پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
غیبت آذری جهرمی در محافل رسمی زمانی بیشتر به چشم آمد که خبر راه‌اندازی رسمی اینترنت جی ۵ را رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد و آذری‌جهرمی که قبلا اخبار این موضوع را منتشر می‌کرد، به طور کامل در این مورد سکوت اختیار کرد.
شعارسال: غیبت وزیر ارتباطات در مجامع رسمی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین اعلام جرم دادستانی علیه او، سوالات زیادی را برای کاربران این شبکه‌ها و رسانه‌های خبری ایجاد کرده است. در حالی که آذری جهرمی همواره و به شکلی مستمر در اینستاگرام و توئیتر حضور داشته است، اما حالا از آخرین توئیت او و پست اینستاگرامی اش، نزدیک به یک ماه می‌گذرد. این در حالی است که در هفته اخیر، انتقاد‌ها به کند شدن دوباره سرعت اینترنت ادامه داشته است، هر چند هیچ ترتیب اثری نسبت به آن رخ نداده است.

غیبت آذری جهرمی در محافل رسمی زمانی بیشتر به چشم آمد که خبر راه‌اندازی رسمی اینترنت جی ۵ را رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد و آذری‌جهرمی که قبلا اخبار این موضوع را منتشر می‌کرد، به طور کامل در این مورد سکوت اختیار کرد. همچنین در جلسات هیات دولت هم که این روز‌ها بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، تصویر و عکسی از او منتشر نشده و به نظر می‌رسد آذری‌جهرمی در این جلسات حضور نداشته است. برخی می‌گویند او به استناد آخرین پست اینستاگرامش که گفته بود مریض شده و به اجبار خانه‌نشین است، احتمالا به کرونا مبتلا شده است، اما به تازگی تصویری از حضور او در مراسم دعای عرفه منتشر شد که این گمانه‌زنی را رد می‌کند. برخی دیگر هم می‌گویند آذری‌جهرمی پس از اتفاقات مجلس و افزایش انتقاد‌های همه جانبه به او به دلیل عدم فیلترینگ تلگرام، دلخور است و ترجیح می‌دهد هیچ گونه فعالیتی نکند.

آذری جهرمی پس از حضور در مجلس در روز هشتم تیرماه و شنیدن انتقاد‌های طوفانی نمایندگان اصول‌گرا، در تبریز حضور پیدا کرد و مرکز داده تبریز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور را افتتاح کرد. پس از آن، وزیر ارتباطات اگر در مراسم رسمی نیز حضور پیدا می‌کرد، ترجیح می‌داد سخنرانی رسمی نداشته باشد. او همچنین در آخرین توئیت خود که در تاریخ ۱۶تیر منتشر شد، گفت که ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو دارای سه ایراد جدی است، لذا با رئیس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلال‌ها را مطرح کردم که با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت‌های منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود.

جهرمی در آخرین پست اینستاگرام خود نیز که در تاریخ ۱۸تیر منتشر شد، نوشت که درد قفسه سینه و سرفه‌های خشک و بی‌حالی شدید دارد و به بیمارستان هم مراجعه کرده که تست کرونای او هم منفی بوده است. او همچنین در این پست اشاره کرده است که چند سالی است تجربه دو روز کامل در خانه ماندن را نداشته است.
 
جهرمی البته در روز جمعه ۲۰تیر، یک گفت‌وگوی زنده با رادیو تهران داشت، که در آن وزیر ارتباطات باز هم درباره فیلترینگ اینستاگرام مورد سئوال قرار گرفت. او در قسمتی از این مصاحبه گفته بود که از همان روز اول حضور اینستاگرام در فضای مجازی عده‌ای از این شبکه اجتماعی شکایت داشته و مخالف آن بودند، اما عقل جمعی جامعه به این جمع‌بندی نرسیده است که اینستاگرام را فیلتر کنند. او در این باره ادامه داده بود که طبیعتا فشار‌هایی روی ما هم وجود دارد، اما اگر اینستاگرام بد است مسئولیت آن را نهاد‌های دیگر باید بر عهده بگیرند و ما در وزارت ارتباطات متولی آن نیستیم. او گفته بود که مشخصا قوه قضائیه و دادستانی کل کشور باید برای حل این مسئله ورود کنند که البته من تاکنون چنین نکته‌ای را در قوه قضائیه ندیده‌ام. وزیر ارتباطات گفت‌وگوی خود را با این جمله تکمیل کرده بود که نکات مثبت اینستاگرام و اشکالات آن را همه می‌دانند و باید داشته‌ها را در کنار هم بگذاریم تا با رفتاری غیر کارشناسانه سود مردم از این شبکه اجتماعی را دچار اخلال نکنیم. پس از این مصاحبه بود که دیگر هیچ خبر رسمی از حضور یا فعالیت او دیده نشد.

وزیر ارتباطات البته درابتدای تیرماه از نمایندگان جدید یک دست اصول‌گرای مجلس، انتقادات سختی شنید. او برای حدود نیم ساعت لیستی بلند بالا از انتقاد‌هایی دریافت کرد که اکثریت آن‌ها به رهاشدگی فضای مجازی، چرایی عدم فیلترینگ اینستاگرام، مدیریت فضای مجازی و حتی کودتای فرهنگی در کشور مربوط می‌شد. کناره‌گیری جاویدنیا از سمت معاونت فضای مجازی دادستانی کشور، مخالفت جهرمی با فیلترینگ اینستاگرام، انتقاد‌های نمایندگان علیه او، از مواردی است که از سوی گمانه‌زنی‌های مختلف، به غیبت طولانی وزیر اطلاعات در مناسبات رسمی، پیوند داده می‌شود.

وزیر جوان اطلاعات البته سابقه زیادی از انتقاد‌ها و مواخذه را در کارنامه مسئولیت خود دارد. تاخیر یک روزه در قطع کردن اینترنت از سوی جهرمی، در اعتراضات آبان ماه سال گذشته و بحبوحه حوادث ناشی از افزایش قیمت بنزین، یکی دیگر از انتقاداتی بود که از سوی برخی مسئولان بر او وارد شده بود. منتقدین معتقد بودند که در آن زمان، اینترنت با یک روز تاخیر یعنی شنبه شب (۲۵ آبان) و بعد از سازماندهی کامل آشوب‌ها و وارد شدن کشور به یک بحران امنیتی قطع شد و این اتفاق می‌توانست در صورت ورود به موقع و تنها چند ساعت قطعی اینترنت هرگز تا این وسعت رخ ندهد و کشور را وارد یک بحران امنیتی نکند.

این در حالی است که اواخر سال ۹۷ هم، جواد جاویدنیا معاون امور فضای مجازی دادستان کشور از شکایت دادستانی و دو هزار نفر از مردم اهواز علیه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبرداده بود و گفته بود که احتمال دارد این شکایت منجر به حکم انفصال از خدمات دولتی برای او شود. البته این شکایت، سومین بخش از سلسله حواشی بود که وزیر جوان طی یک سال و نیم دوره وزارتش تجربه می‌کرد. مهم‌ترین چالش او به حوادث دی‌ماه سال گذشته و زمزمه‌های مخالفان جریان آزاد اطلاعات برای فیلترینگ تلگرام بود. در آن زمان و در پی ادعای شکایت دادستان و اهوازی‌ها از آذری جهرمی؛ رئیس‌جمهوری در واکنش به حاشیه‌سازی علیه آذری جهرمی اظهار داشت که قوه قضائیه می‌گوید از وزیر جوان دولت شکایت می‌کند، در حالی که وزیر کار خودش را با قدرت انجام می‌دهد، او به نفع مردم کار می‌کند و به دستورات بی‌ربط اعتنا ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۷۳۴۲، www.hamdelidaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین