انشاءالله نماینده خبر دهند ایده شخصی خود را گفته و ربطی به ۲۸۹ نفر دیگر ندارد.» همچنین فرشاد مهدی‌پور از دیگر روزنامه‌نگاران اصول‌گرا در توییتر خود در این باره نوشته: «تغییر نام یک فرودگاه به نام فرمانده شهید کار درستی است، اما به مجلس ربطی دارد؟ نه چندان؛ برایش طرح دو فوریتی لازم است؟ خیر، در اولویت نظارت یا تقنین است؟ خیر؛ مشکلی آنی یا آتی را حل می‌کند؟ خیر.» البته باید گفت که این طرح، طرح جدیدی نیست، پیش از این چند فرودگاه در دیگر استان‌های کشور هم به اسم سپهبد سلیمانی نامگذاری شده است. با این حال بسیاری از چهره‌ها از زمانی که مجلس یازدهم شروع به کار کرده است، در سخنرانی‌های متعدد از نمایندگان جدید درخواست کرده اند تا بعد نظارت را جدی‌تر کنند. از جمله روزنامه کیهان هم روز پنجشنبه در گزارشی درباره اولویت کاری مجلس، راه حل مشکلات را روحیه بسیجی دانسته و آن را از مجلس یازدهم مطالبه کرده است. کیهان می‌نویسد: «اولویت کاری مجلس یازدهم و ماموریت و هدف اصلی آن‌ها رسیدگی به معیشت طبقه ضعیف و اقشار پایین و مستضعف جامعه است. انسان مومن و مسلمان خاصه در جامعه‌ای که حاکمیت اسلامی دارد دست نیاز جز به سوی خدا نباید پیش کسی دراز کند. کرامت و شخصیت انسانی و خدا داده او نباید به هیچ وجه تحقیر شود و برای برآوردن نیاز‌های ابتدایی، چون شغل و مسکن و معیشت... نباید نگران و درمانده باشد و بدتر از آن تن به تحقیر و ذلت بدهد.» این وضعیت در حالی است که سه روز پیش هم رئیس مجلس در جلسه با شورای نگهبان، گفت: «مصمم هستیم اولویت مجلس را از تقنین به نظارت تغییر دهیم؛ چراکه در بسیاری از موارد نیازی به قانون جدید نداریم و با نظارت دقیق مشکلات در حوزه اجرا حل و اعتماد مردم هم به نظام بیشتر می‌شود.»

قالیباف با بیان اینکه وظیفه مجلس، اجرایی نیست، اما اگر در بعد نظارت و تقنین درست عمل کند، اتفاقات مبارکی می‌افتد، تاکید کرد: «با شناختی که در این سالیان در حوزه اجرا دارم، می‌گویم ما در خیلی از حوزه‌ها نیاز به قانون جدید نداریم، بلکه باید قانون به درستی اجرا شود. باید تلاش کنیم مشکلات را حل کنیم و با همه تجربیاتی که دارم معتقدم مشکلات را می‌توان در یک برنامه ۵ ساله البته با اصلاح مدیریت سروسامان داد.» بسیاری تفسیر این سخن را نظارت مجلس بر دولت تفسیر می‌کنند، چرا که تا پیش از این هم پیش بینی شده بود بین دولت و مجلس تازه نفس یازدهم تنش‌ها زیاد باشد. با این حال به نظر می‌رسد که مجلس جدید هم نتواند هماهنگی درونی برای تعیین مسیر خود به وجود آورد.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1399، کد خبر: 5036، www.hamdelidaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین