پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۲
به دلیل شکایات مردم مبنی بر افزایش غیرقانونی تعرفه اینترنت، همراه اول و ایرانسل از سوی وزارت ارتباطات اخطار گرفتند.
شعار سال: اما وقتی این دو اپراتور نسبت به بازگشت بی میل بودند در روز‌های گذشته جریمه دو میلیاردی توسط کمیته تخلفات به این دو اپراتور ابلاغ شد و حالا باید دید این دو اپراتور تا کجا به این روند غیرقانونی خود ادامه خواهند داد و نتیجه جنگ وزارت ازتباطات فناوری اطلاعات با ایرانسل و همراه اول به کجا خواهد رسید. جنگی که به نظر دست وزارت ارتباطات در آن خیلی پر نیست!
 تیرماه هنوز به نیمه راه نرسیده بود که دو اپراتور تلفن همراه یعنی ایرانسل و همراه اول تعرفه‌های اینترنتی و برقراری تماس خود را تغییر دادند. همچنین این دو اپراتور، خریدن بسته اینترنتی را از طریق اپلیکیشن حذف و طرح‌های جدید را به مشتریان خود ارائه کردند. این کار با انتقاد فراوانی از سوی مشتریانی همراه شد که بخش زیادی از زمان خود را به فعالیت در شبکه مجازی و سپری کردن در اینترنت می‌گذراندند؛ بنابراین دارندگان سیم کارت ایرانسل و همراه اول از این حرکت در فضای مجازی انتقاد کردند و صدای اعتراض خود را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی محمدجواد آذری جهرمی که جز معدود وزرایی است که به طور مرتب در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا توییتر فعالیت می‌کند، رساندند.

تغییرات بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل
اما این تغییرات چیست؟ بسته‌های اینترنتی اپراتور همراه اول قبل از اینکه تغییر قیمت داشته باشند، تغییرات زیادی در نحوه ارائه بسته به وجود آمده است. برای مثال بسته‌ی اینترنتی که قبلا با حجم ۱۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل (معادل ۳۰ گیگابایت اینترنت داخلی) حجم به مشتری ارائه می‌کرد، حالا تبدیل به دو قسمت ۷.۵ گیگابایتی شد یعنی: ۷.۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۷.۵ گیگابایت اینترنت داخلی (معادل ۱۵ گیگابایت اینترنت داخلی) که به این معناست که حجم قبلی نصف شده است. اپراتور همراه اول به طور تقریبی، حجم بسته‌ها را کاهش داده، اما با همان قیمت قبلی این بسته‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌کند و این موضوع در اپلیکیشن و وبسایت اپراتور همراه اول به وجود آمده است.
در بسته‌های اینترنتی اپراتور ایرانسل، اما داستان به طور کلی فرق می‌کند، اپراتور ایرانسل تغییرات زیادی را در بسته‌های خود ایجاد کرده است. از آن جهت که بسته‌های پرطرفدار به طور کلی حذف و موارد دیگری با افزایش قیمت تقریبا دو برابری به مشتری ارائه می‌شود. برای مثال: تا قبل از تغییر تعرفه بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل، بسته ۹۰ روزه‌ای، ۲۴ گیگ حجم داشت و قیمتش ۵۸ هزار تومان بود؛ در تغییرات جدید این بسته ۹۰ روزه با حجم ۱۷ گیگ و قیمت ۷۹ هزار تومان عرضه می‌شود. در حالی که قبل از این تغییرات، بسته ۱۷ گیگ در مدت ۹۰ روز با قیمت حدود ۴۷ هزار تومان به مشتری ارائه می‌شد. تغییرات بسته‌های بلند مدت ایرانسل در اپلیکیشن «ایرانسل من» هم از نکات قابل توجه این ماجراست. به صورت واضح هیچ بسته بلند مدتی در اپلیکیشن ایرانسل من وجود ندارد و نهایتا شاهد بسته‌های یک ماهه هستیم. اما در سایت ایرانسل بسته‌های بلند مدت وجود دارد. این مساله مشکلات زیادی را برای کاربران ایرانسل و همراه اول به وجود آورده و آن‌هایی که دسترسی به سایت ندارند عملا از خرید بسیاری از بسته‌ها محروم می‌شوند.
رویارویی وزارت ارتباطات و اپراتورها
واکنش مردم نسبت به تغییر تعرفه ایرانسل و همراه اول
بعضی از مردم در فضای مجازی به تغییر بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل واکنش تندی نشان دادند و از وزیر ارتباطات خواستند تا به این موضوع رسیدگی کند و تعرفه‌ها و بسته‌ها را به روند سابق خود بازگرداند.
یکی از فعالین فضای مجازی در توییتر خود خطاب به آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت: «آقای دکتر سلام، صبحتون بخیر بیدارین؟ ببخشید میگم انشالله در جریان افزایش قیمت تعرفه اینترنت هستید یا نه قراره شما هم صبح جمعه خبردار بشین؟ چه وضعشه انصافا».
کاربر دیگری در توییتر خود نوشت: «میگن امروز دو میلیارد ایرانسل و همراه اول را جریمه کردند، ولی اونا ککشون نگزیده چرا؟ خب معلومه از گرون کردن نت صد برابر اون جریمه کاسبن! آذری جون نمایش این جریمه و عتاب و نمی‌تونم و نداریم و اینا رو بزار کنار قشنگ بگو سفره‌ای پهن کردیم هممون داریم می‌خوریم».
یکی دیگر از کاربران نوشت: عدم نظارت کافی بر عملکرد و قوانین اپراتور همراه اول و ایرانسل وزیر محترم ارتباطات آقای آذری جهرمی مردم چقدر باید تحمل کنند؟ اپراتور‌ها هزینه سرویس‌هارو که حاصل عدم نظارت وزارت ارتباطات بود دو برابر کردند. #حق‌الناس #پول_مردم».
کاربر دیگری نوشت: «ایرانسل خجالت بکش بکش برای چی بسته‌های بلند مدت را برداشتی و هرچی شبانست گذاشتی؟ خیلی دزدی به خدا».
کاربر دیگری خطاب به آذری جهرمی نوشت: «این چه وضعه بسته‌های اینترنت آقای وزیر، اومدی یک موج سواری کردی رفتی تو افق گم شدی الان ته بسته بلند مدت این دو اپراتور #ایرانسل و #همراه_اول یک ماهه ۲ گیگ ۱۵ هزار تومنه بیا یک #گزارش_به_مردم بزن بگو ببینیم چه خبره ببینیم هنوز صاحب داره این خراب شده یا نه».
این‌ها تعدادی از واکنش کاربران در فضای مجازی به افزایش قیمت و تغییرات گسترده در بسته‌های اینترنت همراه به مشتریان این دو اپراتور تلفن همراه بود. این‌ها فقط بخشی از این واکنش‌های اعتراضی بود و تعداد آن و ادبیات اعتراضات به مراتب بیشتر و تندتر بود.

اپراتور ایرانسل و همراه اول: دلیل حذف بسته‌های اینترنت چندماهه به ما اعلام نشده است
پیگیری‌ها از طریق روابط عمومی‌های این دو اپراتور بدون پاسخ ماند. در تماسی که با شماره‌های اعلامی همراه اول داشتیم اپراتور همراه اول در مور دلیل حذف شدن بسته‌های اینترنت چند ماهه گفت که دلیل این موضوع را به ما اعلام نکرده‌اند و اطلاعات دقیقی هم از این موضوع نداریم! علت حذف بسته‌های اینترنت هم «تغییرات جزئی در بسته‌ها» اعلام شده است. همچنین علت حذف بسته‌های اینترنت و تفاوت ارائه این بسته‌ها در اپلیکیشن و وب سایت همراه اول به وسیله یک شکایت از همراه اول در این اپراتور ثبت شد، اما تا لحظه انتشار این گزارش هیچ پاسخی داده نشده است.
اپراتور ایرانسل هم درباره تفاوت بسته‌های ارائه شده در وبسایت ایرانسل و اپلیکیشن می‌گوید: درباره اینکه چرا بسته‌های چند ماهه از اپلیکیشن حذف شده است به ما هیچ اطلاعی ندادند. اما بسته‌های پیشین که در اپلیکیشن ایرانسل وجود داشت در وب سایت وجود دارد و از طریق آن می‌توانید بسته خود را تهیه کنید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: قیمت‌ها باید به قبل بازگردد
روز چهاردهم تیرماه یعنی یک روز بعد از افزایش قیمت‌ها توسط دو اپراتور ایرانسل و همراه اول، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتی این کار اپراتور‌ها را غیر منطقی دانست؛ و در ادامه نوشت: بالا بردن قیمت در برخی اپراتور‌های تلفن همراه، در حالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتور‌های متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.
این نکته را هم در نظر بگیریم، بسته‌هایی که کاربران نسبت به حذف آن‌ها از اپلیکیشن‌های «ایرانسل من» و «همراه من» اعتراض دارند، همچنان در وب‌سایت این اپراتور‌ها وجود دارد و مشتریان می‌توانند بسته مصرفی خود را آنجا تهیه کنند، اما حذف این بسته‌ها از اپلیکیشن اپراتورها، منجر به نارضایتی مشتریان از این دو اپراتور بزرگ کشور شده است.
رویارویی وزارت ارتباطات و اپراتورها

آذری جهرمی: ایرانسل و همراه اول باید در مدت ۱۰ روز به قیمت قبل برگردند
یک هفته بعد از تغییر تعرفه بی سر و صدای خرید بسته اینترنتی توسط ایرانسل و همراه اول، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگویی که روز ۲۱ تیرماه با رادیو تهران انجام داد گفت: این دو اپراتور برای بالا بردن تعرفه خود و تغییر بسته اینترنتی تبانی کرده اند و در ادامه وقتی علت را از آنان جویا شد آن‌ها در توضیح گفتند: این اتفاق به دنبال هماهنگی با سهامدارانشان اتفاق افتاده است. وزیر ارتباطات ادامه داد: «نظر سهامداران برای ما هم محترم، اما همراه اول و ایرانسل حق ندارند مقررات جاری کشور را زیر سوال ببرند. کاری که آن‌ها کردند این است که برخی بسته‌ها را حذف و بسته‌های جدیدی اضافه کرده‌اند، بعد هم کلاه شرعی درست کرده‌اند که هنوز بسته‌های قبلی روی سایت است و تنها تغییرات در اپلیکشن‌های همراه اول و ایرانسل من و درگاه‌های ستاره مربع آن‌ها اتفاق افتاده است.»
آذری جهرمی در انتهای این گفتگو اخطار ده روزه توسط سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده به این دو اپراتور را اعلام کرد که بر اساس ظرف مدت ۱۰ روز تعرفه‌ها باید به روال قبل برگردانند و اگر این کار انجام نشود پرونده تخلفات ایرانسل و همراه اول وارد کمیته جرایم شده وبرخورد جدی با آن‌ها خواهد شد. همچنین وزیر جوان در پایان گفت زور ما حتما به اپراتور‌ها خواهد رسید و قیمت‌ها را به حالت قبل برمی‌گردانیم.

جریمه دو میلیاردی در انتظار ایرانسل و همراه اول
بعد از صحبت‌های وزیر جوان، حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر جوان و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی گفت: یک ماه پیش هر دو اپراتور به دنبال افزایش قیمت خود بودند که با آن مخالفت شد. حالا که این دو اپراتور بدون مجوز رگلاتوری تعرفه‌ها افزایش دادند بعد از ده روز، جریمه ۲ میلیاردی در انتظار آنهاست و اگر بار دیگر این تخلف، ادامه دار باشد مجازات دیگری مثل کاهش اعتبار پروانه در انتظار آنان خواهد بود. همچنین جوشقانی در ادامه می‌گوید اگر آن دو اپراتور به دنبال افزایش تعرفه خود هستند تنها راه بازگشت تعرفه به حالت قبل و بعد از آن مذاکره برای افزایش تعرفه است.

جریمه دو میلیاردی برای ایرانسل و همراه اول
فرصت ده روزه بازگشت تعرفه‌ها به قیمت قبل تمام شده است و طبق گفته‌های رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید جریمه دو میلیارد تومانی برای دو اپراتور بزرگ تلفن همراه در ایران اعمال شود. جریمه‌ای که البته در مقابل درآمد این دو اپراتور که کنترلی انحصاری بر این بازار دارند، یک شوخی است. شوخی‌ای که البته برای کاربران این دو شبکه که برای رفع نیاز‌های روزانه خود چاره‌ای جز استفاده از خدمات آن‌ها ندارند، بسیار تلخ است.

سخن پایانی
همانطور که قطعا با آن روبرو شده اید این روز‌ها قیمت همه چیز افزایش یافته است. مشکلات اقتصادی تمام حوزه‌ها را درگیر کرده و این مساله گویا به اپراتور‌های تلفن همراه نیز رسیده است. اما اتفاقی که در حوزه اپراتور‌ها رخ داده چیزی شبیه به ظلم آشکار است و وقتی وزارت ارتباطات و شخص وزیر در فضای مجازی هشتگ حق الناس و پاسخگویی به مردم را دنبال می‌کند این توقع به وجود می‌آید که یک برخورد جدی با این اپراتور‌ها صورت بگیرد.
با این حال به نظر زور دولت به این دو اپراتور تلفن همراه که دو امپراتوری اقتصادی بسیار بزرگ هم هستند، نمی‌رسد. این دو اپراتور کنترل بازار را به نحو انحصاری در دست دارند و نت‌ها کافی است با هم هماهنگ باشند تا به راحتی قیمت‌ها را هر قدر که بخواهند جابجا کنند و کسی هم جلودار آن‌ها نیست. کار هم البته از هشتگ زنی و حضور رسانه‌ای وزیر جوان و معاونان و مشاورانش فراتر است و دولت باید ابزار‌های کنترلی بر روی دو اپراتور داشته باشد. این که دولت به لحاظ توان مدیریتی و زیرساخت‌های فنی و امکانات حقوقی و قانونی از چنین امکاناتی بهرمند است یا نه و می‌تواند اپراتور‌ها را به پایان دادن به این ظلم آشکار وادار کند، امری است که باید در روز‌های آتی در مورد آن قضاوت کرد؛ هر چند به نظر جای چندانی برای خوش‌بینی نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار نیوز، تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۶۳۵۴، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین