پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
جمعی از دوستداران و فعالان محیط‌زیست با امضای كارزاری از رییس سازمان محیط‌زیست كشور خواستند این بچه شامپانزه را به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها در خارج از كشور منتقل کند.

شعار سال: نگرانی‌ها درباره وضعیت باران، بچه شامپانزه سه‌ساله باغ‌وحش ارم با بیشتر شدن سن او و بازگرداندش به قفس هر روز بیشتر می‌شود. این نگرانی‌ها باعث شده تا جمعی از دوستداران و فعالان محیط‌زیست با امضای كارزاری از رییس سازمان محیط‌زیست كشور بخواهند این بچه شامپانزه را به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها در خارج از كشور منتقل كند. امضا‌كنندگان این كارزار كه تا امروز تعدادشان به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده با اشاره به وضعیت ویژه باران و دور افتادن این بچه شامپانزه از همنوعان‌شان از عیسی كلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست خواسته‌اند قبل از رسیدن سن باران به سن بزرگسالی زمینه حضور او در جمع دیگر شامپانزه‌ها را فراهم كند.

دلیل دور افتادن باران از همنوعان خود شرایط ویژه تولد و نگهداری این بچه شامپانزه است. باران سال ۱۳۹۶ از یك شامپانزه بسیار جوان در باغ‌وحش ارم متولد شد. تولد زودرس و بی‌تجربگی مادرش باعث شد به وسیله دامپزشك باغ‌وحش، دكتر ایمان معماریان از مادرش جدا شود و از آن زمان تا كمتر از یك ماه پیش همراه او زندگی كند. حالا سازمان محیط‌زیست این بچه شامپانزه را به قفس باغ‌وحش بازگردانده چون به گفته سعید محمودی، مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان تهران «براساس قانون» این حیوان باید دراختیار باغ‌وحش قرار می‌گرفت. 

از آنجا كه شامپانزه‌ها موجوداتی به‌ شدت اجتماعی هستند و در صورت تنهایی دچار مشكلات روانی می‌شوند، باران نیازمند حضور در جمع دیگر شامپانزه‌هاست، اما متخصصان احتمال می‌دهند شامپانزه‌های باغ‌وحش ارم به دلیل پراكندگی گروه‌های آنها حضور باران در میان جمع‌شان را قبول نكنند و حتی باعث مرگ او شوند. بر همین اساس در حال حاضر متخصصان رفتار حیوانات توصیه كرده‌اند كه این بچه شامپانزه به یتیم‌خانه‌های مخصوص شامپانزه منتقل شود تا بتواند با همسالان خود رشد كند. سازمان محیط‌زیست همچنین اعلام كرده كه موافق انتقال باران به یتیم‌خانه است اما باغ‌وحش ارم هنوز درخواستی نداده است. در همین‌حال حسین واعظیان مدیر روابط عمومی بنیاد مستضعفان (مالك باغ‌وحش ارم) گفته اگر از طرف سازمان محیط‌زیست اجازه انتقال داده شود آنها مخالفتی ندارند. باران حالا میان رفت و برگشت‌های رسانه‌ای و پیچیدگی‌های بروكراتیك بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و باغ‌وحش ارم گیر افتاده است. 
بر همین اساس امضاكنندگان این كارزار كه همچنان در آدرس (www.karzar.net/baran) در حال جمع‌آوری امضاست خواستار دستور مستقیم رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای رفع مشكلات هستند. پیش‌تر هم كارزاری با نزدیك به ۴۹ هزار امضا، به‌دليل شرايط بد نگهداري حيوانات در باغ‌وحش‌هاي ايران خواستار تعطيلي آنها شده بود.

 

شعار سال،‌ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، به تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۵۲۲۵۰، www.etemadnewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین