پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۲۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر روز تعدادی از کارگران مشغول به کار در کارخانه‌ها بیکار می‌شوند که باید برای این مهم اقدام و چاره جویی مفید و سریعی انجام شود.

شعارسال: علی‌اکبر کریمی ظهر امروز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور وزیر صنعت در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌های موجود استان مرکزی اظهار داشت: این استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنایع بزرگ دارد که هریک می‌تواند سرمایه ملی باشد هر چند افت جایگاه صنعت در استان مرکزی یک واقعیت غیر قابل انکار است.

وی افزود: در طول سالیان گذشته شرایط به شکلی پیش رفت که زیرساخت‌های صنعت از جایگاه چهارم به جایگاه پنجم تنزل یافت که سبب و عوامل آن باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حفظ و صیانت از اشتغال و ظرفیت‌های صنعتی موجود در استان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنده به عنوان نماینده مردم است به طوری که براساس نظرسنجی سازمان توسعه تجارت استان که با جامعه آماری 100 درصدی انجام شد، 40 درصد از واحدهای صنعتی استان عملا تعطیل شده و از مابقی واحدها تنها 7.5 درصد با ظرفیت کامل کار می‌کنند و دیگر واحدها در حال کار کردن با ظرفیت بسیار پایین‌تری نسبت به ظرفیت واقعی هستند.

وی اضافه کرد: وضعیت موجود در بخش تولید و اشتغال روبه راه نیست و شاهدیم در کنار حجم بالا و گسترده بیکاران در استان که شرایط اجتماعی سختی را ایجاد کرده هر روز تعدادی از کارگران مشغول به کار در کارخانه‌ها بیکار می‌شوند که باید برای این مهم اقدام و چاره جویی مفید و سریعی انجام شود.

*ورود بی رویه کالای با مجوز و کالای قاچاق بلای جان تولید شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نشانه عادی نبودن شرایط اقتصادی کشور است که در این راستا حفظ و صیانت از اشتغال موجود و حل شرایط بحرانی حاکم بر کشور فرآیندها و ساز و کارهای ویژه‌ای را می‌طلبد که باید به صورت ویژه دنبال شود.

وی افزود: ایجاد توان رقابتی برای تولید در بازار کشور از جمله مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران است که البته واردات بی‌رویه محصولات که معطوف به رویکرد منفعت‌طلبانه برخی افراد چه در دستگاه‌های دولتی که مجوزها را صادر می‌کنند چه واردکنندگان که تنها منافع زود گذر خود را می‌ببینند و منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند در کنار قاچاق کالا بلای جان تولید کننده شده است.

کریمی ادامه داد: اگر حمایت جدی در سطح ملی برای جلوگیری از واردات انجام نشود شرکت‌های استان مرکزی که تولیدکننده کالای‌های سرمایه‌ای هستند مانند آذرآب، هپکو، کمباین سازی و واگن پارس توان رقابت ندارند و نمی‌توانند در عرصه تولید باقی بمانند.

*باید بتوانیم از ورود شرکت‌های خارجی به بازارهای کشور جلوگیری کنیم

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جایگاه صنعت استان با وجود موقعیت ممتاز در ابتدای انقلاب در طول دهه‌های گذشته به شدت افت کرده به‌طوری که براساس شاخص تولید ناخالص داخلی استان مرکزی در سال 79 با رقمی معادل 2.19 در جایگاه سیزدهم قرار داشت که با افت این جایگاه و رسیدن به رقم 2.11 در سال 1392 استان مرکزی به جایگاه چهاردهم سقوط کرده است.

وی افزود: این درحالی است که وضعیت استان مرکزی در صنعت بسیار بدتر است به گونه‌ای که در سال 79 سهم استان مرکزی برابر 2.92 درصد با رتبه 5 بود ولی این شاخص در سال 92 به 2.70 و رتبه 11 نزول یافته و سبب شد استان‌هایی مانند کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان، خراسان رضوی، گرگان از استان مرکزی سبقت گرفته و پیشی داشته باشند.

کریمی تصریح کرد: اصلاح فهرست شرکت‌های مجاز به حضور در مناقصات دستگاه‌های دولتی امری مهم است زیرا در لیست مناقصات شرکت‌ها بازنگری جدی انجام نشده و بررسی‌ها انجام شده نشان می‌دهد شرکت‌های خارجی که منحل شده‌اند اما تنها برای در اختیار گرفتن بازار سرمایه ای ایران یک دفتر خاص را اداره می‌کنند.

وی ادامه داد: این معضل باید به طور جد پیگیری و مرتفع شود تا بتوانیم از ورود کشورهای خارجی به بازارهای کشور جلوگیری کنیم.

*دولت باید با موضوع انحصار در بازار برخورد کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برضرورت مبارزه با فساد و رانت خواری تاکید کرد و گفت: دولت باید به طور ویژه با موضوع انحصار در بازار برخورد کند زیرا امروز برخی شرکت‌های تولید کننده قطعه خودرو شرط گذاشته اند در صورتی که کل تولید قطعه خودرو کشور به آنها واگذار شود مطالبات خود را دریافت نمی‌کنند.

کریمی خاطرنشان کرد: این امر سبب شده شرکت ماشین سازی تکلان اراک به عنوان نخستین تولیدکننده قطعه خودرو در کشور دچار آسیب و زیان شود و این پدیده شوم باید از بازار برچیده شود.

وی عنوان کرد: سیستم بانکی کشور در بحث تامین مالی در خدمت تولید نیست و عدم تناسب نرخ سود بانکی برای ارائه تسهیلات به تولید کننده و نرخ سود واقعی و مورد انتظار در صحنه واقعی که تولید کننده می‌تواند از آن برخوردار شود سبب عدم گردش مالی تولید کننده‌ها و ناتوانی در سرمایه گذاری شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: فرایند ارائه تسهیلات دچار مشکل است به‌طوریکه با شرایط بحرانی که امروز وجود دارد تناسب ندارد و باید تسهیلات ویژه برای تولید کننده در نظر گرفته شود تا از امکانات بهره مند شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 25 شهریور 1395، کدمطلب: 1187490 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
0
منفعت طلب کدومه داداش. ضعف سیاست گذاری و مدیریت و نظارت مهمه. معلومه که بازار باید منفعت طلب باشه. ذات بازار کسب منافعه . باید جلوی فساد در گمرک گرفته بشه. برید ببینید ممیزها دارایی شون چقدره. بپرسید از کجا اومده؟
البته که افراد پاک دست در این نهاد کم نیستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین