پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
اینفوگرافیک دفعاتی را که در طول تاریخ فریضه حج تمتع تعطیل شده است، مشاهده می‌کنید.
 
نگاهی به تاریخچه تعطیلی حج تمتع
شعار سال: در طول تاریخ چندبار مراسم حج تمتع تعطیل شده است؟به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، همزمان با فرارسیدن ماه ذی‌الحجه که هرساله زمان روانه شدن حجاج به سرزمین وحی الهی بود، به دلیل درگیری کشور عربستان با ویروس کرونا، مراسم حج تمتع که خود، به عنوان اجتماع عظیم مسلمانان محسوب می‌شود، با محدودیت‌های فراوان انجام می‌شود و تعداد زیادی از افراد مستطیع اجازه رفتن به این سفر معنوی را ندارند و به عبارتی می‌توان گفت این مراسم برای حاجیان دیگر کشور‌ها به جز عربستان تعطیل است.

به تازگی این تعطیلی باعث شده است که اینفوگرافیکی در فضای مجازی منتشر شود؛ این تصویر، درباره تعداد دفعاتی که در طول تاریخ مراسم حج تمتع به تعطیلی کشیده شده اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. بر اساس این اینفوگرافیک، از سال ۹۳۰ میلادی تا کنون، ۱۲ بار این مراسم معنوی تعطیل شده که ۱۱ بار آن به دلیل شیوع بیماری بوده است.

۹۳۰ تا ۹۴۰ میلادی
در سال ۹۳۰ میلادی مراسم حج به مدت ۱۰ سال تعطیل شد. به نقل از موسسه تحقیقاتی و مستند شاه عبدالعزیز این معروف‌ترین و برجسته‌ترین تعطیلی بود.

قرامطه شهر مکه را استعمار کردند و حج را یک مراسم کفر آمیز و شرک به شمار آوردند و در سال ۹۳۰ م هنگام مراسم حج ابوطاهر به مکه حمله کرد ۳۰ هزار حاجی را که در حالا قرآن خواندن بودن را به قتل رساند. پس از کشتار اجساد این حاجیان در چاه زمزم گذاشته شد. همچنین قرامطه حجر الاسود را نیز به سرقت بردند.

۱۸۱۴ میلادی
به دلیل شیوع بیماری طاعون در عربستان که منجر به فوت ۸ هزار نفر شد در این سال مراسم حج برگزار نشد.

۱۸۳۱ میلادی
در سال ۱۸۳۱ میلادی بیماری شیوع پیدا کرد که منشاش هند بود و موجب فوت بیش از نصف حاجیان شد که در این سال حج نیز تعطیل شد.

۱۸۳۷ میلادی
در سال ۱۸۳۷ میلادی نیز به دلیل شیوع وبا مراسم حج تعطیل شد این وبا روزانه صد‌ها حاجی را می‌کشت.

۱۸۴۶ میلادی و شیوع بیماری کولرا تا چند سال
در این سال بیماری همه گیر کولرا میان حاجیان شیوع یافت و تا سال ۱۸۵۰ ادامه یافت و بار دیگر در سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۸۸۳ شیوع پیدا کرد.

۱۸۵۶ میلادی و فرار مردم از حجاز به مصر
در این سال شیوع بیماری وبای شدید موجب شد مردم از حجاز به مصر فرار کنند و مصر نیز در آن زمان منطقه قرنطینه‌ای در بئر عنبر ایجاد کرد تا از شیوع وبا جلوگیری کند.

۱۸۶۴ میلادی و مرگ هزار حاجی در هر روز
در این سال در هر روز هزار حاجی به خاطر ابتلا به بیماری وبای خطرناک از دنیا می‌رفتند و در سال ۱۸۷۱ نیز وبا در مدینه منوره شیوع یافت تا جایی که مصر ناچار شد پزشکانی را به مدینه بفرستد و منطقه قرنطینه درمکه و در راه مکه به مدینه ایجاد کند.

۱۸۷۱ میلادی
در این سال وبای خطرناکی در شهر مکه شیوع پیدا کرد که قرنطینه در مکه شد و راه‌های مکه به مدینه به کامل بسته شد و تعدادی زیادی پزشک مصری برای کمک از مصر فراخوانده شدند.

۱۸۹۲ میلادی و انباشته شدن جنازه مردگان
در این سال بیماری همه گیر کولرا همزمان با موسم حج شیوع یافت و بسیار شدت گرفت تا جایی که جنازه مردگان روی هم افتاد و فرصت برای دفن آن‌ها نبود و در عرفات نیز عده زیادی از دنیا رفتند و اوج مرگ و میر در منا بود.

۱۸۹۵ میلادی و شیوع تیفوئید
در این سال بیماری وبا شبیه تب تیفوئید شیوع پیدا کرد و ابتدای این بیماری از قافله‌ای بود که از مدینه منوره آمده بود و در عرفات نیز عده‌ای بیمار شدند، اما پس از آن بیماری از بین رفت و در منا رویت نشد.

۱۹۸۷ میلادی و شیوع بیماری مننژیت
در این سال به خاطر شیوع بیماری خطرناک مننژیت که سرعت انتشار زیادی نیز داشت حدود ۱۰ هزار حاجی مبتلا شدند.

۲۰۲۰ میلادی و شیوع کرونا
با منتشر شدن ویروس کشنده‌  کرونا دو مسجد بزرگ مکه و مدینه منوره تعطیل شد و این یک موضوع غم انگیز و دردناک برای مسلمانان در سرتا سر جهان است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1399، کد خبر: ۲۷۷۹۳۰۵، www. iribnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین