پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
ستاری گفت: دانشگاهی می‌تواند با جامعه تعامل داشته باشد که درآمدش را از فروش تکنولوژی به دست بیاورد، نه بودجه دولتی.
شعار سال:سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری در گفت و گوی ویژه خبری  با اشاره به اینکه اتفاقات بزرگی طی این چند ساله در حوزه اقتصاد دانش بنیان رخ داده است، اظهار کرد: این تغییری که امروز می بینیم، اتفاقی است که به آن زیست بوم فناوری می گوییم و جهت گیری که در دانشگاه ها باید رخ دهد، موجب می شود اقدامات خوبی در اقتصاد داشته باشیم.
 
او ادامه داد: طی ۴-۵ سال اخیر تعداد شرکت های دانش بنیان بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ مجموعه است و سال گذشته فروش شرکت ها به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون ۴۱ شرکت در بورس داریم که ۲۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری آنهاست، گفت: عدد  این اقتصاد یاد شده رو به افزایش بوده و زیست بوم شکل گرفته است و بر پایه خودش جلو می‌رود، در اینجا باید سرمایه گذاری کنیم تا با فرهنگ آن بخشی از اقتصاد را تغییر دهیم.
 
ستاری تصریح کرد: اتفاقات خوبی افتاده است و هنوز با جایگاهی که کشور باید داشته باشد فاصله داریم و باید بیشتر روی آن کار شود.
 
وی ادامه داد:وقتی دانشگاه صد درصد پولش را از دولت می‌گیرد نبایدانتظار داشته باشیم که تغییری در جامعه ایجاد کند.
 
ستاری گفت:دانشگاهی می‌تواند با جامعه تعامل داشته باشد که عدد قابل توجه درآمدش را از فروش تکنولوژی، قرارداد‌های مرتبط با صنعت، شرکتها و مواردی از این دست کسب کند.
 
وی ادامه داد:تاثیرگذاری در اقتصاد موقعی ایجاد می‌شود که دانشگاه درآمدش را از دست مردم و از صنعت دربیاورد.
 
او با بیان اینکه رغبت عمومی نسبت به ایجاد  شرکت های دانش بنیان بیش از حد تصور بود، اظهار کرد: هر دو سال یکبار شرکت ها را ارزیابی می کنیم و در گروه های یک و دو تقسیم بندی می شوند تا از برخی تسهیلات اقتصاد دانش بنیان استفاده کنند اما واقعیت این است که رشد استارت آپ ها در کشور شدید است و هر روز یک سرویس و اپلیکیشن جدید می بینیم، در بخش هایی مانند حوزه بیوتکنولوژی پیشرفت خوبی داشتیم و اثرش را در دوران کرونا شاهد بودیم.
 
ستاری با اشاره به اینکه زیست بوم انسانی روند پیشرفت قابل ملاحظه تر داشت، تصریح کرد: در مواجهه با کرونا دیدیم که شرکت ها محصولات جدیدی را در این عرصه با سرعت تولید کردند.
 
گلایه معاون علمی و فناوری  رئیس جمهور از آموزش های مسئله دار
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ۲-۳سالی است که روی زنجیره ها از جمله زنجیره غذایی کار می کنیم، گفت: زیست بوم کشاورزی هنوز زیست دلخواهی نیست و متاسفانه تصور از آموزش ایجاد ارزش افزوده است اما دروسی را در دانشگاه داریم که فارغ التحصیل دانشگاهی تغییری در سیستم ایجاد نکرده اگر آموزش بعد از چند سال نمی تواند تغییری در سیستم داشته باشد، موثر نیست و آموزش ها مساله دار است.
 
او با اشاره به اینکه ما یک بشکه نفت را ۲۰-۳۰ دلار می‌فروشیم اما یک شیشه ۵۰ میلی لیتری عطر ۱۰۰ دلار است، اظهار کرد: یک داروی بیوتک کمترین ارزشش بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار است، حتی در حوزه کشاورزی یک کیلو بذر هم قیمت طلاست در واقع ماده اولیه در اقتصاد مفهوم و ارزشی ندارد چه نفت باشد و چه زعفران.
 
ستاری تصریح کرد: آنچه در اقتصاد دانش بنیان راجع به آن صحبت می کنیم تاثیر دانش است که در بخش‌های مختلفی از بیوتک گرفته تا سلول های بنیادی و هوا و فضا نمایان می‌شود.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: یکی از ضعف های بزرگ ما امنیت غذایی است و معنی ندارد سالی ۸تا ۱۰ میلیارد تومان واردات داریم، برای کشوری با ظرفیت ما این حجم واردات معنی ندارد.
 
او گفت: امروز در کمیسیون کشاورزی  مواردی را با نمایندگان مطرح کردیم و کمک های آنها می تواند اثرگذار باشد، تقریبا یکی دو سالی می‌شود که در حوزه کشاورزی به طور جدی وارد عمل شدیم.
 
ستاری تصریح کرد: در پژوهش‌ها مواردی را اشتباه عمل کردیم و یکی دو اصل را فراموش کردیم از جمله آنکه محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است، دولت هرچه پول در پژوهش بگذارد می تواند از آن پولی در بیاورد، پول دولت در پژوهش آدم های خوبی تربیت می کند اما محصولی ندارد.
 
او ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش تاثیر گذار است، پژوهش دولتی مانند ساختمان سازی دولتی است و نمی تواند خروجی که مردم می خواهند داشته باشد و این اصلی مهم است.
 
ستاری اضافه کرد: بحث دیگر در مورد پژوهشگاه های دولتی است، ما مَنتور پژوهش در دولت هستیم و نمی توانیم مجری پژوهش باشیم، پژوهشگاه های ما باید پژوهش را هدایت کنند نه اینکه مجری پژوهش باشند.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: در حوزه علمی امسال نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۸ درصدی مقالات را داشتیم، در حوزه علوم پایه و مهندسی در بسیاری از رشته ها رتبه زیر ۱۰ داریم اما در روانشناسی و هنر رتبه ۳۰-۴۰ داریم، در اقتصاد دانش بنیان هم همین وضعیت را داریم، در برخی استارت آپ های حوزه های مختلف نظیر ICT و بیوتک عملکرد قابل قبولی داریم اما در بسیاری از موارد ورود جدی نداشته ایم.
 
او بیان کرد: از روزی که شرکت دانش بنیان شکل گرفته تا امروز مبارزه ای در پیش داریم، از کشوری که ۱۰۰ سال نفت در آن خرید و فروش شده است و رانت مفت خواری داشته ایم نباید انتظار داشته باشیم که با آن به راحتی ارتباط بگیرند.
 
ستاری گفت: در تمام اقتصاد های نفتی، دولت و حکومت های چاق دارید و تعداد افراد بالاست، بروکراسی و قوانین ضد و نقیض زیاد است و رفع آن کاری یک شبه نخواهد بود.
 
کرونا راهگشای اقتصاد دانش بنیان و استارت آپ ها  شد
 
او ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از گاردها نسبت به اقتصاد دانش بنیان و استارت آپ ها شکسته شد و اکنون بیمه آنلاین را داریم.
 
اقتصاد دانش بنیان برای جوانانی است که سرمایه شان به جای جیب در توانایی ها و مغزشان است
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در مجلس طرحی برای اقتصاد دانش بنیان مطرح است، گفت: در کنار این موارد باید فرهنگ جامعه عوض شود، اقتصاد دانش بنیان برای جوانانی است که سرمایه شان به جای جیب در توانایی ها و مغزشان است.
 
ستاری با اشاره به اینکه استارت آپ ها با وام جلو نمی روند و با سرمایه گذاری خطر پذیر پیش می‌روند، بیان کرد: این سرمایه گذاری بازی برد-برد و باخت-باخت است.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره نرخ دانشجویان ایرانی خارج از کشور با بیان اینکه بعد از کرونا نرخ جذب بیشتر و تسهیل شد، اظهار کرد: بعد از سه سال برنامه ریزی حدود هزار و ۸۰۰ دانشجو از دانشگاه های برتر دنیا بازگشتند و حدود ۳۵۰ نفر آنها از ۲۰ دانشگاه برتر دنیا بودند که اغلب در استارت آپ ها به کار گرفته می‌شوند.
 
ستاری تصریح کرد: اگر به سرمایه انسانی توجه شود این نیرو باز می گردد ضمن آنکه خروج دانشجو از کشور چیز عجیبی نیست و نباید برای آن ناراحت شویم و اتفاقا جزو کشورهایی هستیم که کمترین میزان دانشجو را در خارج کشور داریم و باید نگران باشیم که چرا دانشجوها برای تحصیل خارج از کشور نمی روند.
 
استخدام بزرگترین خیانت به فرزندانمان است
 
او خطاب به داوطلبان کنکوری توصیه کرد که از مدرک آورده ای نداریم و رشته ای که دوست دارند انتخاب کنند، دانشجویانی می خواهیم که از ترم اول برای ایجاد کسب و کار فکر می کند، استخدام بزرگترین خیانتی است که به بچه هایمان می کنیم و نوآوری بزرگترین موهبت الهی است.
 
ستاری تصریح کرد: آن رشته ای که مقطعی محبوبیت دارد بالا و پایین می شود اما شما و علاقه خودتان می مانید، بهترین سال های زندگی را برای آموزش و تحصیل می گذرانید و توصیه می کنم به استخدام فکر نکنید.
 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: شرکت ها می توانند تحول ایجاد کنند، تکنولوژی در دانشگاه است اما تجاری سازی کار بخش خصوصی است، باید سیستم آموزشی داشته باشیم که ۵ تا ۱۰ سال بعد آن را در اقتصاد ببینیم، اثر برنامه های آموزشی باید در زندگی روزمره  نمودار شود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  باشگاه خبرنگاران جوان  ،تاریخ انتشار:  28 مرداد 1399،کدخبر: 7462854،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
نه که دانشگاه های دولتی کم از دانشجویان شبانه پول می‌گیرند
دزدی تو دانشگاه ها کم نیست به هزار دلیل پول می‌گیرند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین