پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۹۴۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
سال تحصیلی جدید به طور قطعی از 15 شهریور آغاز می‌شود اما متناسب با شرایط قرمز، زرد و سفید اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ارائه آموزش متفاوت است.
شعار سال: سال تحصیلی جدید قرار است از ۱۵ شهریور آغاز شود؛ به عبارت دیگر بر خلاف روال معمول آغاز سال تحصیلی که از ابتدای مهر آغاز می‌شد، سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹، دو هفته جلوتر و در نیمه شهریور آغاز می‌شود.

سال تحصیلی ۹۹ ـ ۱۳۹۸ با تعطیلات فراوان مدارس به دلیل ورود کرونا به کشور مواجه بود و آموزش و پرورش برای تداوم آموزش به دنبال راهکار‌های متفاوت رفت و آموزش‌های تلویزیونی، رادیویی، مجازی، توزیع درسنامه و در مناطق سفید، برگزاری کلاس را ارائه کرد.

بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا قرار است سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور آغاز شود؛  رئیس‌جمهور شنبه ۳۱ خرداد ۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «آموزش و پرورش از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند، البته این اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کند. تعطیلی پنج‌شنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاس‌ها خلوت‌تر باشد».

نگرانی برخی خانواده‌ها از حضور فرزندان در مدارس در شرایط کرونا

* شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریور قطعی است

مسؤولان آموزش و پرورش هم در گفتگو‌های متعدد اعلام کردند که آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور قطعی است. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «اصل مهم شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور است و این موضوع قطعی است و از ۱۵ شهریور همه دانش آموزان باید تحت آموزش قرار بگیرند، اما کیفیت عرضه خدمات آموزشی می‌تواند به صورت حضوری، نیمه حضوری، تلویزیونی، بسته‌های آموزشی یا شبکه شاد باشد».

وی با تاکید بر اینکه باید تا آغاز سال تحصیلی چندین بار مانور تبادل پیام بین استان‌ها و مدارس صورت گیرد، افزود: «آموزش و پرورش در دوره کنونی و در بستر فضای مجازی به مانند حضور در اتاق شیشه‌ای است که همگان می‌توانند عملکرد آن را مشاهده و نقدکنند، زیرا تدریس معلم در منظر همگان قرار گرفته است و هر موضوعی که در معرض شفافیت قرار می‌گیرد، در کنار آسیب‌هایی که وجود دارد می‌تواند باعث رشد آن می‌شود».

نگرانی برخی خانواده‌ها از حضور فرزندان در مدارس در شرایط کرونا

* نگرانی برخی خانواده‌ها از حضور فرزندان در مدارس در شرایط کرونا

اما برخی خانواده‌ها نگران حضور فرزندانشان در مدرسه در شرایط کرونا هستند؛ برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با طرح سوژه‌ای با عنوان «زمان شروع مدارس به تعویق بیفتد»، خواستار پیگیری این موضوع شدند.

این مخاطبان عنوان کردند: «طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش قرار است مدارس از ۱۵ شهریور شروع شوند، در حالی که هنوز آمار کرونا بسیار زیاد و نگران کننده است؛ ضمن اینکه در مقطع ابتدایی به ویژه کلاس اول، دانش‌آموزان نیاز به حضور در کلاس و ارتباط با معلم دارند تا بتوانند مطالب را یاد بگیرند و به صورت مجازی خصوصا در کلاس اول یادگیری دانش‌آموزان خیلی کم خواهد بود. بسیاری از والدین هم می‌گویند ما بچه‌ها را امسال به مدرسه نمی‌فرستیم لذا تقاضا داریم که سال تحصیلی آینده حداقل از آبان شروع شود بلکه در طی این مدت بیماری کرونا تا حدی کنترل شده باشد بعد هم می‌توان سال تحصیلی را تا تیر ادامه داد».

البته آموزش و پرورش هم قصد ندارد که در شرایط کرونا، دانش‌آموزان را به مدرسه بکشاند و بار‌ها و بار‌ها در گفتگو‌های متعدد اعلام کرده است که آغاز سال تحصیلی با تصمیم ستاد کروناست.

نگرانی برخی خانواده‌ها از حضور فرزندان در مدارس در شرایط کرونا

شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ به مدارس ابلاغ شده است و در آن، شرایط حضور دانش‌آموزان در مدارس اعلام شده است.

در این شیوه‌نامه آمده است: با ورود ویروس کرونا به ایران، مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا به تبعیت از سازمان بهداشت جهانی و به منظور مدیریت هر چه بهتر شهر‌ها و استان‌ها نسبت به شیوع بیماری، کشور را با رنگ‌هایی مشخص و تقسیم بندی کردند. در واقع بر اساس این رنگ‌ها که عبارتند از سفید، زرد و قرمز، در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌توان میزان ابتلاء، مرگ و میر و شیوع ویروس را تشخیص داد. با توجه به اینکه وضعیت تعطیلی و یا دایر بودن مدارس در شرایط بحران همه‌گیری کرونا تابع این شرایط است، در شیوه‌نامه حاضر برنامه‌های آموزش و پرورش متناسب با هر وضعیت پیشبینی و ابلاغ شده است.

وضعیت سفید: رنگ سفید نشانه عادی بودن شرایط از حیث شیوع و گسترش کرونا است. در استان‌ها و شهرستان‌هایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان «وضعیت سفید» به آن‌ها اطلاق شده است، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به شیوه حضوری آغاز شده و استمرار می‌یابد. با این حال، با توجه به سیاست «رویکرد یادگیری ترکیبی» استفاده از آموزش مجازی مورد توجه بوده و با بهره‌گیری از همه امکانات موجود، درصدی از آموزش‌ها متناسب با دوره تحصیلی به صورت «آموزش مجازی» ارائه خواهد شد.

وضعیت زرد: رنگ زرد نشان از حد متوسط شیوع کرونا و میزان ابتلاء و مرگ و میر ناشی از آن در پهنه جغرافیای کشور است. با توجه به اینکه در این وضعیت به دلیل اعمال سیاست فاصله گذاری اجتماعی، تداوم فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس به شیوه حضوری و با تمام ظرفیت مقدور نخواهد بود، مدرسه ناگزیر است با تدابیری، چون تقلیل تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و یا زوج و فرد کردن حضور دانش‌آموزان، جریان یادگیری را مدیریت کند. در این صورت متناسب با شرایط حداقل ۵۰ درصد آموزش‌ها در بستر مجازی ارائه خواهد شد.

وضعیت قرمز: رنگ قرمز حاکی از وخامت اوضاع به لحاظ شیوع، ابتلاء و مرگ و میر است که همانند دو وضعیت پیشین تشخیص آن در صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا است. در این وضعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس مقدور نخواهد بود و آموزش و پرورش به طور کامل از ظرفیت‌های «آموزش مجازی» برای ادامه آموزش و یادگیری بهره خواهد برد. در این نوع از آموزش لازم است مدرسه و معلم برنامه درسی را به صورت غیرحضوری و در بستر مجازی و یا با استفاده از فرصت‌هایی، چون مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی در بستر «شاد» و یا بسته‌های آموزشی و سایر ابزار‌های آموزش از راه دور برای مناطقی که دستر سی به اینترنت با کیفیت مقدور نیست، ارائه و مدیریت کند.

نگرانی برخی خانواده‌ها از حضور فرزندان در مدارس در شرایط کرونا

در حال حاضر اکثر استان‌های کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند؛ سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: «استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

حالا باید دید تا ۱۵ شهریور، شرایط استان‌های کشور از نظر کرونا چگونه خواهد بود؛ اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند،کرونا دیگر جایگاهی نخواهد داشت و ان‌شاءالله از کشور رخت خواهد بست و مدارس هم در وضعیت سفید بازگشایی می‌شوند، اما در غیر این صورت، بر اساس روند اعلام شده، اجرا می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:۱۳۹۹۰۵۲۶۰۰۰۰۳۹، www..farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین