پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
یک مقاله تحقیقاتی در اسرائیل مهترین نشانه های همگرایی امنیتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی را در سایه تغییرات شدید اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این کشور برای همگرایی هرچه بیشتر با اسرائیل بررسی کرد.

شعار سال: در این مقاله که از سوی سایت اسرائیلی «ناتسیف» متخصص در امور مطالعات اطلاعاتی منتشر شده، آمده است: روابط عربستان و اسرائیل سطوح قابل مشاهده و پنهانی را به خود دیده است و عربستان سعودی از همین رهگذر برای ایفای نقش فعال در زمینه حل درگیری عربی- اسرائیلی و ایجاد راه حلی برای مشکل فلسطین تلاش می‌کند.

این سایت در مقاله تحقیقاتی خود افزود: این موضوع باعث ایجاد نوعی همکاری اطلاعاتی میان ریاض و تل آویو و صحنه‌های عدیده‌ای از روند عادی سازی پنهان روابط میان دو طرف شده است و به دور از طرح‌های صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و به دلیل تهدید ناشی از ایران که برای هر دو یکسان در نظر گرفته شده، نوعی همکاری میان دو طرف در زمینه‌های مرتبط با درگیری‌های منطقه‌ای علیه نفوذ و گسترش ایران وجود دارد.

سایت مذکور در ادامه نوشت: داده‌های اطلاعاتی بین عربستان و اسرائیل رد و بدل می‌شود و بر سر روند پرواز هواپیما‌های اسرائیلی در آسمان عربستان، توافقات ضمنی وجود دارد. در کنار دیدار‌های سری میان مقامات سعودی و اسرائیلی، دیدار‌هایی نیز در حاشیه کنفرانس‌های بین المللی برگزار می‌شود و همین موضوع آغازی برای تغییر و از سرگیری روابط باز میان دو طرف محسوب می‌شود.

سخن از روابط با اسرائیل در عربستان به موضوعی علنی تبدیل شده است

در این تحقیق همچنین آمده است: دیدار‌های سعودی اسراییلی شامل دیدار‌های میان صاحب نظران دو طرف در نهاد‌های دینی نظیر سازمان کنفرانس اسلامی و سفر وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران سعودی به اسرائیل هم می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که سخن از روابط با اسرائیل در عربستان به موضوعی علنی تبدیل شده است و دیگر خبری از ابهام گویی نیست. جالتر از این‌ها روحانیون سعودی در حال ابراز عقاید مثبت درباره اسراییل هستند و حتی حتی آن‌ها را به صورت علنی در مطالبشان خطاب قرار می‌دهند و اعیادشان را تبریک می‌گویند.

سایت اسراییلی در ادامه مقاله خود نوشت: از چند سال پیش تاکنون، اتباع خارجی که داری گذرنامه اسرائیلی هستند می‌توانند بدون ویزا و بدون هیچ مشکلی وارد عربستان شوندو یهودیان دیگر مانند گذشته برای سفر به عربستان با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شوند و دیگر خبری از بازجویی آن‌ها در فرودگاه‌های عربستان نیست.

براساس گزارش این سایت، اسرائیلی‌ها به زودی قادر خواهند بود که حتی با داشتن گذرنامه اسرائیلی، برای ورود به عربستان ویزای کار بگیرند و تعدادی از شرکت‌ها و تجار اسرائیلی با همتایان سعودی روابط تجاری دارند و تعداد آن‌ها کم هم نیست. این همکاری‌ها زمینه‌هایی نظیر زیرساختها، آب، ارتباطات، کامپیوتر و فناوری‌های ارتباطی و صعت نفت را شامل می‌شود.

در مقاله مذکور همچنین آمده است: زمینه‌های همکاری اقتصادی اسرائیل و عربستان همچنین شامل شرکت‌هایی می‌شوند که فناوری‌های شهر هوشمند را به پروژه‌های مرتبط در عربستان در شهر اقتصادی ملک عبدالله می‌فروشند و برخی از این معاملات به صورت مستقیم و برخی از طریق یک واسطه سوم صورت می‌گیرد.

براساس گزارش این سایت، عربستان به هواپیما‌های تجاری اجازه سفر از اسرائیل و بالعکس را با استفاده از حریم هوایی خود داده است و هواپیما‌های هندی اولین هواپیما‌هایی بودند که در این خصوص مجوز گرفتند. در مارس گذشته عربستان برای اولین بار به یک هواپیمای اسرائیلی اجازه داد در آسمانش به پرواز درآید. این هواپیما حامل اسرائیلی‌هایی بود که از استرالیا می‌آمدند و به دلیل کرونا همه در‌ها به رویشان بسته شده بود.

در پایان مقاله مذکور آمده است: در سال ۲۰۱۸ میلادی عربستان اجازه پرواز غیرمستقیم از فرودگاه بن گوریون تل آویو به جده را صادر کرد و در پایان سال تصمیمی را اتخاذ کرد که به موجب آن دارندگان گذرنامه موقت اردنی نمی‌توانستند وارد این کشور شوند در نتیجه مسلمانان اسرائیل (فلسطین اشغالی) هرگز نتوانستند وارد آن شوند و همین موضوع زمینه سفر مستقیم از اسراییل به عربستان را فراهم می‌کند و تماس‌ها میان مسئولان دوطرف برای نزدیکی چنین روزی ادامه دارد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری شفقنا، تاریخ انتشار 26 تیر    99، کد خبر:   973752، www.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین