پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
ستاد مقابله با کرونا پروتکل‌های بهداشتی را برای آغاز لیگ برتر فوتبال روز یکم خرداد ابلاغ کرد، اما از آنجا که اهالی فوتبال دخل و تصرفی در نگارش این پروتکل نداشتند، با شروع مسابقات هر روز بر تعداد سوالات و ابهاماتی که در این پروتکل وجود دارد، افزوده شد.
شعار سال: حالا کار به جایی رسیده که چند تیم با یکدیگر و با سازمان لیگ اختلاف دارند و برخی بند‌های پروتکل بهداشتی آن‌قدر ابهام دارد که هر کسی به نفع خودش آن‌ها را تفسیر می‌کند. اما آیا نمی‌شد از ابتدا شفاف‌تر عمل کرد تا کار به اینجا نرسد؟
حتی موضوع از ابهام فراتر رفته و رئیس مرکز پزشکی فوتبال ایران اخذ تست کرونا از بازیکنان را با فرمت فعلی زیر سوال برده؛ موضوعی که به علت نبود هیچ نماینده‌ای از فوتبال در ستاد کرونا حتی قبل از این به گوش اعضای این ستاد هم نرسیده بود.

٢٥‌درصدی که معیار خوبی نیست

در پروتکل بهداشتی ابلاغی اولیه به وسیله ستاد مقابله با کرونا آمده بود: «درصورت وجود بیش از پنج نفر با علایم مثبت یا مثبت‌شدن تست‌های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید-١٩ فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت معلق خواهد شد.»، اما در آستانه شروع لیگ متن این پروتکل اصلاح شده و به جای این پنج نفر، ٢٥‌درصد از اعضای تیم ملاک قرار گرفته‌اند. در روز‌های اخیر یکی از بحث‌های مهم و ابهامات بزرگ همه اهالی فوتبال، رسانه‌ها و مردم این است که این ٢٥‌درصد چگونه محاسبه می‌شود؟
برخی می‌گویند تعداد اعضای یک تیم ٤٠ نفر در نظر گرفته شده و در صورت رسیدن تعداد کرونایی‌ها به ١٠ نفر بازی‌ها لغو می‌شود و برخی هم از ایراد سازمان لیگ به تیم‌هایی همچون استقلال و فولاد خبر می‌دهند که نفرات مبتلا به جز چند نفر جزو بازیکنان اصلی‌شان نیستند.
در این میان سعید رمضانی، سرپرست استقلال، هم موضوع مهمی را مطرح کرده که به ابهامات این پروتکل می‌افزاید: «این بحث ۲۵‌درصد کرونایی و تعطیلی مسابقات را درک نمی‌کنم، اگر تیمی شش یا هفت بازیکن اصلی‌اش مبتلا باشد چگونه می‌تواند بازی کند؟ یا اینکه اگر سه دروازه‌بان از یک تیم دچار این مشکل شوند و آن سه نفر نتوانند بازی کنند با توجه به اینکه دروازه‌بانی یک پست تخصصی است چه کسی باید درون دروازه قرار بگیرد؟»

نظارتی روی رعایت پروتکل وجود دارد؟

ستاد مقابله با کرونا یک نفر را برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر بازی به استادیوم اعزام می‌کند، اما در دو هفته اخیر حتی یک بار هم به گوش‌مان نخورده که ناظران این ستاد برخورد جدی با رعایت‌نشدن پروتکل داشته باشند.
چطور از روسیه خبر می‌رسد که سردار آزمون دو بار به خاطر رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی جریمه شده، اما در ایران حتی یک بار هم این اتفاق برای هیچ تیمی رخ نداده است؛ به‌عنوان مثال فکر می‌کنید این بند از پروتکل بهداشتی لیگ برتر فوتبال در دو هفته اخیر رعایت شده: «برای حضور در رختکن ابتدا یازده نفر اصلی در دو گروه پنج و شش نفره برای دریافت خدمات پزشکی در صورت لزوم و نیز پوشیدن لباس وارد رختکن شوند که هر گروه ١٠ دقیقه فرصت آماده‌شدن خواهد داشت.
بقیه بازیکنان در دو گروه پنج و چهار نفره وارد رختکن می‌شوند.» یا اینکه بار‌ها در تصاویر تلویزیونی در همین دو هفته شاهد بودیم که مربیان و بازیکنان با داوران از فاصله‌ای بسیار نزدیک صحبت می‌کنند.
علاوه بر این‌ها و خیلی از بند‌های دیگری که در طول مسابقات حتی در استادیوم هم رعایت نمی‌شود، هیچ‌کدام از اعضای تیم بعد از خروج از محیط استادیوم تحت کنترل نیستند و ممکن است در تجمعات و فضا‌هایی حاضر شوند که آلوده به کرونا باشد.

فوتبالی‌ها در تدوین پروتکل نقش نداشتند؟

زهره هراتیان، رئیس ایفمارک که مرکز پزشکی فوتبال ایران است در آخرین مصاحبه خود اشاره کرده که نقشی در تدوین پروتکل بهداشتی لیگ برتر نداشته و حتی به جلسه ستاد مقابله با کرونا دعوت نشده است.
به نظر می‌رسد علاوه بر او، دیگر مسئولان فوتبال و حتی اهالی این رشته هم نقشی در نوشتن این پروتکل نداشتند و این مهم‌ترین دلیل برای نقص‌هایی است که در این دستورالعمل ابلاغی وجود دارد. در بخشی از پروتکل آمده که بازیکنان نباید در تمرین با یکدیگر تماس بدنی داشته باشند، اما آیا این موضوع امکان‌پذیر است؟

لیگ در شرایط قرنطینه، بهترین تصمیم

به نظر می‌رسد بهترین تصمیم برای برگزاری لیگ نوزدهم قرنطینه‌کردن تمامی تیم‌ها در یک محیط بعد از اخذ تست کرونا از آنهاست؛ اتفاقی که اگر زودتر رخ می‌داد شاید امروز نه خبری از جنجال و حواشی مربوط به تیم‌های فولاد و استقلال بود و نه آمار افراد مبتلا به کرونا در لیگ برتر این‌قدر بالا می‌رفت.
 
این اتفاق در قطر رخ داده و با توجه به اینکه از ابتدا مشخص بود مسئولان لیگ ایران نمی‌توانند مثل بوندس‌لیگا و دیگر لیگ‌های پیشرفته اروپایی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، باید برای چند هفته تیم‌ها را قرنطینه می‌کردند.
البته هنوز هم برای این کار دیر نشده، چون در صورتی که مثل دو هفته اخیر اعضای تیم‌ها قرار باشد بعد از هر بازی با هواپیما سفر کنند و به خانه خودشان و محیط‌های دیگر بروند، باز هم شاهد مثبت‌شدن تست خیلی از بازیکنان خواهیم بود.
این اتفاق هم به‌تدریج لیگ را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و باعث به تعویق‌افتادن بازی‌ها خواهد شد. تعویق بازی‌ها نیز در این شرایط به ضرر همه اهالی فوتبال است، چون هم خطرات مربوط به کرونا را افزایش داده و هم شروع لیگ بیستم را به تأخیر می‌اندازد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شهروند، تاریخ انتشار: 16 تیر 1399، کد خبر:  ۲۰۰۹ ، shahrvand-newspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
به نظرم که این تیم هایی که هیچ شانسی ندارن دارن خودشون رو به بیماری میزنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین