پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
اعتراضات مردمی که ماه‌ها است بخشی از برنامه روزانه مردم این کشور را به خود اختصاص داده است، پس از انفجار در بندر بیروت، روند افزایشی پیدا کرده و خشونت‌آمیز شده است. این در حالی است که استعفای برخی از وزرا و همچنین ورود معترضان به برخی وزارتخانه‌ها و اماکن مدیریتی کشور، فضای جامعه را بیش از پیش آشفته کرده است.
شعارسال: التهاب در لبنان به اوج خود رسیده است. اعتراضات مردمی که ماه‌ها است بخشی از برنامه روزانه مردم این کشور را به خود اختصاص داده است، پس از انفجار در بندر بیروت، روند افزایشی پیدا کرده و خشونت‌آمیز شده است. این در حالی است که استعفای برخی از وزرا و همچنین ورود معترضان به برخی وزارتخانه‌ها و اماکن مدیریتی کشور، فضای جامعه را بیش از پیش آشفته کرده است.
 
بر همین اساس، روز گذشته مرکز بیروت شاهد درگیری‌های شدیدی بین معترضان و تظاهرکنندگان خشمگین با نیرو‌های امنیتی بود. به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، در این روز درگیری‌های شدیدی بین نیرو‌های امنیتی و تظاهرکنندگان در اطراف ساختمان پارلمان لبنان درگرفت. این خبرگزاری اضافه کرد که تظاهرکنندگان به نیرو‌های امنیتی سنگ پرتاب کردند و نیرو‌های امنیتی نیز از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند. شبکه لبنان ۲۴ نیز گزارش داده است که تعدادی از تظاهرکنندگان موانع امنیتی را آتش زده و به میدان النجمه و پارلمان وارد شدند. این شبکه یادآور شده است که در این درگیری‌ها از مواد منفجره استفاده شده است، هر چند ارتش لبنان هرگونه تیراندازی به تظاهرکنندگان را رد کرده است.
 
در همین راستا فرماندهی ارتش لبنان به برخی تظاهرکنندگان که قصد داشتند از چارچوب تظاهرات مسالمت‌آمیز خارج شوند، هشدار داد. ارتش لبنان گفته است که برخی قصد دارند دست به اغتشاش و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی بزنند، لذا با آن‌ها به شیوه‌های مناسب برخورد خواهد شد. ارتش لبنان از تظاهرکنندگان خواسته به تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگردند. مدیریت کل نیرو‌های امنیت داخلی نیز قبلا گفته بود، با افزایش اغتشاشات و درگیری‌ها از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو می‌خواهد فورا از اماکنی که در آنجا تعدی‌هایی رخ داده خارج شوند، زیرا تعرض به نیرو‌های امنیتی قابل پذیرش نیست.
 
این تظاهرات بعد از تظاهرات روز شنبه بیروت است که مقر‌های وزارتخانه‌ها و موسسات رسمی از سوی برخی معترضان مورد حمله قرار گرفتند، این تظاهرات باعث کشته شدن یک نیروی امنیتی و زخمی شدن صد‌ها تن شد. منابع خبری گزارش می‌دهند که تظاهرکنندگان وارد ساختمان وزارت مشاغل و مهاجران در استارکو شده‌اند. تلویزیون لبنان نیز گزارش داد، آتش‌سوزی در نزدیکی ساختمان پارلمان لبنان رخ داد و معترضان قصد دارند وارد منطقه حصاربندی شوند. همچنین وزیر کار لبنان بعد از جلسه کابینه گفت که دولت حسان دیاب هیچ تصمیمی برای استعفا نگرفته است. این در حالی است که مطابق با پیش‌بینی ها، با بالا رفتن تعداد استعفا‌های وزیران در لبنان، شخص نخست‌وزیر هم موضوع استعفای دولتش را با رئیس‌جمهوری در میان گذاشت. پیشتر و پس از انفجار بیروت چندین تن از وزیران کابینه حسان دیاب استعفا کردند و به این ترتیب کابینه لبنان از حد نصاب لازم افتاده است.
 
گفته می‌شود حسان دیاب بدون تشکیل جلسه استعفا می‌کند. قرار بود روز گذشته جلسه کابینه برگزار شود، اما به حد نصاب لازم برای تشکیل جلسه نرسید. سایت النشره گزارش داد که حسان دیاب با میشل عون، رئیس جمهوری تماس گرفته و با او موضوع استعفای دولت و شرایط کنونی را در میان گذاشته است. النشره در ادامه براساس اطلاعات واصله می‌گوید استعفای دولت قطعی است و گفته می‌شود نواف سلام، مامور تشکیل کابینه خواهد شد. سمیر جعجع، رهبر حزب القوات اللبنانیه نیز در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که دولت کنونی باید به هر نحوی تغییر کند. روز گذشته، وزیر دادگستری لبنان هم در اقدامی مشابه وزرای مستعفی از سمتش استعفا داد. به گزارش اسکای نیوز، ماری کلود نجم، وزیر دادگستری لبنان، سومین وزیر لبنانی است که از زمان وقوع انفجار بیروت استعفا می‌کند. او در این باره گفت که دلیل استعفایش انفجار بیروت و فرار دولت از زیر بار مسئولیتش است. پیش از وی هم وزیران اطلاع‌رسانی و محیط‌زیست استعفا داده بودند. همچنین زمزمه‌هایی از احتمال استعفای وزیر کشور نیز وجود دارد. علاوه بر این نمایندگانی از پارلمان لبنان نیز استعفایشان را ارائه داده‌اند.
 
در همین زمینه، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته درباره موضع ایران در مورد تحولات لبنان اظهار کرد که در حادثه لبنان، ایران از ساعات اولیه در کنار ملت و دولت لبنان حاضر شد و ابراز همدردی کرد. او اشاره کرد که وزیر امور خارجه با همتای لبنانی خود تماس داشتند و رئیس جمهور محترم دستور تشکیل یک تیم متشکل از برخی مسئولان و وزیران را صادر کردند. موسوی با اشاره به این‌که تاکنون چند هواپیما از کمک‌های ایران به لبنان ارسال شده است و کمک‌های بیشتر نیز در راه است اشاره کرد که به هر حال حادثه بزرگی رخ داده است و طبیعی است مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم خواهد داشت، اما اگر عده‌ای از افراد، گروه‌ها و کشور‌ها بخواهند ازاین حادثه دستاویزی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بسازند درست نیست.
 
او اشاره کرد که رویکرد برخی افراد که با تحریکات خارجی به دنبال اغراض خاصی هستند، پسندیده نیست. موسوی ادامه داد که ملت لبنان از این حادثه رنج دیده است، از این‌رو جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند مسئولان به امور رسیدگی کنند و به آلام صدمه‌دیدگان رسیدگی شود. موسوی همچنین اشاره کرد که باید قدری عمیق‌تر به تحولات لبنان نگاه کرد و بعد قضاوت کرد، زیرا برخی کشور‌ها با ریاکاری سعی کردند خودشان را مدافع مردم لبنان نشان دهند، اگر صداقت دارند تحریم‌هایی را که علیه دولت و ملت به ویژه ملت لبنان اعمال کردند، بردارند.
 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره احتمال سفر مقامات ایرانی به لبنان گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور در دستور کار است و ظرف روز‌های آینده اعلام می‌شود، و ما چه با سفر و چه بی سفر همواره کنار لبنان هستیم و کمک‌های ایران به این کشور ادامه دارد.
 
در همین زمینه حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل حزب موتلفه اشاره کرد که عربستان و امارات از جمله کشور‌هایی هستند که نمی‌خواهند لبنان روی آرامش را به خود ببیند، لذا با تحریک عوامل وابسته به رفیق حریری و سایر عوامل جریان‌ساز حماسی سعی می‌کنند اوضاع این کشور را بی‌ثبات نشان دهند تا نخست‌وزیر حال حاضر لبنان که مورد تایید همه از جمله حرب‌الله است، نتواند اوضاع این کشور را به خوبی مدیریت کند. ترقی با بیان این‌که در شرایط کنونی کشور‌های مختلف دنیا با نیت‌های خاص خود برای کمک به لبنان با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند، عنوان کرد که نیت‌های مدنظر این کشور‌ها شامل تسلط بر لبنان، گرفتن ظرفیت‌های خاص این کشور و حتی گرفتن تعهد و بستن شرط و شروط‌هایی برای لبنان می‌شود، طبیعتا در این شرایط لبنان باید به کشور‌هایی که بدون شرط و شروط به آنان کمک می‌کنند بها دهد و به کشور‌هایی که در پی قرار دادن هر نوع شرط و شروطی برای آنان هستند توجهی نکند.
 
او با اشاره به ورود کشور‌هایی مانند فرانسه و ترکیه به مساله لبنان، خاطرنشان کرد که حضور این قبیل کشور‌ها به منظور وزن‌کشی، تاثیر در آینده لبنان و ایجاد تغییراتی به نفع غربی‌ها در این کشور است، هدف اصلی این کشور‌ها تضعیف حزب‌الله و بازگرداندن لبنان به موقعیتی است که منافع غرب تامین شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۷۶۵۶، www.hamdelidaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
0
مبارک فرانسه و اسرائیل باشه متاسفانه لبنان رو با هوشمندی نابود کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین