پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
این بار ۴ تن از افراد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی که نقش بسزایی در بازار سرمایه و صادرات دارد مربع فساد تشکیل داده‌اند.
شعار سال: تحریم همان بهانه‌ای که باعث ایجاد پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی شد این بار می‌رود تا به همان شکل از گروهی دیگر در صنعت پتروشیمی رونمایی کند که قطعاً افشای حقیقت پشت پرده تحرکات آنان می‌تواند لقب بزرگ‌ترین فساد تاریخ صنعت پتروشیمی را به نامشان کند.

این بار ۴ تن از افراد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی که نقش بسزایی در بازار سرمایه و صادرات دارند مربع فساد تشکیل داده‌اند.
۲ تن از این افراد خانواده‌هایشان در خارج از کشور ساکن هستند و همواره نیمی از آن را در بیرون از ایران به سر می‌برند.
۲ نفر دیگر نیز پیش از حضور در صنعت پتروشیمی، در یک پرونده ۳۰۰ میلیون درهمی که متهم آن از کشور خارج‌شده مورد مواخذه قرارگرفته‌اند که به دلیل فراری بودن متهم اصلی هیچ‌گاه اتهام آنها ثابت نشد.
حدود سه سال است که تخلفات به‌صورت گسترده در پشت پرده "تحریم" و ابزار قرار دادن آن در بخش‌هایی چون خرید تجهیزات و کالا و فروش محصولات در حال وقوع است.

این گروه با همکاری فی‌مابین در کشورهای اروپایی بالأخص یک کشور خاص تجهیزات و کالاهای موردنیاز طرح‌های پتروشیمی را به چند برابر قیمت از برندهای ضعیف و بعضاً تقلبی چینی خریداری می‌کنند.

نکته قابل‌تأمل آنکه اگر فعالیت این افراد در راستای دور زدن تحریم‌ها باشد در ابتدا می‌بایست قیمت نهایی بر مبنای واقعیت اعلام و خرید گردد که در حال حاضر نهادهای نظارتی در بررسی تنها یک فقره از تخلفات یکی از این افراد به موارد خریدی رسیده‌اند که تفاوت بسیار فاحشی بین رقم اصلی و رقم اعلامی و پرداختی وجود دارد.

تا جایی که در چند ماه گذشته از۳ شرکت مبلغ بسیار بالایی خرید شده و به دستور یکی از این افراد آن خریدها فسخ و از دیگری خریداری‌شده است و نکته جالب آنکه بیش از یک سال است که برای پس گرفتن رقم پیش‌پرداخت واریزی به آن شرکت‌ها اقدامی صورت نگرفته است!

یکی از این افراد به‌طور خانوادگی وارد این میدان شده و در حال حاضر چندین هلدینگ و شرکت داخلی و خارجی را در این راستا مدیریت می‌کند. یکی از این شرکت‌ها در داخل کشور توسط برادرزاده وی اداره می‌شود.

شرکت دیگر وی دریکی از کشورهای اروپایی با ثبت به نام خانواده درجه‌یک او و با مدیرعاملی دخترش اداره می‌شود. در وب‌سایت شرکت به فعالیت‌های قدیمی این شرکت درگذشته طی دو سه سال اخیر، فعالیت در عرصه پتروشیمی و نفت افزوده‌شده است.

این فرد برای دور زدن مالیات و پنهان نمودن پول‌های هنگفت خود و شرکا اقدام به مدیریت و اجاره املاک در کشور اروپایی مذکور البته به‌ظاهر با سرمایه‌گذاران خارجی نموده است.

همچنین یک شرکت ساختمانی به نام همسر وی در کشور مذکور به ثبت رسیده که هر یک از شرکت‌های مورداشاره درحال‌حاضر بنا بر مستندات موجود در دفتر نشریه "نفتی‌ها" صاحب تعداد زیادی آپارتمان هستند.
در ۲ کشور حاشیه خلیج‌فارس نیز املاک و حساب‌هایی به نام همسر این فرد به ثبت رسیده که لازم است جزئیات این فعالیت‌ها مورد رسیدگی جدی قرار بگیرد!

نفر دیگر از این مربع فساد شرکتی دریکی از کشورهای بی حاشیه نزدیک به ایران تأسیس کرده و شگرد اصلی وی دریافت کمیسیون از شرکت‌هایی است که تلاش دارند تجهیزات خود را به ایران بفروشند.

اگرچه مستندات تمام این اطلاعات در اختیار نهادهای نظارتی قرار داده‌شده اما به نظر می‌رسد این گروه به دلیل تلاش برای زیر سؤال بردن تنها یکی از این افراد توسط نهادهای نظارتی و احضار او، نسبت به اقدامات صورت گرفته هوشیار شده‌اند و ضروری است تا نهادهای نظارتی با دقت و سرعت بیشتری نسبت به بررسی این مستندات و زیرسوال بردن عملکرد این افراد اقدام نمایند تا شاید در شرایط سخت تحریم بتوان ثروت ملی را به کشور بازگرداند و تجربه تخلف فرار افراد تأثیرگذار پرونده PCC دوباره تکرار نگردد.
تعداد بازدید : 8

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری نفتی‌ها، تاریخ انتشار: 19 مرداد 1399، کد خبر: 38872، www. naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین