پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
شعار سال: سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در حالی زودتر از موعد همیشگی آغاز شد که کشور همچنان با بیماری کرونا درگیر است و چالش‌های زیادی پیش روی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها، معلمان و دانشجویان قرار دارد. از طرفی دولت دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدرسه کرده است و از طرفی دیگر بسیاری از والدین به شدت نگران ابتلای فرزندان خود به ویروس کووید-۱۹ هستند.
با اینکه سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به تمامی مراکز آموزشی در کشور دستور داده است که کلاس‌های درس در سال تحصیلی جدید را باید حضوری برگزار کنند، ولی میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو در سراسر کشور هنوز برای حضور یا عدم حضور فیزیکی در مدرسه دچار تردید هستند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از والدین به دلیل نگرانی شدید از بیماری کرونا از رفتن فرزندان خود به مدرسه جلوگیری می‌کنند و خواستار ارائه برنامه دقیق آموزشی از نهاد‌های متولی امر در کشور شدند.
اینترنت دانش آموزان رایگان می‌شود؟
در چنین شرایطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند با گسترش زیرساخت‌های لازم برای پیگیری روند آموزش مجازی در کشور نقش با اهمیتی در کاهش فشار روانی وارد بر دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان را داشته باشد. قطعا در اوضاعی که بیماری کرونا هر روز جان تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیز را می‌گیرد همه ارگان‌های دولتی باید اولویت اول خود را حفظ سلامت مردم قرار دهند. پایه و اساس لازم برای دسترسی به فرایند‌های آموزش مجازی، اینترنت است. تجربه چند ماه گذشته نشان می‌دهد خانواده‌ها باید هزینه بسیار زیادی را برای اتصال به شبکه اینترنت آن هم در وضعیتی که فشار اقتصادی زندگی آن‌ها را در تنگنا قرارا داده است، پرداخت کنند.

اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان
رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس سراسر کشور امسال را سال انضباط دقیق دانش‌آموزان دانست و خواستار اجرای مقرراتی شبیه به قوانین پادگان‌های آموزشی نیرو‌های مسلح در مدارس مناطق مختلف ایران شد. پس از ابلاغ این دستور، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از برنامه‌های ویژه وزارتخانه متبوعش به منظور ارائه خدمات رایگان به دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها و معلمان سخن گفت.
اینترنت دانش آموزان رایگان می‌شود؟
آذری جهرمی با اشاره به تلاش‌های دولت برای فراهم‌سازی شرایط آسان و رایگان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه‌های آموزش مجازی گفت: اینترنت رایگان شامل مجموعه سایت‌هایی که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش تعیین شده و یک بسته ماهانه برای دانش‌آموزان است نام این بسته را «شاد» می‌گذاریم، اما فقط مشمول استفاده از اپلیکیشن شاد نیست.
وی ادامه داد: طی دو سه روز آینده جزئیات ارائه این بسته رایگان و نحوه نام‌نویسی را اعلام می‌کنیم. برای اینترنت معلمان دو اقدام اساسی انجام شد، همه مدارس در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و بنابراین استفاده از اینترنت در این شبکه رایگان است، روز گذشته مصرف اینترنت ۵ گیگابایت بود به نسبت آنچه برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم ناچیز بود، اما برای روز اول سال تحصیلی شروع خوبی بود. بسته اینترنتی که فروردین ماه به ۶۰۰ هزار نفر از معلمان ارائه کردیم را تمدید می‌کنیم که تا آن‌ها هزینه‌ای برای آموزش مجازی پرداخت نکنند.

اپراتور‌های تلفن همراه برای ارائه اینترنت رایگان چه برنامه‌ای دارند؟
تعداد بسیار زیادی از دانش‌آموزان و والدین‌ها از طریق اینترنت تلفن همراه به فضای مجازی متصل شده و مباحث درسی را دنبال می‌کنند. شرایط کنونی اقتضا می‌کند که هرکدام از اپراتور‌های تلفن همراه در کشور به نحوی به یاری آینده‌سازان ایران برخاسته و خدمات ارزان قیمت و رایگان را به مشترکان خود ارائه کنند. ایرانسل به عنوان یکی از دو اپراتور مسلط بر بازار شبکه ارتباطی تلفن همراه اعلام کرد استفاده از اپلیکیشن شاد برای تمامی کاربران سیم‌کارت‌های این شرکت رایگان است و به زودی بسته‌های اینترنت با تخفیف ویژه نیز برای آن دسته از دانش‌آموزان و دانشجویانی که از اپلیکیشن‌هایی غیر از برنامه شاد استفاده می‌کنند نیز درنظر گرفته می‌شود.
شرکت همراه اول دیگر اپراتور پرطرفدار کشور در طراحی و را‌ه‌اندازی نسخه جدید اپلیکیشن شاد همکاری نزدیکی با وزارت آموزش و پرورش داشت. مهدی اخوان بهادری مدیرعامل همراه اول گفت: اپلیکشن شاد جزو معدود نرم‌افزار‌هایی است که به بالای ۱۰ میلیون کاربر به طور همزمان سرویس می‌دهد. حجم کاربران این پلتفرم با یکی از پلتفرم‌های خارجی برابری می‌کند و همراه اول توانست در تابستان که دانش آموزان و مدارس تعطیل هستند برای ارتقا این اپلیکیشن تلاش کرده و برای کاربران دسترسی‌ها و قابلیت‌های جدید ایجاد کند.
وی بیان کرد: ترافیک استفاده از اپلیکشن شاد برای تمام افراد رایگان است و از خانواده‌ها می‌خواهیم که از سیم‌کارت اختصاصی دانش‌آموزان برای آن‌ها استفاده کنند. البته استفاده از شاد نیازی به این سیم‌کارت ندارد و می‌توانید با سیم‌کارت‌های عادی هم وارد شاد شوید، ولی برای والدینی که نمی‌خواهند فرزندانشان را به تنهایی در فضای مجازی رها سازند و فقط تمایل به استفاده از شبکه شاد داشته باشند این سیم‌کارت‌ها طراحی شده است.
اینترنت دانش آموزان رایگان می‌شود؟

نگرانی والدین از دردسر‌های فضای مجازی برای کودکان
بررسی‌ها نشان داده است فضای مجازی یا همان اینترنت با وجود مزیت‌های بسیار مشکلات زیادی را نیز برای کودکان و نوجوانان به وجود می‌آورد. امروزه مسائل زیادی کودکان را در فضای گسترده اینترنت تهدید می‌کند و در صورتی که والدین نظارت کافی روی عملکر فرزند خود در وب نظارت نداشته باشند ممکن است کودکان دچار آسیب‌های روحی شدید شوند. حتی افراد سودجو او را فریب داده و و از او اخاذی کنند.
این دسته از نگرانی‌ها تنها مختص به ایران نیست و والدین در سراسر جهان با آن درگیر هستند. پس از شیوع بیماری کرونا و استفاده بیش از گذشته کودکان از اینترنت اضطراب و استرس پدران و مادران نیز برای محافظت از فرزندان در فضای مجازی افزایش یافت. دولت‌ها در سراسر دنیا برای محافظت از امنیت روانی کودکان در فضای مجازی قوانین مشخصی را تصویب و اجرا می‌کنند. در ایران اپراتور‌های تلفن همراه سیم‌کارت‌های مخصوصی را برای کودکان طراحی کرده و شرایط تهیه آن را برای دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند.
اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول با درنظرگرفتن نیاز این روز‌های دانش‌آموزان سیم‌کارت‌های مخصوصی را برای آن‌ها طراحی کرده‌اند. کودکان و نوجوانان در حین استفاده از اینترنت با سیم‌کارت‌ها تنها می‌توانند به سایت‌های مشخصی مراجعه کرده و در صورت نیاز به بیشتر شدن دسترسی‌ها باید تنظیمات مشخص توسط والدین تغییر کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۲۷۹۷، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین