پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
شنبه برای خیلی از ما یادآور یک هفته خسته کننده و آغازگر کار‌های تکراری است. اما چرا ما از کارمان لذت نمی‌بریم؟ چرا آن را خسته کننده می‌دانیم و انجام دادنش ارزشی ندارد؟
شعار سال: شاید خواند این مقاله سایت تومیتونی بتواند به شما کمک کند در این مطلب قصد معرفی ۶ علت بی حوصلگی در محیط کار را داریم پس با ما همراه شوید.

۱. بی علاقه بودن به کار
یکی از مهم‌ترین دلایل بی حوصلگی در محیط کار نداشتن علاقه به انجام فعالیت و یا انتخاب شغل مناسب می‌باشد این یک پدیده عجیب نیست بسیاری از افراد روزانه به انجام فعالیتی مشغول هستند که اصل هیچ رغبت و علاقه‌ای به انجام آن کار ندارند و تنها از سر اجبار آن کار یا آن فعالیت را می‌پذیرند و انجام می‌دهند. چنانچه شما هم علت بی حوصلگی تان عدم علاقه به شغل تان می‌باشد بهتر است به این ناهماهنگی آگاهی داشته باشید و در جست جوی فعالیت و شغلی باشید که به آن علاقمند هستید شاید بگویید که پیدا کردن کاری که من بدان علاقمند باشم کار آسانی نیست، اما اگر تلاش کنید بالاخره راهی برای یافتن آن پیدا می‌کنید.

۲. عدم استفاده از توانایی‌های شخصی
یکی دیگر از دلایل بی حوصلگی در محیط کار این می‌باشد که امکان دارد مسئولیتی که بر عهده دارید آن قدر شما را به چالش نکشد که بتوانید از تمامی پتانسیل‌ها و توانایی‌های خود در آن استفاده کنید و این امر موجب می‌شود که احساس کنید مفید نیستید و احساس ارزشمندی نداشته باشید و سبب شود که انگیزه تان برای انجام و ادامه کار کم رنگ شود.

۳. عدم ارتقاء شخصی
از دیگر دلایل بی حوصلگی این می‌باشد که شما احساس می‌کنید فرصت رشد و ارتقاء مهارت‌های لازم را ندارید در واقع شما وظیفی‌ای را به طور تکراری انجام می‌دهید که هیچ فرصتی را برای شما فراهم نمی‌کند که چیز جدیدی یاد بگیرید و یکنواخت بودن شرایط کاری سبب می‌شود بی حوصله و بی علاقه شوید.
دلایل بی انگیزگی در کار

۴. اتلاف وقت زیادی دارید
برخی از مشاغل به گونه‌ای هستند که فرد در طی روز کاری وظایف چندانی را ندارد انجام دهد در نتیجه فرد زمان زیادی دارد برای استراحت کردن و زمان زیادی تلف می‌شود این وضعیت موجب می‌شود که افراد احساس خستگی و بی حوصلگی بیشتری کنند، چون عملا وظایف زیادی را نباید انجام دهند و این بیکاری به شکلی موجب بی حوصلگی آن‌ها می‌شود.

۵. مشکلات شخصی و خانوادگی
در بسیاری از مواقع دلایل بی حوصلگی و بی علاقگی افراد در محل کار ناشی از درگیری‌های شخصی و مشکلات خانوادگی که فرد در خارج از محیط کاریش درگیر آن است و همین مشکلات سبب می‌شود که فرد رغبتی به انجام کار و وظیفه اش در محل کار نداشته باشد باید به این نکته توجه داشت که مسائل شخصی را نباید در محل کار دنبال کرد و به آن‌ها فکر کرد.

۶. نداشتن هدف کاری
یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل بی حوصلگی افراد در محل کار نداشتن دلیل و هدف کاری مشخص. برخی از مشاغل به شکلی هستند که برای فرد هدفی در پی ندارند یعنی کارفرما پتانسیل ارتقاء درامد یا ارتقاء سمت کاری را برای کارمندانش در نظر ندارد و این امر موجب می‌شود کارکنان هیچ انگیزه‌ای برای بهتر کار کردن و تلاش کردن نداشته باشند، زیرا این هدف است که به افراد انگیزه می‌دهد و آن‌ها را به حرکت کردن وادار می‌کند.
دلایل بی انگیزگی در کار

عواقب بی حوصلگی
بی حوصلگی و بی علاقگی موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشیم و درصدد رفع آن برآییم، زیرا عدم توجه به بی حوصلگی عواقب جدی به همراه دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

افزایش تنش و استرس
اینکه افراد احساس کنند که زمان شان دارد به هدر می‌رود و نوع کارشان به شکلی است که هیچ پتانسیلی در آن‌ها آزاد نمی‌کند و موجب ارتقاء آن‌ها نمی‌شود دچار استرس و نگرانی می‌شوند که دارند عمرشان را هدر می‌دهند.

اکتساب عادات بد
از دیگر عواقب بی حوصلگی این می‌باشد که فرد به انجام فعالیت‌ها و عادات‌های بد و خطرناک روی می‌آورد به طور مثال فرد عادت به پرخوری می‌کند یا به استعمال دخانیات مشغول می‌شود به عبارتی فرد دست به انجام هر کاری می‌زند تا این کسالت و بی حوصلگی را جبران کند.

کاهش سلامت روانی
بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده علت بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی ناشی از بی علاقگی و بی حوصلگی افراد در محل کارشان می‌باشد، زیرا آن‌ها خودشان را مجبور به انجام کاری می‌بینند که هیچ علاقه‌ای بدان ندارند و احساس خمودگی و اجبار می‌کنند.

بازدهی پایین
و در آخر از عواقب اصلی بی حوصلگی این می‌باشد که بازدهی و راندمان کاری به شدت پایین می‌آید و این افت کاری برای هیچ سازمانی خوب نیست.

۶ راهکار برای رفع خستگی و بی‌حوصلگی در محل کار
خب تا اینجا تا حدودی در خصوص دلایل بی حوصلگی در محل کار و عواقب آن اطلاع پیدا کردید و حال در این قسمت می‌خواهیم بدانیم که چگونه می‌توان بی حوصلگی را برطرف کرد.

۱. صحبت راجب تغییر شرایط کاری
اگر دچار احساس بی حوصلگی شدید و متوجه شدید که دلیل آن این است که به کاری که انجام می‌دهید یا وظیفه‌ای که بر عهده دارید علاقمند نیستید بهترین گزینه است راجب تغییر وضعیت تان با مدیر و رئیس تان صحبت کنید و بگویید که چه نوع وظیفه‌ای را دوست دارید انجام دهید تا زمانی که شما درخواست نکنید نمی‌توانید پاسخی دریافت کنید عقیده خود را بدون ترس و نگرانی بیان کنید اگر با اعتماد به نفس صحبت کنید و بگویید که در کدام قسمت می‌توانید مفید‌تر عمل کنید احتمال پذیرفته شدن درخواست تان وجود دارد.

۲. بیشتر از انتظار کار کنید
اگر بخواهید شرایط کاری تان را تغییر دهید باید توانایی‌ها و پتانسیل خود را به رئیس تان نشان دهید از همین رو بهتر است بیشتر از حد انتظار کار کنید و وظایف تان را به خوبی انجام دهید تا رئیس تان متوجه توانمندی شما در بخش‌های دیگر شود و به شما وظایفی را محول کند که دوست دارید در آن زمینه فعالیت داشته باشید.
دلایل بی انگیزگی در کار

۳. در وقت آزاد، مهارت‌های تازه بیاموزید
برای اینکه بتوانید با دلایل بی حوصلگی و کسالت مبارزه کنید بهترین کار این است که در زمان‌های آزاد کاری به یاد گرفتن یک مهارت تازه مشغول شوید به طور مثال می‌توانید به طور خودآموز یک نرم افزار جدید یاد بگیرید یا یک زبان جدید بیاموزید زمانی که شما برای ارتقاء مهارت شخصی تان وقت می‌گذارید به چشم دیگران برجسته و متمایز دیده می‌شوید چه بسا فرصت‌های جدیدی در این حین بیابید که مورد توجه و علاقه تان باشد.
دلایل بی انگیزگی در کار
 
۴. برای خود هدف تعیین کنید
بدانید که چه انتظاری از خودتان و از کارتان دارید و بعد برای خود هدفی تعیین کنید تا برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید و این هدف می‌تواند انگیزه و شاتیاق شما را افزایش دهد و شما را از رخوت و بی حوصلگی نجات دهد و چه بسا همین انگیزه و هدف سبب شود شما موقعیت کاری بهتری بیابید.

۵. به اندازه کافی استراحت کنید تا فرسوده نشوید
کار کردن زیاد می‌تواند موجب بی حوصلگی و خستگی و پایین آمدن راندمان کاری می‌شود بنابراین برای افزایش راندمان کاری نیاز دارید به اندازه لازم استراحت کنید به خودتان اهمیت بدهید در تعطیلات آخر هفته به گردش یا یک مسافرت کوتاه بروید بگذارید خستگی یک هفته کاری با گردش در طبیعت و دیدن دوستان و اقوام از تن تان بیرون رود و برای شروع یک هفته کاری دیگر به اندازه کافی انرژی و انگیزه داشته باشید.

۶. تغییر شغل
چنانچه احساس می‌کنید کارتان را دوست ندارید و این کار مانع رسیدن شما به اهداف بزرگتر و اصلی تان می‌شود آن را تغییر دهید همیشه فرصت برای یافتن یک شغل مناسب برایتان وجود دارد بنابراین خود را اسیر کاری که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید نکنید ممکن است شغل دیگری با پتانسیل‌های بالاتری در انتظار شما باشد بنابراین فقط کافی است اولین قدم را بردارید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تو میتونی، تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹، tomituni.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین