پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۸۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص آموزش مجازی وزارت علوم توضیح داد.

شعارسال: با اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبنای دومین ترم کرونایی مجازی است؛ اما قرار است این ترم به صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی برگزار شود، اگرچه اجازه برگزاری کلاس حضوری به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و فراهم بودن همه شرایط داده شده است، اما در عمل سهم آموزش حضوری در این ترم هم کمرنگ پیش بینی می شود. برداشت شما درباره سهم آموزش های مجازی و حضوری در دومین ترم کرونایی چیست؟ 

سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال، گفت: بسیاری از دانشگاه های دنیا و ایران پیش بینی می کنند که بحث کرونا تا تابستان سال آینده هم ادامه دارد. وقتی می گوییم که ترم دانشگاه ها مجازی است؛ یعنی مبنای اصلی برگزاری آموزش در ترم جاری، مجازی است و هر چقدر که امکان پذیر بود و شرایط فراهم شد دانشگاه ها می توانند کلاس حضوری هم داشته باشند.

وی توضیح داد: برای مثال اگر در مناطقی و در دانشگاهی امکانی وجود دارد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام و تکمیل پروژه های عملی خود به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند یا برخی دانشگاه ها تصمیم بگیرند که برای دانشجویان جدیدالورود زمانی را به صورت حضوری در نظر بگیرند، این امکان فراهم خواهد بود. متناسب با شرایط دانشگاه ها ترکیبی از هر دو روش آموزش مجازی و غیرحضوری را خواهیم داشت. یعنی مبنای اصلی برگزاری آموزش در ترم، مجازی است و هر چقدر که امکان پذیر بود و شرایط فراهم شد دانشگاه ها می توانند بخشی از آموزش ها کلاس حضوری هم داشته باشند. اما پیش بینی خودم این است که آموزش ها در این ترم هم بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر به صحبت های آقای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون وی هم توجه کرده باشید، گفته اند که ترم آینده مجازی است. با توجه به بحران کرونا، این تصمیم بهترین تصمیم بوده است، زیرا تجربه نشان داد که کمی سهل گیری درباره ویروس کرونا همه استان های کشور را به وضع قرمز از نظر میزان خطر رساند. با این پیشینه توجه کنید که در پاییز که بحران کرونا ادامه دارد، همه دانشجوها و دانشگاه ها می خواستند به کلاس بازگردند. 

*تصمیم آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید منطقی است

امسال با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا ترم تحصیلی جدید زودتر از موعد و از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد؛ آیا این بهترین تصمیم بوده است با توجه به شرایط تصمیم دیگری هم می شد گرفت؟

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال این طور پاسخ داد: به عنوان یک کارشناس این موضوع، باید بگویم که نمی دانیم ترم آینده ابزارها و شرایط مان از نظر شیوع ویروس کرونا چگونه خواهد بود، از این رو اگر بتوانیم مقداری زودتر ترم آینده را آغاز کنیم، دیرتر وارد مشکلات پاییز می شویم. فصل پاییز با سرما همراه است و در پاییز پیش بینی تشدید شیوع ویروس کرونا شده است و وقتی ترم را زودتر آغاز کرده ایم، با شروع مشکلات پاییز، ما دیگر از مرحله شروع ترم گذشته ایم.

بنابراین تصمیم برای آغاز زودتر از موعد ترم تحصیلی جدید منطقی است؛ البته این موضوع به درستی در اختیار دانشگاه ها گذاشته شده است و ممکن است یک دانشگاه در منطقه ای سردسیر یا دانشگاه دیگر در منطقه گرمسیر واقع شده باشد و زمان آغاز ترم برای آنها متفاوت باشند.

وی ادامه داد: برای مثال در دانشگاه شیراز همیشه ترم جدید از ۲۰ شهریور ماه آغاز می شد و هیچ وقت سال تحصیلی جدید را از اول مهر شروع نمی کردیم که برای ما ۱۵ شهریور فقط یک هفته زودتر است. بنابراین با این فرض که در شهریور شدت کرونا کاهش پیدا می کند، اگر بخشی از دانشجویان بخواهند حضوری آموزش ببینند، بحران از نظر شیوع ضعیف تر است.

*دومین ترم کرونایی نسبت به ترم اول از سه نظر بسیار راحت تر است

چه میزان از نیازهای آموزش های الکترونیکی در نخستین ترم کرونایی برطرف شده و چه نیازهایی هنوز باقی مانده است؟ برای مثال در ترم قبل، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تسهیلاتی را برای اینترنت مورد استفاده دانشجویان و دانش آموزان در نظر گرفتند.

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال، گفت: برای آموزش الکترونیکی از نظر بستر به شرایط زیرساخت فنی در دانشگاه ها نیاز داشتیم که بخشی زیادی از زیرساخت فنی مورد نیاز در دانشگاه ها در ترم قبل ایجاد شد.

وی ادامه داد: همچنین به محتوا نیاز داشتیم که بخش زیادی از محتواهای مورد نیاز هم در ترم قبل ایجاد شد.

همچنین بخش زیادی از آموزش اساتید و دانشجوها در ترم قبل انجام شد؛ از این رو در ترم جدید نسبت به ترم قبل از این سه نظر بسیار راحت تر هستیم.

*مقوله مهم کمک برای تامین هزینه اینترنت دانشجویان 

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اما بخشی که هنوز دارای مشکل است؛ بحث هزینه های اینترنت است. برای هزینه های اینترنت در ترم قبل وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت های اراده دهنده اینترنت با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و البته با همکاری وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی را انجام دادند و اگر شرکت های ارائه دهنده اینترنت بتوانند تمهیداتی را برای دانشجویان ببیند کمک بزرگی است؛ زیرا چالش کرونا همچنان ادامه دارد و با توجه به شرایط اقتصادی فشار روی دانشجویان است. اگر وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت های اراده دهنده اینترنت بتوانند تسهیلاتی را قائل شوند بسیار خوب است. در حال حاضر پیگیری موضوع مرتبط با اینترنت به بخش فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است و به دلایل مشغله های دیگر از بخش کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری به بخش دیگری سپرده شد. 

* سه توصیه مهم به دانشگاه ها برای ترم جدید کرونایی

در حال حاضر یک ترم را به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی به طور کامل به پایان رسانده ایم و وارد دومین ترم مجازی شده ایم. با تجربه اندوخته شده، الزامات دومین ترم مجازی کرونایی چیست؟

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال این طور پاسخ داد: برای ترم جدید ۲ تا ۳ توصیه کلی داریم. نخست تبادل تجربیات است؛ همچنان که اخیرا تجربیات دانشگاه های سراسر کشور از نخستین ترم مجازی در همایشی به اشتراک گذاشته شد و دانشگاهیان دغدغه ها، مشکلات، نقاط قوت و ضعف و پیشنهادات خود را مطرح کردند و بیان این موضوعات باعث هم افزایی می شود. دانشگاه ها درباره همه موضوعات از ارائه دروس نظری تا عملی و برگزاری امتحان ها تبادل تجربه کردند و بخش های باقی مانده از ترم را هم  در تابستان خود انجام دادند.

*۸۰ درصد از نواقص زیرساختی برای آموزش الکترونیکی در ترم قبل رفع شد

صفری ادامه داد: دوم اینکه دانشگاه تلاش کردند که نواقص زیرساختی برای آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها را برای این ترم جبران کنند. ۸۰ درصد از نواقص زیرساختی برای آموزش الکترونیکی رفع شده و ۲۰ درصد باید مرتفع می شد. به عنوان پیشنهاد سوم هم دانشگاه ها باید برای دروس عملی و کارگاهی که در ترم گذشته کار زیادی برای آنها نشده بود و در تابستان برای آنها راه کار پیدا کردند، فکری کنند.

وی اضافه کرد: ما هم در کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخش جدیدی را برای دروس عملی و کارگاهی ایجاد کردیم و سندی را تصویب کردیم که به دانشگاه ها ابلاغ شد. بحث دروس عملی و کارگاهی، بحث مهمی است که باید برای آن فکر کرد. همچنین در حال حاضر بحث پژوهش در فضای مجازی و در بستر مجازی رها شده است و باید مورد توجه دانشگاه ها قرار بگیرد.

*امتحان های نخستین ترم مجازی بهتر از آنچه که پیش بینی می شد، برگزار شد

امتحان های نخستین ترم کرونایی چگونه برگزار شد؟ از این مرحله، چه تجربه ای برای دومین ترم مجازی به دست آمد؟

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره، اظهارداشت: امتحان ها برگزار شد و حتی شاید بهتر از آنچه که فکر می کردند برگزار شد. البته در این باره ارزیابی سراسری ندارم.

وی درباره قطعی اینترنت در زمان امتحان ها، گفت: این قطعی ها هم پیش بینی می شد اما برای آن راه حل دیده شده بود. برای مثال زمانی که یک سخنرانی در کلاس داریم اگر ۵ دقیقه هم قطع شود مشکلی برای دانشجو ایجاد نمی شود، زیرا این صحبت ها ضبط می شود و بعدا دانشجو می تواند فایل را دوباره گوش کند، اما اگر وسط امتحان قطعی ایجاد شود مشکل است؛ با این حال با اینکه از همه ارزیابی سراسری نکرده ایم و اطلاع کلی نداریم اما از اساتید و دانشجوهایی که من کسب اطلاع کردم بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد امتحان ها بدون مشکل و به صورت کامل انجام شده است، حتی اگر ۵ درصد از دانشجویان هم وسط امتحان قطع شده باشند، مشکلی نیست، از این دانشجوها امتحان مجدد گرفته شده است. به طور کلی می گویم که دانشجوها و اساتیدی که سالم عمل می کنند و کار خود را انجام داده اند دغدغه نداشتند، زیرا فرصت دوم در نظر گرفته شده بود.

*چاره کاستی ها، آموزش و تمرین است

وی تاکید کرد: البته باید زیرساخت های کشور قابل اعتماد شود تا این مشکلات کمتر شود؛ واقعیت این است که اگر این موارد پیش آمد هم جای رفع دارد. خودم هم ۲ امتحان برگزار کردم و هیچ یک مشکلی نداشت. حتی در امتحان هایم از حداکثر تکنولوژی استفاده کردم و امتحان را با دوربین فعال دانشجو گرفتم که استاد و دانشجو همدیگر را می دیدیم و قطعی هم نداشتیم. باید به یاد داشته باشیم که همه ما اساتید و دانشجوها آموزش می بینیم و اشکال کار برطرف می شود. اگر آموزش ندیده وارد شویم و فکر کنیم که همه چیز را خودمان بلد هستیم خطا کرده ایم؛ کمااینکه این اشتباه را در سیاستمداران و تصمیم گیران هم می بینیم. باید اول آموزش ببینیم، تمرین کنیم و سپس کار کنیم. در مرحله بعد هم باید پیش بینی کنیم که احتمال قطعی وجود دارد و اگر قطعی ایجاد شد، باید چه کرد. آموزش این فرآیند واقعا سخت نیست.  

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:-، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین