پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
در حالی کارگران مازندران در امور معیشتی خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند که نبود امنیت شغلی بر این مشکل افزوده شده است.
شعارسال: منطقه مازندران، شاید به جرات می‌توان گفت که زحمتکش‌ترین گروه جامعه، کارگران هستند، گروهی که تولید می‌کنند اما خود کمترین بهره را می‌برند.

با وجود آنکه بیش از 70 هزار کارگر در بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی در مازندران مشغول به کار هستند اما تلاش‌های صورت گرفته تا به حال نتوانسته پاسخگوی نیازهای معیشتی کارگران باشد. حرف‌های ناگفته کارگران فراوان است اما مهم‌ترین دغدغه آنها نبود امنیت شغلی است، یکی از بزرگترین مشکلاتی که از لحاظ روحی و روانی یک فرد کارگر را به سختی می‌آزارد.

یکی از کارگران بهشهری در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: نبود امنیت شغلی بزرگترین تهدید برای کارگران است. هر روز صبح به سر کار می‌رویم اما این امید وجود ندارد که آیا فردا نیز کاری باشد.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که سال‌هاست به یک موضوع غیرقابل حل تبدیل شده اختیارهای بیش از اندازه کارفرماست، به گونه‌ای که کارفرما به راحتی می‌تواند کارگر را اخراج کند. همچنین زمانی که کارخانه یا کارگاه تولیدی با ورشکستگی روبه‌رو می‌شود کارگر محکوم به بیکاری می‌شود.

این کارگر بهشهری خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگران توان بیان مشکلات خود را ندارند، چون ترس از اخراج و بیکاری یک کارگر را به سختی می‌آزارد.

این مشکل در میان بانوان به مراتب بیشتر از مردان دیده می‌شود، زنان کارگر به هیچ عنوان امنیت شغلی ندارند به گونه‌ای که اگر بخواهند برای اخراج کارگران از یک شرکت میان مردان و زنان فردی را برگزینند، این زنان هستند که به راحتی از کار خود اخراج می‌شوند.

یکی از زنان کارگر مشغول در یک کارگاه تولیدی قائم شهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه امنیت شغلی یک آروزی دست نیافتنی برای زنان کارگر است، اظهار کرد: بسیاری از کارفرمایان در حق بانوان به ویژه بانوان سرپرست‌ خانوار ظلم می‌کنند. با وجود اینکه بسیاری از آنها بیش از 12 ساعت کار می‌کنند برای هر ماه 300 هزار تومان دریافت می کنند. همچنین بسیاری از زنان در مکان‌هایی کار می‌کنند اگر این وضعیت را نپذیرند از کار اخراج می‌شوند.

سیدرضا میرجمالی، مسئول سازمان بسیج کارگری سپاه کربلا مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نبود حمایت‌های دولتی از گروه کارگر موجب شده تا حق و حقوق آنان به راحتی تضعیف شود. اساس تولید، حضور کارگران است اما این گروه بسیار بزرگ در محرومیت فراوانی به سر می‌برند.

وی با تاکید بر استفاده از تولیدات داخلی، تصریح کرد: خرید اجناس داخلی نه تنها موجب رونق تولید می‌شود بلکه اگر اشتغالی را ایجاد نکند، حداقل اشتغال موجود را تثبیت می‌کند.

مشکلات فراوان کارگران در کنار حقوق دریافتی پایین از یک سو و نبود امنیت شغلی از بزرگترین موانع زندگی زحمتکش‌ترین گروه جامعه است. تنها حمایت‌های دولت و ایجاد سازوکاری مناسب برای افزایش امنیت شغلی آنها می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از این مشکلات باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395، کد خبر: 95021307904، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
امنیت شغلی واقعا مسیله ای هستش که همه درگیرش هستن وباعث میشه به مرور اینده شغلی دچار تزلزل کنه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین