پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم از فراهم شدن ظرفیت توسعه ۶ خوشه کسب‌وکار در قم خبر داد و گفت: پنج خوشه برنامه‌های اجرایی توسعه‌ای را دنبال می‌کنند.

شعار سال: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به‌عنوان شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دارای دو وظیفه سخت‌افزاری در بخش معاونت اجرایی با هدف ایجاد شهرک‌های صنعتی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و واحدهای صنعتی در چارچوب قانون و بخش نرم‌افزاری در بخش معاونت صنایع کوچک با هدف برنامه‌ریزی و اجرای توسعه خوشه صنعتی، فن بازارهای منطقه‌ای، مراکز خدمات فناوری کسب‌وکار، مجتمع‌های فناوری اطلاعات، طرح حمایت از پایان‌نامه‌ها، واگذاری دفاتر کار مجازی، طرح‌های مطالعاتی، تفاهم‌نامه‌ها، کمک‌های فنی و اعتباری، صندوق ضمانت صنایع کوچک و غیره است.

شرکت شهرک‌های صنعتی با اجرای همه این وظایف به دنبال حمایت از سرمایه‌گذاری و واحدهای تولیدی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حتی بیرون از شهرک‌های صنعتی است. در گفتگو با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم وضعیت شهرک های صنعتی استان، مشکلات اصنافی که در این شهرک‌ها مستقر هستند و برنامه های حمایتی از صنایع کوچک استان مورد بررسی قرار گرفت.

امیرهوشنگ طیبی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قمبا اشاره به انجام برنامه‌های متعدد توسط شرکت شهرک‌های صنعتی قم برای حمایت از صنایع کوچک، افزود: در بخش شهرک‌سازی بر اساس نظر مدیریت کلان استان و اعلام نیاز دو صنف چاپ و نشر و درودگران طی سالیان گذشته، احداث دو شهرک صنعتی چاپ و نشر و ثامن‌الائمه(ع) قنوات در دستور کار این شرکت قرار گرفت که با تلاش‌های فراوان و صرف هزینه‌های این شهرک‌ها به مرحله بهره‌برداری رسید.

*عدم رونق شهرک صنعتی چاپ و نشر به دلیل مشکلات فعالان این حوزه

وی ادامه داد: در شهرک صنعتی چاپ و نشر به‌عنوان اولین شهرک صنعتی کشور در این بخش، تاکنون به دلیل مشکلات پیش روی فعالان این بخش و بازار، شاهد رونق و استقرار موردنظر این شرکت نبوده‌ایم.

طیبی‌نژاد گفت: در شهرک صنعتی ثامن‌الائمه(ع) قنوات با توجه به استقبال فعالان صنف درودگری استان در کمترین زمان ممکن فاز اول و دوم این شهرک در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفت و هم‌اکنون فاز سوم شهرک در دست آماده‌سازی است.

قابل توجهی از تولیدات خام که می‌تواند به دنبال زنجیره تکمیل دارای ارزش افزوده فراوان باشد به دلیل نبود زیرساخت‌ها و تکنولوژی لازم از استان خارج می‌شدمدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم ادامه داد:‌ با تجمیع صنوف فعال بخش درودگری استان همه خدمات‌دهی ادارات و نهادها و همچنین تأمین زیرساخت‌ها و نیازهای واحدهای تولیدی نسبت به گذشته بسیار آسان‌تر خواهد بود و فضای توسعه و صنعتی شدن کارگاه‌های کوچک و غیراستاندارد نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: پس از تجمیع صنف درودگری در شهرک صنعتی نیاز به فضاهای تجاری و نمایشگاهی برای این صنف بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

طیبی‌نژادبا اشاره به تغییرات محسوس رخ داده در صنف درودگری پس از ایجاد شهرک صنعتی ثامن‌الائمه(ع) افزود: در همین صنف بخش قابل توجهی از تولیدات خام که می‌تواند به دنبال زنجیره تکمیل دارای ارزش افزوده فراوان باشد به دلیل نبود زیرساخت‌ها و تکنولوژی لازم از استان خارج می‌شد که با اقدامات این شرکت در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دنبال جلوگیری از خروج کالای خام از استان هستیم.

وی بیان کرد: در بعد سخت‌افزاری حمایت از صنوف، بر اساس وظایف و توانمندی شرکت شهرک‌های صنعتی قم می‌توان به ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی اشاره کرد که شهرک صنعتی غیردولتی پارس گستر نیزار یکی از این شرکت‌ها است.


*ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در قم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتیقم اظهار کرد: ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی در چارچوب تحقق کاهش تصدی‌گری دولت بر فعالیت‌های غیر حاکمیتی و منویات مندرج قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سطح استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قم از ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد شهرک‌های غیردولتی برخوردار است، افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی آمادگی دارد به مشاوره و پشتیبانی از هر صنف و مجموعه‌های تولیدی سطح استان که با مشارکت یکدیگر قصد ایجاد این‌گونه شهرک صنعتی را داشته باشد بپردازد.

طیبی‌نژاد اضافه کرد: همچنین این امکان وجود دارد تا با درخواست بخش خصوصی و مجموعه‌های صنفی، بخشی از شهرک‌های صنعتی متناسب با نیاز صنوف در اختیارشان قرارگرفته و نسبت به استقرار واحدهای تولیدی خود اقدام کنند که در این بخش نیز درخواستی در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مطرح شد که فعالان صنایع دستی قم در بخشی از شهرک‌های صنعتی استان مستقر شوند که این درخواست در حال بررسی کارشناسان دو طرف است.

خوشه کسب‌وکار مجموعه فعال در یک گرایش است که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده، امکان همکاری در تکمیل فعالیت‌های یکدیگر را داشته باشند

وی افزود: در بخش سخت‌افزاری می‌توان با همکاری مجموعه‌های صنفی تولیدی و درخواست بخش خصوصی نسبت به احداث واحدهای کارگاهی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اقدام کرد که به‌صورت نقد و اقساط در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قمگفت: گام نخست حمایت از صنوف تولیدی که اغلب آن‌ها نیز در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، توسعه خوشه‌های کسب‌وکار به‌عنوان یک مدل توسعه‌ای شناخته شده در فضای تولید داخلی و خارجی است که دستیابی به ترویج فعالیت‌های گروهی و ایجاد برند مشترک، ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک، آموزش‌های کلاسیک، تأمین مواد اولیه مشترک، تولید مشترک، بازاریابی مشترک، فروش مشترک و غیره بخشی از وظایف و چشم‌اندازهای آن متصور شده است.

وی ابراز کرد:‌ خوشه کسب‌وکار مجموعه فعال در یک گرایش از کسب و کار است که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده، امکان همکاری در تکمیل فعالیت‌های یکدیگر را داشته و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار باشند و برای مواجه با مشکل و یا فرصتی مشترک با هم همکاری کنند.

*تشکیل کمیته مشترک جهت توسعه خوشه‌های کسب‌وکار

طیبی‌نژاد اظهار داشت: به منظور هم افزایی و استفاده از ظرفیت نهادهای پشتیبان صنوف در توسعه خوشه، کمیته استانی که متشکل از معاون برنامه‌ریزی استاندار، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان و نماینده مجامع امور صنفی تشکیل شده است و برنامه‌های عملیاتی توسعه خوشه‌ها در این کمیته مطرح می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قمادامه داد: در این بخش تاکنون ظرفیت توسعه ۶ خوشه کسب‌وکار در استان فراهم شده است که از این میزان تعداد پنج خوشه برنامه‌های اجرایی توسعه‌ای را دنبال می‌کنند که عبارت از خوشه‌های کسب‌وکار فرش دستباف، کفش و دمپایی ماشینی، سوهان، مبلمان و سنگ می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ دفاتر توسعه خوشه‌های کسب‌وکار قم تاکنون به شناخت مناسبی نسبت از خلأهای موجود در زنجیره تولید تا مصرف دست پیدا کرده‌اند و با توجه به شرایط رکود بازار و ضعف موجود در بازاریابی باید برنامه‌های توسعه بازار و تقویت شبکه‌های شکل گرفته به‌صورت جدی مورد توجه خوشه‌ها قرار گیرد تا فعالان بخش صنوف بتوانند نسبت به افزایش تولید پایدار و توسعه بازارهای خود اقدام کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت مهر، تاریخ انتشار 16 آبان 1394،  کدمطلب: 2959472،  www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین