پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
معاون وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، حصول توافقی قابل راستی آزمایی است.
به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا؛ "آنتونی جی بلینکن،" معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در آستانه مهلت پایانی رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران مدعی شد: ما به دنبال یافتن بهترین راه حل برای متوقف کردن ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای هستیم. رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای در مدت زمان تعیین شده (10 تیر) به تنهایی قادر نیست نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درمورد ایران هسته‌ای را برطرف کند.

"بلینکن" در ادامه ادعایش افزود: باید شرایط محکم و روشنی را برای ایران تعیین کنیم تا فعالیت نیروگاه‌های این کشور کاملا تحت نظارت ما باشند، به این ترتیب هر گونه فرصتی برای دسترسی به سلاح اتمی از ایران سلب خواهد شد. شیوه‌ای که ما پیشنهاد کرده‌ایم تمامی راه‌ها برای رسیدن ایران به این توانایی را مسدود می‌کند.غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه‌های بوشهر و فوردو متوقف می‌شود، تولید پولوتونیم در آب سنگین اراک به حال تعلیق درمی‌آید و با بازرسی‌های مکرر و بدون تعیین زمان مشخص، احتمال تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای به حداقل خواهد رسید.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: توافق جامع با ایران دارای نواقصی است که هنوز برطرف نشده‌اند. هیچ تاریخ انقضایی برای این توافق تعیین نشده است. مشخص نیست ایران تا چه زمان می‌تواند از امتیازات این توافق استفاده کند و در صورت مشاهده تخلف از سوی این کشور، کدام بخش توافقنامه ملغی می‌شود.
علاوه بر آن، اگر نتوانیم تا مهلت تعیین شده به توافقی با ایران دست پیدا کنیم، ادامه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به چه شکل خواهد بود؟ آیا می‌تواند به بهانه برهم خوردن روند مذاکرات، بهره‌برداری از صدها سانتریفیوژ خود را از سر بگیرد؟ به دلیل آنکه توافقی صورت نگرفته است پس ایران نیز به بازرسان بین‌المللی اجازه بازدید از سایت‌های هسته‌ای خود را نخواهد داد.

مشکل بعدی میزان شفافیت توافق احتمالی با ایران است. اگر اجازه بازرسی‌های مکرر از نیروگاه‌های ایران را نداشته باشیم چگونه تعهد این کشور به توافقنامه هسته‌ای را تضمین کنیم و طبق خواسته آنها تحریم‌های اقتصادی را به حال تعلیق درآوریم؟ در شرایط کنونی هیج راه حل بهتری برای رویارویی با فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد. فقط با دنبال کردن طرح‌هایی که در تفاهمنامه لوزان به آن اشاره کردیم، می‌توان از صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کرد. آمریکا خواستار رسیدن به توافقی با ایران است که امنیت شهروندان و نزدیک‌ترین متحدانش را تضمین کند.

وی در پایان افزود: ایران بدون سلاح هسته‌ای فشارهای منطقه خاورمیانه برای دستیابی به دانش اتمی را کاهش می‌دهد. به راه افتادن رقابت هسته‌ای میان کشورهای این منطقه به زیان آمریکا و دیگر متحدانش خواهد بود.

مذاکره کنندگان ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تا قبل از 30 ژوئن (10 تیر) در وین گردهم آمده‌اند و آخرین اختلاف نظرات در امضای این توافقنامه را به بحث و بررسی گذاشتند.
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین