در درس و بحثها، مصاحبهها و نوشتارهایتان نگذارید این مغالطه در ذهن جوانان و طلبهها رشد پیدا کند که یک دین داریم و یک برداشت از دین. آیا برای برداشت از دین ضابطه نداریم؟ خدا میفرماید ضابط بیان دین قرآن است و سنت رسول من.
نتیجه برداشت افراد از دین همین میشود که یک آقایی میگوید ما اکنون دارای اسلام تاریخی هستیم و، چون خجالت میکشد بگوید تمام عقاید، میگوید تمام احکام مربوط به عصر نزول قرآن است و ما الآن خود باید احکام دیگری را مطرح کنیم از قرآن چیزی غیر از ایمان برای ما ثابت نیست، این چه حرف بیپایهای است، شما که اسلام را تاریخی میدانید بگویید ناسخ این احکام چیست؟ ناسخ حکم قصاص «و لکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب» چیست؟ حالا غیر از ضوابط اصولی دیگر مثل قضایای حقیقیه و خطابات قانونیه و ضرورت اشتراک در تکلیف و بحثهایی که در اصول وجود دارد؛ بنابراین به تصریح «و لا تتفرّقوا فیه»، نمیشود در دین برداشتهای مختلف وجود داشته باشد، دین یک حقیقتی است و ما برای رسیدن به این حقیقت ضابطه داریم. البته ممکن است در فروع یک اختلافهای محدود به وجود بیاید، ولی این چنین نیست که کسی بگوید اساس یک حکم مثل قصاص وارث مال آن زمان بوده. اینگونه حرفها از مصادیق تفرق در دین است.
در قسمت سوم آیه میفرماید «کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ» این هم یک قانون است تا روز قیامت، بدانید که مشرکین و کفار دین را بر نمیتابند و نمیپذیرند.
همانطور که در فرمایشات بعضی از اساتید بزرگوار هم بود دین هنوز پژوهشهای بسیار زیادی در پیش دارد، در فقه، کلام، حدیث، تاریخ، اخلاق و …، باید شکرگزار خداوند باشیم که نظام جمهوری اسلامی تحولی را در حوزههای علمیه به وجود آورد.
امروز گامهای بسیار بلندی برای پژوهش در دین برداشته میشود، وظیفه حوزه استخراج حقایق دین از متون و منابع دینی و ارائه به جامعه اسلامی است و هنوز در اول راه هستیم، آنقدر موضوعات بکر پژوهشی وجود دارد که برخی از آنها دهها سال نیاز به پژوهش دارد، تقاضای اولیه بنده این است که شما اساتید خودتان را هر چه بیشتر قوی کنید، الآن وقت این است که خیلی قویتر مبانی را به دست آورید و در اختیار دیگران قرار دهید.
از استفاده فضای مجازی غافل نشویم، از فرصتی که ویروس کرونا برای ما در ورود به فضای مجازی ایجاد کرده استفاده کنیم. الآن از درسهایی که برای ۲۰ ـ ۳۰ نفر برگزار میشد در فضای مجازی دویست هزار نفر استفاده میکنند. همه سعی کنید در فضای مجازی به عنوان یک استاد برجسته خود را معرفی کنید بگوئید من در علم کلام کار کردم، هر کسی یا هر نهادی سؤال دارد بپرسد تا در حد بضاعت خود جواب دهم.
امروز در فضای مجازی هجمه بر دین و القاء شبهات بسیار زیاد است، متأسفانه بخشی از آن در قم و بخشی هم در تهران است. بخشی در میان روحانیون و بخشی هم در غیر روحانیون و بسیاری از آنها نتیجه شبهاتی است که ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش دنیای غرب ایجاد کرده و امروز محصول کار خود را میچیند. همین روزها شاهد هستیم طراحان اصلی کنترل جمعیت میگویند ما بعد از ۳۰ سال در ایران به نتیجه رسیدیم و این کشور به مقام اول کنترل جمعیت دست یافته و بعد از ۳۰ سال جزء پیرترین جمعیتهای دنیا خواهد شد.
آنها دائماً برای ما توطئهچینی میکنند. شبهه افکنی یکی از کارهای اصلی دشمن است، اینطور نیست که شبهه فقط از ذهن یک کسی که دنبال پژوهش هست بیرون آید. شبهه را یک عده ایجاد میکنند، عدهای هم آن را دنبال و تحکیم کرده و به نتیجه میرسانند. نتیجه این میشود که یک آخوند عمامه به سر ادعا میکند من در نجف و قم درس خواندهام و دهها کتاب هم برای خودش ردیف میکند در حالی که قدرت پاسخ به سادهترین مسائل را ندارد؛ بنابراین مسئله شبهات برای پاسخگویی باید رصد بشود، موضوعات پژوهشی را اولویتبندی کرده و در اختیار اساتید و فضلا قرار بدهید تا در سال آینده مورد پژوهش قرار گیرد.
حوزه متأسفانه دارد از آن عمقی که در سابق داشت فاصله میگیرد.اما توجّه به تعمق و ژرفاندیشی در آموزش و پژوهش مطلب بسیار درستی است. متأسفانه حوزه از آن عمقی که در سابق داشت فاصله میگیرد و این خطر بزرگی است که حوزه را تهدید میکند، مسئولین و مدیران حوزه، بگویند برای ژرفاندیشی در علوم حوزه چه طرحهایی را ارائه دادهاند، چون ما خیلی نگران این مسئله هستیم. اصلاً اساس تاسیس این مرکز فقهی در آموزش تخصصی فقه و کلام و تفسیر، این بود که مرحوم والد ما (رضوان الله تعالی علیه) احساس خطر کرد که حوزه در حال فاصله گرفتن از تعمق و ژرفنگری است.
بحمدالله همه ما در این مجموعه به سهم خود تلاش کرده و به لطف خدا در این جهت موفق بودهایم، ولی این انتظار را از مسئولین حوزه داریم که بفرمایند لااقل در این دههی اخیر برای ژرفاندیشی حوزه چه تلاشهایی نمودهاند؟
اشکالی هم که بر کتاب سال حوزه در طول این چند سال گذشته وارد است این است که در کتابهای تألیف شده معیار انتخابشان امور سطحی و ظاهری در رعایت استانداردهای تایپی و ویرایشی است نه تعمق و ژرفنگری. در نظر نمیگیرند که این کتاب چه نظریه جدیدی را ارائه کرده است. ما تحقیقات فراوان و عمیقی داشتیم که برای کتاب سال حوزه ارسال کردیم، اما گفتند، چون اینجا با استاندارد سازگاری ندارد یا، چون بحث اقتصادی است و نام دکترهای اقتصادی در آن وجود ندارد، مورد توجّه قرار نگرفت.
من اینها را مستند عرض میکنم و به خود اقایان هم پیغام دادهام. در طول این ده سال گذشته در هر سال در این مرکز فقهی نظریات جدید و قویای در فقه و اصول و کلام منتشر گردید، اما هیچ کسی از مسئولین حوزه بر این مسئله اطلاع پیدا نکرد. ارزیابها کتاب را دیدند و گفتند حروفچینیاش ضعیف است یا فهرست ندارد.
یکی از قویترین نقدها بر کتاب اصول الشیعه غفاری در این مرکز نوشته شده، امیدوارم این گلایه ما حتما به گوش مسئولین برسد ما به همه این عزیزان ارادت داریم و میدانیم که خیلی زحمت میکشند من از نزدیک شاهد هستم که چقدر تلاش میکنند، اما توجّه به ژرفاندیشی و ارائه نظریات جدید موضوع بسیار مهمی است که اتفاقا کتاب سال حوزه هم برای تشویق محققین و بسترسازی جهت طرح نظریههای جدید و عمیق برگزار میگردد. کتاب سال حوزه باید تابلوی ارائه بحثهای عمیق و نظریات جدید و نوآوری حوزویان باشد که متأسفانه تاکنون چنین نبوده است.
این مجموعه امانتی در دست من و شماست، نگاه من به این مجموعه به عنوان یک امانت الهی است و از خدا میخواهم حال که این امانت را دادهای، راهکار هم بده، فکر و ذهن ما و دوستان ما را در مسیر تقویت اسلام قرار بده. هدفمان فقط و فقط دفاع از دین است.
بحمدالله این مجموعه جناحی نبوده و نیست، مجموعهای انقلابی بوده و هست و خواهد بود، هیچ ردیف بودجه دولتی هم ندارد. تمام هزینههایش از وجوهات شرعیه و تبرعات مردم متدین ماست. حال عدهای روی جهاتی (که امیدوارم جوابی برای قیامت داشته باشند)، چون نمیتوانند از جهت علمی بر این مجموعه خدشه وارد کنند شایعهسازی میکنند که اینها با انقلاب همراهی ندارند! بیایند تا ما روشن کنیم در این مجموعه نسبت به کل حوزه، حرکتهایی که نسبت به انقلاب شده اگر بیشتر از کل حوزه نباشد کمتر نیست، و اصلاً ما نیاز به اثبات این هم نداریم، چون این جزء اعتقادات ماست، ما اصول انقلاب، امام و رهبری و تلاش برای رفع نیازهای فکری نظام اسلامی را با فکر و اعتقاد پذیرفتهایم و تا آخر هم پای آن ایستادهایم.
همه زحمات ما برای این است، امروز که اسلام به برکت نظام اسلامی به میدان آمده ما هم بتوانیم چهره اسلام را روشنتر و دقیقتر و عمیقتر به جامعه امروزی ارائه بدهیم ان شاء الله.
امیدواریم امام زمان (عج) از همه اعمال ما، از همه حرکتهای ما و شما در این مجموعه راضی باشد و دعای خیر آن حضرت همیشه شامل حال ما باشد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: 14 تیر 1399، کد خبر: 967933، www.fa.shafaqna.com