پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
در تازه‌ترین اتفاق در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی، دو گزینه که هنوز نام آن‌ها رسانه‌ای نشده پیشنهاد ایران را نپذیرفتند و برنامه برای فدراسیون ارسال نکردند. در حال حاضر تنها یک مربی برنامه پیشنهادی خود را به فدراسیون ارسال کرده و یکی دیگر از مربیان قرار است برنامه را روز یکشنبه و دیگری تا پایان هفته ارسال کنند.

شعار سال: قریبا نزدیک به هفت ماه است از جدایی ایگور کولاکوویچ از فدراسیون والیبال ایران می‌گذرد؛ فروردین امسال با توجه به تعویق یک ساله المپیک و شیوع ویروس کرونا، فدراسیون با یک توافق دو طرفه قرارداد ایگور کولاکوویچ را فسخ کرد و به این ترتیب حضور سه ساله ایگور در والیبال ایران به پایان رسید.

کولاکوویچ از سال ۹۵ به عنوان سرمربی تیم ملی  انتخاب شد؛ شاید یکی از دلایلی که رئیس فدراسیون وقت آن زمان تصمیم گرفت تا او را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال انتخاب کند، آوازه این مربی در بحث جوانگرایی بود. او سال‌ها در تیم‌ لهستان جوانگرایی کرده بود و همین موضوع هم باعث شد تا مسئولان فدراسیون او را به عنوان سرمربی ایران انتخاب کنند.

هر چند که در مدت زمانی که در ایران حضور داشت ایگور کولاکوویچ به مربی محتاط شناخته شد و انتقادهای زیادی هم از سوی اهالی والیبال به این مربی وارد شد. هر چند که در این میان برخی اهالی والیبال معتقد بودند او مربی محتاطی نیست اما والیبال ایران نتیجه‌گراست و به همین خاطر او کمتر به جوانان میدان می‌دهد. به هر حال دوران ایگور در والیبال ایران چند وقت پیش به پایان رسید و این مربی با کسب سهمیه المپیک از والیبال ایران خداحافظی کرد.

طبیعی بود که با جدایی ایگور از والیبال، بحث بر سر انتخاب سرمربی تیم ملی بالا بگیرد. تا مدت‌ها اهالی والیبال به ریاست محمدرضا داورزنی دور یک میز جمع می‌شدند تا در مورد آینده نیمکت تیم ملی صحبت کنند؛ برخی از پیشکسوتان والیبال معتقد بودند شرایط مربی ایرانی برای در اختیار گرفتن نیمکت تیم ملی مهیا شده و باید از بین گزینه‌های داخلی یک نفر را انتخاب کرد؛ برخی دیگر هم خلاف این نظر را داشتند و معتقد بودند اگرچه مربیان ایرانی سطح بسیار بالایی از دانش و اطلاعات را دارند اما شرایط حضور آنها هنوز فراهم نیست و بهتر است در سال منتهی به المپیک و با توجه به اینکه ملی‌پوشان قرار است در آوردگاه توکیو به میدان بروند هدایت نیمکت تیم ملی به یک مربی خارجی سپرده شود.

انتخاب بین مربی خارجی و داخلی چندین ماه طول کشید و هر بار پیشکسوتان و اهالی والیبال دور یک میز می‌نشستند و مذاکره می‌کردند اما در نهایت خروجی حاصل نمی‌شد؛ پس از چندبن ماه بلاتکلیفی بالاخره فدراسیون تصمیم گرفت از بین گزینه‌های خارجی یک نفر را انتخاب کند.

به گفته داورزنی والیبال ایران موقعیت حساسی پیش‌رو دارد و هدف آن‌ها هم قرار گرفتن در بین چهار تیم المپیک است؛ بنابراین بهتر است گزینه‌ خارجی انتخاب شود.البته قرار گرفتن والیبال ایران در بین چهار تیم المپیکی هدف تازه فدراسیون نبوده و سال‌هاست که آنها چنین ایده‌ای در سر دارند و در سال منتهی به المپیک دوباره این هدف مدنظر قرار گرفت. به همین منظور نام  چند مربی خارجی مطرح شد و قرار بر این بود که اعضای کمیته فنی که به تازگ  تشکیل شده  از بین مربیان با توجه به رزومه‌ آنها  چند نفر را انتخاب کنند.

 از بین گزینه‌های مدنظر، نام پنج مربی خارجی مطرح شد. در ابتدا قرار بود به دلیل مسائل حقوقی و بین‌المللی نام هیچ‌یک از مربیان رسانه‌ای نشود اما از دل همین جلسه اسامی رسانه‌ای شد. در نهایت قرار بر این شد که از بین  «ولادیمیر آلکنو»، «دجورجی»، «کاستلانی»، «جیانی» و «لورزنتی» سه نفر به عنوان گزینه‌ انتخاب شود و فدراسیون مذاکرات نهایی را با آن‌ها پیگیری کند و در نهایت یک نفر به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شود. 

پیش از این صحبت از حضور آلکنو به والیبال ایران مطرح شده بود و حتی فدراسیون هم خیلی تمایل دارد تا او به عنوان سرمربی انتخاب شود؛ چرا که الکنو کسب مدال المپیک را در کارنامه خود دارد و یکی از مربیان مطرح و شناخته شده والیبال دنیاست. از بین گزینه‌هایی که معرفی شدند تنها آلکنو سابقه حضور در المپیک را دارد. البته این موضوع مورد انتقاد خیلی از اهالی والیبال هم قرار گرفت است چرا که اگر مسئولان والیبال هدفشان حضور ایران در بین چهار تیم المپیک است بنابراین باید دست روی مربیانی بگذارند که سابقه حضور در المپیک را داشته باشند. به غیر از آلکنو چهار مربی انتخاب شده از سوی فدراسیون، سابقه حضور در تیم‌های ملی را دارند.

در تازه‌ترین اتفاق در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی،  دو گزینه که هنوز نام آن‌ها رسانه‌ای نشده و رئیس فدراسیون هم در مصاحبه‌اش به آن هیچ اشاره‌ای نکرد، پیشنهاد ایران را نپذیرفتند و برنامه برای فدراسیون ارسال نکردند. در حال حاضر تنها یک مربی برنامه پیشنهادی خود را به فدراسیون ارسال کرده و یکی دیگر از مربیان قرار است برنامه را روز یکشنبه و دیگری تا پایان هفته ارسال کنند و بعد از آن فدراسیون با بررسی جوانب گزینه مورد نظر را انتخاب خواهد کرد.

موضوعی که هم‌اکنون اهالی والیبال و هواداران این رشته دانشگاهی را نگران کرده است چرا که بلاتکلیفی ملی‌پوشان در سال منتهی به المپیک و زمان از دست رفته ممکن است والیبال را با چالش روبه‌رو کند. در حال حاضر مسابقات لیگ در حال برگزاری است و حتی  سرمربی تیم ملی هنوز انتخاب نشده تا این رقابت‌ها را زیر نظر بگیرد و ستاره‌های والیبال ایران را شناسایی کند. از طرف دیگر داورزنی زمان حضور سرمربی تیم ملی والیبال را در ایران به فروردین ماه ۱۴۰۰ موکول کرده و این نگرانی وجود دارد که چند ماه مانده به المپیک مربی تازه اضافه شده نمی‌تواند شناخت درستی از ملی‌پوشان کسب کند.

بدون شک انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال مهم‌ترین و حساس‌ترین کار برای فدراسیون‌نشینان است و باید دید در نهایت قرعه نام به چه کسی می‌افتد. اما با توجه به شرایط فعلی و در صورت رد پیشنهاد آلکنو شاید بهتر بود ایگور کولاکوویچ همچنان هدایت تیم ملی را برعهده می‌گرفت چرا که حداقل شناخت کلی از وضعیت والیبال ایران و بازیکنان داشت.

نکته قابل توجه دیگر اینکه فدراسیون‌نشینان علاوه بر اینکه باید به میدان المپیک و حضور قدرتمند در آوردگاه توکیو توجه کنند، به وضعیت پشتوانه‌سازی تیم ملی هم نگاه ویژه‌ای داشته باشند چرا که خیلی از ستاره‌های تیم ملی پس از المپیک خداحافظی می‌کنند و قطعا بازیکنان جوانی که جایگزین این نسل طلایی والیبال می‌شوند نیاز به یک مربی کارکشته و توانمند دارند تا والیبال ایران را همچنان قدرتمند در میدان‌های بین‌المللی به عرصه نمایش درآورند. اینجاست که باید دید در نهایت مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند و بیشتر از این زمان را از دست نمی‌دهند چرا که انتخاب هوشمندانه فدراسیون بر روند آینده موفق والیبال تاثیرگذار خواهد بود.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۴مهر ۱۳۹۹، کد خبر: -، ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
من که همیشه میگم ورزش تو ایران به غیر از فوتبال به عنوان شغل واقعا حماقتی بیش نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین