پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۱۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
با توجه به خشکسالی های ده ساله اخیر و کمبود شدید منابع آبی در شهرستان پاسارگاد و از طرفی با اجرای طرح آبیاری قطره ای که می تواند مصرف آب را به گفته کارشناسان تا 90 درصد کاهش دهد، می طلبد مسولان و متولیان جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد علاوه بر تشدید نظارت ها، با کشاورزان متخلف برخورد قاطع داشته باشند، برخوردهایی که البته باید برای همه مشهود شود تا همه ببینند اراده ای برای اجرای این طرح در شهرستان وجود دارد.
شعار سال:چند سالی است که یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی با هدف صرفه جویی و استفاده بهینه از آب، اجرای طرح آبیاری قطره ای است.
 
این طرح در شهرستان پاسارگاد هم همزمان با سراسر کشور چند سالی است،اجرا شده است.

طرحی که برای آن میلیاردها تومان در پاسارگاد خرج شده و حالا به سخره گرفته می شود!!

 در این طرح کشاورزان با دریافت تسهیلات یارانه ای، تنها ۱۵ درصد هزینه این طرح را پرداخت می کنند و بقیه از طریق تسهیلات بلاعوض تامین می شود و این یعنی حمایت قاطع دولت از کشاورزان!

 در حین اجرای این طرح کشاورزان تعهد داده اند که در قبال استفاده از این تسهیلات بلاعوض، اجرای طرح آبیاری قطره ای را در مزارع خود برای همیشه انجام بدهند!!

 اما گویا این طرح هم در سایه عدم نظارت مسولان و متولیان و بی توجهی و بی ملاحظگی برخی کشاورزان رفته رفته به بوته فراموشی سپرده شده است و مانند لوله ها و اتصالات این طرح در زیر خاک مانده است.
 
طرحی که میلیاردها تومان از هزینه بیت المال و بودجه دولت در شهرستان صرف آن شده و حالا برخی کشاورزان با گستاخی این طرح را به سخره می گیرند و  این طرح را اجرا نمی کنند.

طبق گزارش میدانی طنین پاسارگاد هر چند تعداد زیادی از کشاورزان شهرستان مسولانه و دلسوزانه، طرح آبیاری قطره ای را اجرا می کنند اما عده ای با اینکه از اعتبار دولتی بلا عوض استفاده کردند و مزارع را به این سیستم آبیاری مجهز کردند اما هم‌چنان از روش غرقابی مزارع خود را آبیاری می کنند.
 
با توجه به خشکسالی های ده ساله اخیر و کمبود شدید منابع آبی در شهرستان پاسارگاد و از طرفی با اجرای طرح آبیاری قطره ای که می تواند مصرف آب را به گفته کارشناسان تا 90 درصد کاهش دهد، می طلبد مسولان و متولیان جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد علاوه بر تشدید نظارت ها، با کشاورزان متخلف برخورد قاطع  داشته باشند، برخوردهایی که البته باید برای همه مشهود شود تا همه ببینند اراده ای برای اجرای این طرح در شهرستان وجود دارد، برخورد قاطعی که می تواند از تکرار این گونه تخلف ها جلوگیری کند.
 
درخواست کشاورزانی که شرایط موجود را درک کردند و هر ساله از روش آبیاری قطره ای برای مزارع خود استفاده می کنند(هزینه هایی مانند خرید نوار تیپ و...  نسبت به روش غرقابی متحمل می شوند) این است که عدالت برای همه اجرا شود، هم عدالت در اجرای طرح هم در زمینه برداشت مساوی از سفره های زیر زمینی آب. آیا اراده ای برای نظارت و برخورد با کشاورزان متخلف در حوزه برداشت بی رویه آب در پاسارگاد وجود دارد؟
 
نکته مهم این است که برخی از کشاورزان در گفتگو با طنین پاسارگاد می گویند: کشاورزانی که این طرح آبیاری قطره ای را به سخره گرفتند و از اجرای آن سر باز می زنند، هدر رفت آب بیشتری هم در مزرعه خود دارند.
 
اما پیشنهاد طنین پاسارگاد این است که جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد یک کانال وراه ارتباطی برای معرفی کشاورزان متخلف در این زمینه معرفی کند تا در کنار کار نظارت و  بازرسی کارشناسان از مزارع، مردم هم به معرفی این کشاورزان بی ملاحظه و متخلف کمک کنند.
 
حالا باید منتظر ماند و دید،جهاد کشاورزی شهرستان چه راهکاری برای جلوگیری از تاراج منابع اب زیر زمینی توسط این کشاورزان فرصت طلب دارد؟! و ایا اراده ای برای سر و سامان دادن به این امر مهم وجود دارد یا خیر؟
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری تحلیلی شیرازه   ،تاریخ انتشار:   23تیر 1399،کدخبر: 140359  ،www.shiraze.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
0
0
اگر همه جا با تخلفات برخورد بشه دیگه کسی به خودش اجازه نمیده که هر طور دلش میخواد کار کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
یکی از دلایلی که ما در زمینه کشاورزی نمیتونیم رشد کنیم صرف نظر از وزارت کشاورزی همین کشاورز ها هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین