پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
در حالی که دختران وزنه برداری ایران امیدوار بودند با وایلد کارت فرصت حضور در المپیک توکیو را کسب کنند اما به یک باره همه چیز از بین رفت و آن ها این فرصت را از دست دادند و رویای حضور در المپیک وارونه تعبیر شد.

شعار سال: در سال گذشته که وزنه برداری زنان ایران در مسیر توسعه قرار گرفت همه از فرصت خوب آن ها برای حضور در المپیک توکیو صحبت کردند و حتی نایب رییس وقت فدراسیون نیز اعلام کرد که بانوان از طریق وایلد کارت می توانند سهمیه المپیک را کسب کنند اما حالا خبر رسیده که کمیته بین المللی المپیک IOC قانون ارائه وایلد کارت را اعلام کرده و دختران ایران نمی توانند از این شرایط استفاده کنند و قید حضور در المپیک را باید بزنند!

در ماه های گذشته با استناد به همین موضوع بسیاری از دختران وزنه بردار ایران امیدوار بودند که بتواند یک اتفاق تاریخی را رقم بزنند و برای اولین بار زنان ایران در وزنه برداری المپیک صاحب سهمیه شوند اما این اتفاق رخ نداد.

 

پیش از این برخی مدعی بودند که طبق سیستم کسب سهمیه المپیک در وزنه برداری، ۸ سهمیه وایلد کارت ( ۴ سهمیه در مردان و ۴ سهمیه در بانوان) توزیع می شود و کشورها می توانند درخواست خود را ارائه کنند تا تصمیم گیری لازم در این خصوص صورت بگیرد. کشورهای متقاضی هم باید حداقل در دو مسابقه انتخابی شرکت می کردند و در سطح طلا یا نقره قرار می گرفتند.

حالا IOC و فدراسیون جهانی رسما قانون مربوط به وایلد کارت را اعلام کرد که با توضیح شرایط آن عملا دختران وزنه بردار انگیزه خود را برای حضور در المپیک از دست دادند.

کمیته بین المللی المپیک تعداد شرکت کنندگان را کاهش و تعداد وایلد کارت ها را نیز محدود کرد. به همین دلیل وایلد کارت تنها به کشورهایی تعلق می گیرد که کلا کمتر از هشت سهمیه در المپیک داشته باشند. در این میان تنها رشته شنا وایلد کارت جدا دارد و هیچ رشته دیگری این چنین نیست. با توجه به اینکه ایران تاکنون بیش از هشت سهمیه کسب کرده بنابراین نمی تواند وایلد کارت هیچ رشته ای (به جز شنا) را دریافت کند.

با استناد به همین قانون دختران وزنه بردار که تا چند روز پیش امیدوار به حضور در المپیک بودند حال باید به المپیک بعدی فکر کنند.

اگر دختران وزنه بردار ایران در میان هشت نفر برتر جهان بودند دو سهمیه به ایران تعلق می گرفت. البته اگر در ادامه رقابت های گزینشی وزنه برداران ایران در میان 6 یا 8 نفر برتر آسیا قرار بگیرند شانس کسب سهمیه دارند هرچند که کار بسیاری سختی است.

نمی توان شانس ایران را برای کسب سهمیه صفر دانست اما با توجه به اینکه زمان زیادی از آغاز فعالیت زنان وزنه بردار در ایران نگذشته است کار به شدت دشوار است و نایب رییس فدراسیون هم در مصاحبه های خود اعلام کرد که دختران دست از تلاش برای کسب سهمیه المپیک بعدی برنمی دارند. بنابراین نایب رییس زنان هم امید زیادی به حضور دختران در توکیو ندارند.

دختران وزنه بردار ایران به مانند مسئولان تصور می کردند که فدراسیون جهانی و البته کمیته بین المللی المپیک به خاطر نوپا بودن فعالیت وزنه برداری در ایران، نگاه ویژه ای به آن ها خواهد داشت اما این اتفاق رخ نداد و قانون IOC امید دختران وزنه بردار ایران را از بین برد.

با این حال هیچ چیز تمام نشده و تیم ملی وزنه برداری زنان ایران می تواند برای المپیک بعدی رویای خودشان را بسازند و منتظر وایلد کارت و نگاه ویژه ای نباشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جی پلاس، کد خبر: 7408448، تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین