پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
با عدم پاسخ گویی درباره گران فروشی بسته‌های اینترنت، سرنوشت ضرب الاجل ۴۸ ساعته دولت و مبالغ دریافتی اضافه از مردم نامعلوم ماند.
شعارسال: کسانی که حقوق دیگران را رعایت نکنند، به تذکرات دیگران بی توجه باشند و در برابر قانون هم تواضع به خرج ندهند، هر کاری هم بکنند صفت خوبی به آن‌ها نمی‌دهند و ذهنیت‌ها نسبت به آن‌ها اصلاح نمی‌شود، ضمن این که بالاخره یک جایی دست بالاتری هم پیدا می‌شود که روی دست آن‌ها بزند و در نهایت خدا که هست و خودش می‌بیند که هریک از ما در برابر حق الناس چه می‌کنیم.
 
این مقدمه را نوشتم که به ماجرای عجیب اپراتور‌ها در ۴۰ روز گذشته اشاره کنم. دو اپراتور مطرح کشور ۱۳ تیرماه در اقدامی هماهنگ قیمت بسته‌های پر مخاطب اینترنت همراه را هم محدود و هم تا حدود ۱۰۰ درصد گران کردند. پس از آن وزارت ارتباطات شامل شخص وزیر و معاون وی در انتقاد‌هایی جدی به این افزایش قیمت غیرقانونی واکنش نشان دادند و خط ونشان کشیدند که اپراتور‌ها باید قیمت‌ها را به شکل قبل برگردانند حتی ربیعی سخنگوی دولت هم به این گران فروشان اینترنت هشدار و تذکر داد که باید قیمت‌ها را به قبل و پول مردم را هم بازگردانند، اما نشد که نشد.

ماجرای ضرب الاجل ۴۸ ساعته

پس از مهلت‌های ۲۴ ساعته و ۱۰ روزه در همان دو سه هفته ابتدای ماجرا از سوی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات برای بازگرداندن قیمت ها، اما اپراتور‌ها همچنان با سینه سپر در مقابل این تذکر‌ها ایستادند و حاضر نشدند قیمت‌ها را به قبل بازگردانند و پول مردم را پس دهند. همان روز‌های نخست وزارت ارتباطات از جریمه دو میلیاردی اپراتور‌ها سخن گفت، اما کاربران از این جریمه انتقاد کردند، چون این جریمه را قطره‌ای در برابر درآمد هنگفت اپراتور‌ها از این گران فروشی می‌دانستند. سرانجام این کش و قوس تا ۲۱ مرداد ادامه یافت و دولت در ضرب الاجلی ۴۸ ساعته به اپراتور‌ها دستورداد که قیمت بسته‌ها را به حالت قبل برگردانند وگرنه طبق گفته وزیر، برای هر روز تخلف دو اپراتور ۱۲ و ۱۷ میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

تمکین شد یا نه؟

با پایان این مهلت ۴۸ ساعته، اما ظاهرا قیمت بسته‌ها در اپلیکیشن اپراتور ایرانسل تغییر نکرده است و به شیوه عرضه محدود بسته‌ها و گران شده به فروش می‌رسد. اما سایت این دو اپراتور طبق برخی گزارش‌ها با تغییراتی همراه شده است. تجارت نیوز در این خصوص نوشت: «بعد از ضرب الاجل دولت به این دو اپراتور، آن‌ها بسته‌های پرطرفدار را در ویترین خود ارائه ندادند، بلکه آن‌ها را در سایت خود قرار داده‌اند. آن هم در قسمتی که دسترسی کاربران به آن‌ها چندان راحت نیست. یعنی کاربران برای خرید این بسته‌ها باید وارد سایت شوند و در آن جا به دنبال بسته اینترنت بگردند. هر چند برخی در فضای مجازی نوشته‌اند که اگر بتوانند محل فروش بسته‌های اینترنتی در سایت را پیدا کنند، با مشکلات دیگری مواجه‌اند. اول این که در خرید بسته مدنظر خود از سایت با مشکل مواجه شده‌اند یا از کندی سایت همراه اول گلایه دارند... بسیاری معتقدند هدف دو اپراتور بزرگ کشور از این شیوه ارائه بسته اینترنت در سایت و نبود اطلاع‌رسانی مناسب درباره آن این است که از زیر بار فشار دولت و سازمان تعزیرات شانه خالی کنند نه آن که بسته مناسب به مخاطب بدهند.»
 
به هر روی به دلیل نبود اطلاع رسانی توسط اپراتور‌ها و اظهارنظر مشخص از سوی مسئولان وزارت ارتباطات در سه روز گذشته و پس از پایان مهلت ضرب الاجل ۴۸ ساعته همچنان ماجرای گران فروشی اپراتور‌ها در ابهام ماند. اگرچه وزیر ارتباطات در روز‌های اخیر از احراز تخلف ۶۰۰ میلیاردی دو اپراتور در این مدت پرده برداشت، اما باید بپذیریم که این اتفاقات همچنان از جیب مردم می‌رباید و از بازگشت مبالغ اضافه نیز خبری نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۲۰۴۵۱/۱/۷۰۳۷۶۲/۰، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین