پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
شهر: مناسب نبودن اتوبوس‌های خطوط ویژه تندرو که جزو پر رفت و آمدترین خطوط اتوبوسرانی محسوب می‌شوند، از جمله مشکلات روزانه ترددی مسافران معلول بودند که به گفته خودشان در عبور و مرورشان اختلال ایجاد می‌کرد. اما درحال حاضر بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شده است.
شعار سال: مناسب سازی معابر در راستای ایجاد محیط‌های بدون مانع و تسهیل دسترسی برای همه، یکی از راهکار‌های ارتقاء کیفیت زندگی برای تمامی افراد جامعه بویژه افراد معلول است. همه آحاد جامعه باید قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ها، اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از تمامی حقوق اجتماعی خود برخوردار باشند.

با توجه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در طراحی معابر، دسترسی باید به گونه‌ای صورت پذیرد که در آن افراد معلول نیز همچون افراد عادی از معابر شهری استفاده کنند. اما یکی از مشکلات روزمره معلولان، چگونگی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو است. وسایلی که تا سال گذشته برای استفاده معلولان و افراد کم توان استاندارد نبودند و همیشه مشکلاتی برای این قشر از جامعه به وجود می‌آوردند. راحتی و دسترسی به تمام امکانات یک وسیله نقلیه از نخستین‌ترین حقوق شهری یک شهروند معلول است.

پریا، نابینایی ۲۸ ساله است که به گفته خودش تا سال گذشته بیشتر مواقع ایستگاه مقصد را به اشتباهی از اتوبوس پیاده می‌شده چرا که هیچ سیستم اعلام ایستگاهی داخل اتوبوس‌ها همچون قطار‌های مترو وجود نداشته است. نابینای دیگری که احمد نام دارد در این‌باره می‌گوید: «گاهی اوقات که وارد ایستگاه اتوبوس می‌شوم، نمی‌دانم اسم ایستگاه چیست یا در کدام خط هستم. همیشه هم که در داخل ایستگاه‌ها مسافر وجود ندارد تا از او بپرسم. البته درست این است که معلولان برای انجام کار‌های خود به هیچکس نیازی نداشته باشند.»

در این راستا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اقدامات مستمری در زمینه مناسب سازی دارد که از طریق شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه خود، اقدامات را اجرایی می‌کند.

اقدامات شرکت واحد اتوبوسرانی در سال گذشته
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به منظور مناسب سازی دسترسی ایستگاه‌ها، پایانه‌ها و تخصیص تعدادی از صندلی اتوبوس‌ها به معلولان، اقدامات بسیاری را در سال گذشته به ثمر رسانده است. البته با وجود اقدامات انجام گرفته هنوز فاصله بسیاری تا نقطه مطلوب مناسب سازی وجود دارد، اما مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» به کار بسته است.

یکی از این اقدامات مهم شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعلام هوشمند نام ایستگاه‌ها داخل اتوبوس‌های تندرو است. تاکنون هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین، مجهز به سیستم اعلام هوشمند نام ایستگاه‌ها شده‌اند.

از جمله اقدامات دیگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می‌توان به صدور کارت بلیت رایگان ویژه استفاده جانبازان و معلولان در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران و همچنین راه اندازی قابلیت اعلام صوتی در نرم افزار حمل و نقل عمومی تهران برای افراد نابینا در سال گذشته اشاره کرد. شهروندان و نابینایان با ورود به نرم افزار حمل و نقل عمومی تهران، می‌توانند از اطلاعات خط و زمان ورود اتوبوس آن خط به ایستگاه از طریق شنیداری مطلع شوند. این نرم افزار مطابق با استاندارد‌ها و رهنمون‌های بین المللی برای این گروه از شهروندان شبیه سازی شده است.

مناسب سازی ایستگاه‌های خطوط ویژه تندرو مربوط به اقدامات مناطق ۲۲گانه می‌شود که در گزارش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شهر، تاریخ انتشار: 11 شهریور1399، کد خبر: 4016،  www.shahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین