پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
اسفند ماه 94 انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیش رو داریم و هر چه به این موعد نزدیک تر می شویم جنبش و جوش های انتخاباتی نیز بیشتر می شود که افزایش تقاضا برای تاسیس دفاتر استانی احزاب یا گسترش آن در شهرستانها یا یارگیریهای سیاسی نمونه هایی معمول و متداول از تحرکات انتخاباتی است که بی شک؛ بلا اشکال است و در چارچوب قوانین انجام می شوند.

شعار سال: اگر به روند اتفاقات اینروزهای داخل هرم سبز بهارستان توجه کنیم با صحنه های جالب توجهی روبرو خواهیم شد که می باید آن را در قالب «دلهره رای نیاوردن» توصیف نمود.

اسفند ماه 94 انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیش رو داریم و هر چه به این موعد نزدیک تر می شویم جنبش و جوش های انتخاباتی نیز بیشتر می شود که افزایش تقاضا برای تاسیس دفاتر استانی احزاب یا گسترش آن در شهرستانها یا یارگیریهای سیاسی نمونه هایی معمول و متداول از تحرکات انتخاباتی است که بی شک؛ بلا اشکال است و در چارچوب قوانین انجام می شوند.

اما آنچه در این میان قابل توجه است فعالیت های خارج از عرف بعضی از نمایندگان کنونی مجلس و کاندیداهای احتمالی است که بیننده را به تامل وا می دارد.

نمایندگانی که در جلسه علنی مجلس می خوابیدند و به سوژه خبرنگاران تبدیل شده بودند، به عضوی فعال تبدیل شده و گوی سبقت را از همه ربوده اند و حضور مستمری در جلسات دارند! جالب تر اینکه حاضرین در جلسه هم بسیار بیشتر از قبل شده اند و نظرات آنها نیز غالبا مثبت شده و کمتر تمایلی به دادن رای منفی یا ممتنع وجود دارد.

افزایش حضور در کمیسیون ها، گرفتن تریبون های مجلس و تذکر به دولت یا قوه قضاییه یا سایر نهاد های کشور و تکریم ارباب رجوع نمونه هایی از اقدامات آنهاست.

اما در خارج از ساختمان مجلس هم می توان به ارسال پیامک های مناسبتی، خیز کاندیداها به سوی مناطق محروم و دیدار با خانواده های محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران و حضور در دانشگاه ها و دفاتر روزنامه ها به بهانه های مختلف و انجام مصاحبه و بعضاً اظهار نظر درخصوص مسائلی که در تخصص یا حوزه کاری آنها نیست، اشاره نمود که باید استعفای برخی از مدیران دولتی جهت حضور در انتخابات سال جاری با هدف تصاحب یکی از کرسی های بهارستان -که ای بسا تکلیف در ماندن در پست کنونی بسیار بیشتر از ترک آن و تحمیل هزینه بر جامعه و زیان ناشی از خالی شدن یکی از پست های مدیریتی است- را هم به اینها اضافه کرد.

هر چه به زمان برگزاری ماراتن انتخابات نزدیک تر می شویم این رفتارها از نمایندگان و کاندیداها بیشتر شده و خبرهای جالب تری از ساختمان پارلمان خواهیم شنید و به نظر می رسد در چند ماهه منتهی به سال 95 حاشیه ها دامن برخی از نمایندگان را گرفته و به جای عمل به شعارهای پیشین و تلاش در جهت تحقق آنها، بیشتر وقت خود را صرف تبلیغ و دعوت مردم به مشارکت در انتخابات می نمایند.

اما در این میان چند نکته حائز اهمیت است: وظیفه اصلی نماینده مجلس «وضع قانون» و «نظارت» است اما آنچه -بویژه اینروزها- شاهدیم تبدیل شدن آنها به مدیران اجرایی جهت چهره شدن است.

رهبر معظم انقلاب در دیداری که ششم خرداد ماه سال جاری و در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند، آنان را به مغتنم شمردن فرصت باقیمانده یک سال آخر سال توصیه و خاطرنشان کردند «مراقب باشید، در این مدت، عامل انتخابات آخر سال بر گفتار و رفتار شما تاثیرگذار نباشد و معیار را فقط، حق قرار دهید».

يكي از وظايف مهم نمايندگان همكاري مستمر با نهادها و مسئولان حوزه هاي انتخابيه است اما به نظر مي رسد در برخي مواقع اين امر از مسير صحيح خود خارج و به چالش هاي جدي دامن مي زند. نيل نمايندگانن مجلس به دخالت و در اختيار گرفتن كليه طرح ها و برنامه هاي حوزه هاي انتخابيه خود، دخالت در عزل و نصب ها و وارد شدن در اموري غير از قانونگذاري، بي ترديد جایگاه مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان را مخدوش خواهد كرد.

شركت نمايندگان حوزه هاي انتخابيه در افتتاحيه جشنواره ها، طرح هاي عمراني و انجام مراسماتي همچون كلنگ زني طرح هايي كه بانيان آن به قوه مجريه منتسب مي گردند، چيزي بر خلاف آنچه بايد از وظايف نمايندگان مجلس در نظر مردم به ذهن متبادر مي نماید.

هر چند که طبیعی است مردم یک حوزه انتخابیه انتظاراتی از منتخب خود داشته باشند اما ملاک انجام وظیفه «قانون» است نه فقط خواست مردم. ای بسا ممکن است در پاره ای از اوقات این خواسته ها حتی برخلاف قانون یا خارج از چارچوب اختیارات و وظایف نماینده باشد. باید پذیرفت که نمايندگان مجلس نه نماينده حوزه انتخابيه خود، كه نمايندگان ملتند و فلسفه وجود آنها نيز يك نگاه كلي و به دور از جزئي نگري را براي آنان متصور است.

لذا غفلت از وظيفه اصلي، در طي زمان، موجب ايجاد يك عرف ناهمگن و نيز شكل گيري يك تعريف دور از واقعيت از وظايف آنان، در كنار وظايف استانداران، فرمانداران، بخشداران و مسئولان ساير نهاد هاي حوزه هاي متبوع نمايندگان مي گردد و موجب می گردد جایی که محور عمده تصمیم گیری، قانونگذاری و نظارت است از رسالت خود فاصله بگیرد.

امام راحل مجلس را در راس تمام امور می دانستند لذا شایسته است که شان آن نیز توسط نمایندگان کنونی و کاندیداهای آتی آن حفظ شود.

با در نظر در آنچه رفت؛ تبيين و تعيين اصل وظايف نمايندگان حوزه هاي انتخابيه نيازمند يك واكاوي و تجديد نظر كلي در بلند مدت است و زواياي مبهم و مشكل ساز آن را مي بايد از نو نگاشت تا نمايندگان و نيز مردم بر اختيارت و وظايف اين جايگاه واقف شوند و نمایندگان ملت در جهت امر قانونگذاري و نظارت عاليه بر دولت گام بردارند كه تحقق اين امر بازيابي جايگاه واقعي نمايندگان ملت و نهايتاً مجلس شوراي اسلامي را موجب خواهد شد.

به طور کلی تعيين مرجعي جهت پيگيري امور اجرايي حوزه هاي انتخابيه، به نظر عملي و منطقي تر مي نمايد و افزايش منزلت نمايندگان و تسريع در اجرا و پيگيري امور از یک طرف و هدايت خواسته هاي مردم به سوي ساير نهادها و مسئولان ديگر و كاهش هياهوهاي انتخاباتي و حساسيت مردم به جايگاه نمايندگي از طرف ديگر را موجب خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت خبرگزاري تابناك، تاریخ انتشار 3 تير 1394، کد مطلب 52139: www. tabnakhamadan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین