پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۳۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
عدم سیاست گذاری مناسب برای خودکفایی در حوزه تولید پارچه چادر مشکی موجب شده است با افزایش نرخ دلار، قیمت چادر هم بالا برود.
شعارسال: حجاب جزء جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی است و جدای از جایگاه مذهبی و تاکیداتی که در شرع مقدس به آن شده است یک جایگاه فرهنگی نیز دارد. بر اساس اسناد و مدارک موجود این فرهنگ حتی قبل از ورود اسلام به ایران نیز در میان زنان ایرانی رواج داشته است. در بسیاری از سنگ نگاره‌های به جا مانده از قبل از اسلام، زنان ایرانی دارای حجاب بوده اند که نشان دهنده جایگاه ویژه آن در تمان دوران هاست.

هر چند که حجاب تنها در چادر خلاصه نمی‌شود و بسیاری از بانوانی که بدون چادر هم هستند، محجبه محسوب می‌شوند، اما نماد حجاب در ایران چادر است؛ در این میان در شرایطی که روز به روز بر تهاجم فرهنگی افزوده می‌شود، گرانی پارچه چادر مشکی یک نگرانی در میان بسیاری از خانواده‌های متدین ایجاد کرده است.

در این روز‌ها به دنبال افزایش نرخ دلار شاهد رشد چشمگیر قیمت پارچه چادر مشکی هستیم.

وقتی چادر گران می‌شود، نگرانی ما هم زیاد می‌شود

یک بانوی کرمانشاهی در همین خصوص به مرصاد گفت: متاسفانه خودتان بهتر می‌بینید که پارچه چادر چقدر گران شده است و این نگران کننده است. هر وقت چادر گران می‌شود نگرانی ما هم زیاد می‌شود، زیرا می‌دانیم که خیلی‌ها توان خرید این محصول را ندارند.

وقتی چادر گران می‌شود، نگرانی ما هم زیاد می‌شود

وی افزود: در کشور ما که اسلامی است بایستی بیشتر از این‌ها به فرهنگ حجاب توجه شود و اولین مرحله توجه این است که وضعیت طوری بشود که هر کسی بخواهد چادر بخرد بتواند این کار را انجام بدهد و هزینه‌ها دغدغه‌ای برای او ایجاد نکند.

بر اساس این گزارش، برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها به سراغ رئیس اتحادیه پارچه فروشان کرمانشاه رفتیم.

 افزایش ۳۰ درصدی قیمت پارچه‌های چادر مشکی

منصور علی یزدانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: قیمت پارچه چادر مشکی نیز مانند اجناس دیگر افزایش یافته است.

رییس اتحادیه پارچه فروشان کرمانشاه افزود: در حال حاضر کمترین قیمت یک قواره چادر مشکی ۳۰۰ هزار و بیشترین نرخ یک میلیون تومان است که بستگی به جنس پارچه دارد.

یزدانی تصریح کرد: به دنبال افزایش قیمت دلار شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت پارچه‌های چادر مشکی هستیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه نوسانات دلار بر روی بازار تاثیر منفی می‌گذارد که باید توسط مسئولین از نوسانات لجام‌گسیخته آن جلوگیری شود، زیرا فروش را تحت تأثیر قرار داده است و مردم توانایی خرید یک قواره چادر به نرخ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان را ندارند.

یزدانی گفت: باید از طریق شرکت‌های تعاونی یا اعطای سهمیه به اتحادیه‌ها حواله پارچه چادر مشکی را در اختیار افراد نیازمند قرار دهند.

۹۰ درصد پارچه‌های چادر‌مشکی وارداتی است

حسین بیات نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ۹۰ درصد پارچه‌های چادر‌مشکی وارداتی است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه افزود: به دنبال افزایش نرخ دلار قیمت پارچه‌های مشکی نیز افزایش یافته است.

بیات تصریح کرد: در بازار گرانفروشی نداریم، اما گرانی به دلیل عدم توانایی در کنترل تورم و نرخ دلار وجود دارد.

وقتی چادر گران می‌شود، نگرانی ما هم زیاد می‌شود

وی عنوان کرد: قیمت پارچه بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است که با توجه به وارداتی بودن آن از کشور‌های اندونزی، کره، تایوان و ژاپن متفاوت است.

بیات خاطرنشان کرد: متاسفانه به پارچه چادر مشکی ارز نیمایی اختصاص داده نمی‌شود و در زمره اجناس با اولویت نیز قرار نمی‌گیرد.

وابستگی در حوزه پارچه چادر

بهزاد رحیمی نیز پیش از این به خبرنگار مرصاد گفته بود: معتقدم برخی اقلام فرهنگی باید جداگانه در نظر گرفته شوند و برای مقوله حجاب بسته فرهنگی خاصی تدوین شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوای اسلامی لزوم تخصیص ارز ترجیحی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را برای اقلام فرهنگی، دارو‌ها و کالا‌های اساسی مطرح خواهیم کرد.

وقتی چادر گران می‌شود، نگرانی ما هم زیاد می‌شود

رحیمی گفت: در این محصولات موضوع قاچاق مطرح نیست، اما به دلیل تصمیم گیری‌های غلط شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم.

وی بیان داشت: متاسفانه بخش اعظمی از پارچه‌های چادر مشکی وارداتی است درحالی که ایران از جمله عمده‌ترین مصرف کنندگان است.

رحیمی گفت: با وجود اینکه تولید پارچه چادر مشکی یک نیاز داخلی است، اما تاکنون نتوانسته ایم آن را به طور کامل در کشور تولید کنیم و در این حوزه وابستگی داریم.

کم فروشی در چادر‌های وارداتی

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد تصریح کرد: پارچه تولیدی کارخانه حجاب در بازار به صورت متری، ولی پارچه‌های وارداتی به صورت یاردی به فروش می‌رسند؛ هر یارد ۴/۹۱ سانتی متر است، یعنی میزان اندازه چادر وارداتی ۱۰ درصد کمتر از چادر داخلی است و به نوعی در این زمینه کم فروشی می‌شود.
دانایی هوشیار افزود: اگر به همان اندازه‌ای که هزینه برای واردات چادر مشکی اختصاص می‌یابد به شرکت حجاب نیز برای رنگ و مواد شیمیایی تسهیلات اعطا کنند، طبیعتا قیمت قواره‌های چادر مشکی در بازار به شدت کاسته خواهد شد و می‌توان گفت متوسط قیمت فعلی ۸۰ تا ۱۷۰ هزار تومان محصولات به ۵۰ تا ۱۴۰ تومان خواهد رسید، بنابراین اگر تعرفه رنگ و مواد شیمیایی کاهش یابد، قیمت تمام شده چادر مشکی در بازار کاهش می‌یابد. وی با بیان این که در ۱۶ ماه گذشته قیمت نخ مورد استفاده در چادر مشکی از ۹۰۰۰تومان به ۲۹ هزار تومان رسیده است، یادآور شد: قیمت عمده مواد اولیه چادر مشکی حدود ۴۰۰ درصد افزایش یافته  است.

پای درد دل تنها تولیدکننده چادر مشکی در ایران

میرمحمدتقی دانایی هوشیار، مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد در خصوص تولید چادر مشکی در این واحد تولیدی گفت: ظرفیت اسمی تولید کارخانه ده میلیون متر طول در سال است با وجود این در سال ۹۶، ۵/۲ میلیون متر و در سال ۹۷ نیز ۵/۵میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید کردیم.

وی افزود: علت این تولید پایین‌تر از ظرفیت، محدودیت در واردات نخ به کشور بود که خوشبختانه در سال گذشته با پشتیبانی و فعال سازی دو شرکت داخلی صددرصد تولید نخ مصرفی در چادر بومی سازی شده است.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد، اظهار کرد: از طرف دیگر رنگ و مواد شیمیایی استفاده شده در چادر، وارداتی بوده و در داخل تولید نمی‌شود.

دانایی هوشیار با بیان این که دانش فنی تولید چادر مشکی، بسیار پیچیده و قوی است، افزود: کارخانه حجاب شهرکرد دانش تولید چادر را از کره جنوبی دریافت کرده به طوری که کارشناسان نساجی این کشور با سفر به کشورمان و حضور در کارخانه، آن را به ما آموخته و پس از راه افتادن خط تولید و تولید آزمایشی چادر مشکی در کارخانه، ایران را ترک کردند به همین دلیل در یک سال و نیم گذشته همواره کارشناسان داخلی کار را مدیریت کرده و تولید را به کیفیت رسانده اند. وی درخصوص دلایل گرانی چادر مشکی در بازار نیز افزود: این گرانی ناشی از دست به دست شدن چادر مشکی و حضور دلالان است، چون در حال حاضر این کالا به صورت اینترنتی و با تحویل در منزل در سایت کارخانه حجاب شهرکرد و با قیمت زیر صد هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر قواره فروخته می‌شود، البته گران‌ترین پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب، مجلسی بوده که قیمت هر قواره آن ۱۷۰ هزار تومان می‌شود. مدیرعامل کارخانه حجاب شهرکرد اذعان کرد: کارخانه حجاب شهرکرد سبد محصولات گسترده‌ای همچون چادر، مقنعه، شال، روسری و مانتو دارد و در زمینه چادر مشکی نیز چادر‌های طرح دار، عریض و کم عرض تولید می‌کند که نهایت قیمت محصولات کارخانه ۱۷۰ هزار تومان است و این در حالی است که در رسانه‌ها اعدادی همچون ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای هر قواره چادر مطرح می‌شود.

 دانایی هوشیار در ادامه یادآور شد: البته قیمت‌های عنوان شده به صورت تک فروشی بوده، ولی اگر ارگان‌های مختلف سفارش بالا داشته باشند از تخفیفات زیادی برخوردار خواهند شد، از طرف دیگر باید این نکته را نیز عرض کنم که ۴۷۸ نفر در کارخانه حجاب مشغول به فعالیت هستند که برای تامین حقوق آن‌ها مجبوریم با تاجران مختلفی کار کنیم، چون طبیعتا با خرده فروشی کارخانه دوام نخواهد آورد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص حمایت دولت از این شرکت نیز گفت: انتظاری از دولت برای حمایت از خودمان نداریم، لکن چند درخواست داریم که البته ساختار حاکمیت کم کم در حال رفتن به سمت آنهاست، ابتدا این که جلوی قاچاق گرفته شود، چون این امر زمینه ساز رقابت ناسالم است به طوری که شرکت حجاب هزینه رنگ و مواد شیمیایی را پرداخت می‌کند، ولی وارداتچی‌ها این کار را انجام نداده و حاشیه سود بالایی دارند.

با هزینه یک سال واردات می‌توان در چادر مشکی خودکفا شد

علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی درخصوص گرانی چادر مشکی در بازار داخلی گفت: هم اکنون ارز نیمایی به واردات چادر مشکی اختصاص می‌یابد که طبیعتا با اختصاص آن و تعرفه ۳۰ درصدی واردات شاهد گرانی چادر مشکی در بازار داخلی هستیم.

وی افزود: نیاز کشور به واردات این کالا سالانه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمربع است که اگر تنها شرکت تولید چادر مشکی در شهرکرد بتواند به ظرفیت نهایی خود یعنی ده میلیون مترمربع برسد، می‌تواند به راحتی ۱۵ درصد نیاز داخلی را مرتفع سازد.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی تصریح کرد: این شرکت دو سال پیش شروع به تولید کرده و توانسته طی این دو سال بهترین کیفیت ممکن را از خود نشان داده و به راحتی با کالای مشابه خارجی رقابت کند و در بازار داخلی نیز از آن استقبال شده است.

حائری در خصوص ارز اختصاص یافته برای واردات چادر مشکی نیز گفت: برای واردات چادر حدود ۱۲۰میلیون دلار ارز اختصاص می‌یابد که قطعا با توجه به توانمندی داخلی می‌توانیم کل نیاز بازار داخل را خودمان تامین کنیم، از طرف دیگر با همین پول اختصاص یافته به واردات نیز می‌توانیم چند شرکت را توسعه داده و صددرصد تولید داخل را تامین کنیم به طوری که برای هر خط تولید ده میلیون مترمربعی پارچه چادر مشکی چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار ارز نیاز است. با ۱۲۰ میلیون دلار می‌توان شش کارخانه و خط تولید چادر مشکی در کشور ایجاد کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته تلاش تعدادی از کارخانجات نساجی فعال در زمینه تولید پارچه‌های سبک مثل تترون و مانتو این بود که پارچه چادری تولید کنند و مقداری هم تولید کردند، ولی به واسطه این که طراحی و انتخاب ماشین آلات خط تولید این مجموعه‌ها مخصوص چادر مشکی نبود بنابراین خیلی موفق نبودند و بازار هم این تولیدات را پسند نکرد و به تدریج کنار رفتند.

این فعال صنعت نساجی در ادامه یادآور شد: خط تولید، بافت، رنگرزی، چاپ و تکمیل کارخانه‌ای که هم اکنون در شهرکرد مشغول فعالیت است مطابق با استاندارد‌های تولید پارچه چادر مشکی در جهان است. عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی تصریح کرد: در صورت راه اندازی کارخانه‌های بیشتری همچون حجاب شهرکرد می‌توانیم به صادرات چادر مشکی روی آورده و آن را به تمام کشور‌های عربی منطقه که عمدتا مصرف کننده آن هستند صادر کنیم، چون آن‌ها نیاز خود را از کره، ویتنام و تایلند تامین کرده، ولی با تولید باکیفیت ایرانی و نزدیکی راه قطعا ایران را ترجیح خواهند داد.

حائری در پاسخ به این سوال که چرا دولت‌های مختلف در سال‌های اخیر حمایت چندانی از صنعت تولید پارچه چادر مشکی نکرده اند، گفت: در این زمینه کم کاری و سهل انگاری صورت گرفته، از طرف دیگر تجارت کشورمان همیشه بهتر از صنعت بوده و دولتمردان آسان‌ترین راه یعنی واردات را برای این مساله انتخاب کرده اند. به همین دلیل ابتدا از سوئیس و پس از آن از چین، اندونزی، ویتنام و تایلند پارچه وارد می‌کردیم. البته قبل از این کشور‌ها ژاپن و کره و قبل از آن نیز کشور‌های اروپایی مبدا واردات ما بوده اند.

با این تفاصیل به نظر می‌رسد دولتمردان بایستی ضمن بررسی بازار برای جلوگیری از گران فروشی‌های احتمالی، به فکر زمینه سازی برای جلوگیری از وابستگی در حوزه پارچه چادر مشکی باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹، کدخبر:۱۶۵۳۱۲۹، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
ای بابا وقتی همه بازار پر شده از مانتوهای جلو باز تو به عنوان مرد از خانومت خجالت میکشی وقتی میری خرید! کل بازار بابل رو گشتم به زور به زور تونستم یه مانتوی دکمه دار پیدا کنم! چه وضع مدیریت پوشاکه!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین