پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۶۵۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
با آماده شدن بسته‌های سرمایه‌گذاری برای تسریع در روند سامان‌دهی کشف رود، دو هفته آینده در خصوص بسته‌های سرمایه‌گذاری در کشف رود تصمیم‌گیری می‌شود.
شعار سال: در جلسه ستاد مدیریت واحد سامان‌دهی کشف رود که با حضور معاون اقتصادی استاندار، شهردارمشهد، فرمانده سپاه امام رضا(ع)، جمعی از اعضای شورای شهر، مدیران کل جهاد کشاورزی، حفاظت محیط‌زیست استان، مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای و آبفای مشهد و جمعی از مدیران شهری و استانی در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، موضوعات مرتبط با اقدامات انجام شده در راستای سامان‌دهی کشف رود از جمله سامان‌دهی پساب ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه، موضوعات مرتبط با آماده شدن بسته‌های سرمایه‌گذاری به منظور ورود بخش خصوصی برای تسریع در روند سامان‌دهی کشف رود نیز به بحث و بررسی گذاشته شد. در این جلسه محمدرضا کلایی شهردار مشهد با ارائه پیشنهادهایی بر سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف بسته‌های اقتصادی ظرف دو هفته آینده و تصمیم‌گیری در این بازه زمانی، در جلسه بعدی ستاد مدیریت واحد سامان‌دهی کشف رود تاکید کرد.

همچنین عبدا... سلطان احمدی، مدیر پروژه سامان‌دهی کشف رود شهرداری مشهد، در حاشیه این جلسه گفت: برای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در تسریع روند سامان‌دهی کشف رود از تمام دستگاه های مربوط دعوت شد تا بسته‌های قابل سرمایه‌گذاری با هماهنگی این دستگاه ها در هفت محور مسائل زیست محیطی، مهندسی رودخانه، شهرسازی، تفریحی، فرهنگی، مسائل مرتبط با حوزه فضای سبز و تغییر الگوی کشت در کشف رود مطرح و بررسی شود. وی افزود: در این جلسه مقرر شد تا بسته‌های سرمایه‌گذاری درقالب هفت محورمذکور تا دو هفته دیگر آماده و در جلسه بعدی ستاد مدیریت واحد سامان‌دهی کشف رود در خصوص آن تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی در تسریع سامان‌دهی کشف رود نیز استفاده کنیم.

گزارشی که کشف رود را از ذیل به صدر آورد
سوم مهرماه سال گذشته روزنامه «خراسان رضوی»، در گزارشی با عنوان «دو دهه کشت مرگ در کشف رود» به ابعاد وقوع فاجعه زیست محیطی و انسانی در این رودخانه تاریخی پرداخت و موضوع کشف رود را که مدت ها از دستور کار مسئولان استان خارج شده بود، از ذیل اولویت ها به صدر آورد. بعد از انتشار این گزارش علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، به معاون هماهنگی امور عمرانی خود دستور داد در اسرع وقت، جلسه کارگروه ویژه سامان‌دهی کشف رود را به ریاست استاندار و با حضور نمایندگان آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری، شهرداری ودانشگاه علوم پزشکی تشکیل دهد.این شروع پیگیری های جدی استاندار برای رفع مشکلات و معضلات کشف رود، پس از گزارش خراسان بود. این گزارش البته واکنش های دیگری را هم به دنبال داشت، از جمله ورود قاطع دستگاه قضایی که در روز یازدهم مهر اجرایی شد و بلافاصله بعد از دستور استاندار برای تشکیل جلسه کارگروه ویژه، بهشتی دادیار حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان نیز دستور داد موتورپمپ هایی که در حاشیه کشف رود اقدام به پمپاژ فاضلاب به درون زمین های کشاورزی می کنند، جمع آوری شوند و این کار هم انجام شد و در فاصله کمتر از دو روز یعنی 14 مهرماه، بر اساس دستور استاندار، جلسه کارگروه ویژه با حضور همه نمایندگان برگزار شد و در آن جلسه نمایندگان آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، شهرداری، محیط‌زیست و دبیر کارگروه نجات کشف رود به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده پرداختند.

تعیین فرمانده واحد برای نجات کشف رود
ابعاد این فاجعه به حدی بود که استاندار سامان‌دهی کشف رود را به بودجه دولتی گره نزد و در همان جلسه، بعد از شنیدن نظرات نمایندگان کارگروه وِیژه کشف رود، خطاب به همه اعضای آن اعلام کرد یک فرماندهی واحد برای کشف رود تشکیل شود تا این که در 18 آبان ماه کارگروه سامان‌دهی کشف رود دوباره تشکیل جلسه داد و شهرداری مشهد به عنوان فرمانده واحد سامان‌دهی کشف رود انتخاب شد که خبر خوشی بود برای پایان روزهای سیاه کشف رود. اختصاص 200 میلیارد تومان برای سامان‌دهی کشف رود از سوی شهرداری مشهد نیز گام جدی شهرداری برای شروع عملیات سامان‌دهی بود که محمدرضا کلایی از اختصاص آن برای شروع کار خبر داد. سرانجام 29 آبان 98 نیز مراسم آغاز عملیات اجرایی سامان‌دهی و احیای کشف رود با مدیریت واحد شهرداری برگزار و رسما اقدامات اجرایی احیای رودخانه تاریخی کشف رود و رفع مشکلات و معضلاتی که از آن یک فاجعه زیست محیطی ساخته بود، آغاز شد.

منتظر اعتبارات دولتی نخواهیم ماند
کمی بعد، استاندار خراسان رضوی در بازدید از روند سامان‌دهی این معضل 20 ساله مشهد، گفت: برای سامان‌دهی کشف رود، منتظر اعتبارات دولتی نخواهیم ماند.
رزم حسینی درباره اختصاص نیافتن همه اعتبارات مربوط به سامان‌دهی کشف رود، تصریح کرد: با توجه به شرایط مالی دولت، نباید انتظار داشت بودجه مورد نیاز از محل منابع دولتی تامین شود، برای سامان‌دهی کشف رود باید از منابع بخش غیر دولتی استفاده شود. وی با تاکید بر این که بخش خصوصی علاقه مند ورود به حوزه ساخت تصفیه‌خانه هاست، ادامه داد: برخی از تصفیه خانه ها اقتصادی است و سرمایه گذار می تواند در این حوزه وارد شود و از محل تصفیه آب استفاده بهینه کند البته اقداماتی نیز در طرح سامان‌دهی کشف رود درنظر گرفته شده اما متاسفانه یا خوب اجرا نشده یا با کندی روبه روست.

وعده ای که محقق شد
شهردار مشهد نیز با تاکید بر این که سامان‌دهی کشف رود صرفا با تکیه بر بودجه های دولتی امکان پذیر نیست ، اوایل آبان سال گذشته در گفت و گو با خراسان رضوی از الگوی های جدید برای تامین منابع مالی سامان‌دهی کشف رود خبر داده بود، وعده ای که اکنون رفته رفته رنگ تحقق به خود گرفته است. محمد رضا کلایی سال گذشته به خراسان گفته بود: در این راستا دستگاه های مربوط موافقت نامه های اقدامات مشترک را با هم مبادله می کنند و کار به صورت رسمی شروع می‌شود، در واقع این الگو بر اساس بدهی های مالی که تراز مثبت دارند، ارزیابی شده است، برای تامین مالی ما روی دولت زیاد حساب باز نمی کنیم چرا که منابع دولت محدود است؛ البته دولت هم باید وظایف خودش را انجام بدهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1399، کد خبر: 704159، www. khorasannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین