پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
براساس اعلام سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه، عملیات حفاظتی سنگ‌نگاره‌های عیلامی کول‌فرح در این شهرستان تکمیل شده است.
شعار سال: مهدی فرجی امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۹۹ اظهار داشت: پس از گذشت دو دهه، نقش برجسته‌های شماره ۲، ۳ و ۶ دوره عیلامی کول فرح که سال گذشته اسکلت‌های فلزی حفاظت آن‌ها نصب شده بود، دارای سایبان حفاظتی شدند و عملیات حفاظتی آن‌ها تکمیل شد.

وی ادامه داد: سایر نقش برجسته‌ها شامل نقش‌برجسته‌های شماره ۴ و ۵ نیز به سبب وضعیت قرارگیری در سینه صخره‌ای کوه، پس از انجام مطالعات شایسته که با همکاری‌های متخصصین مربوط صورت خواهد گرفت، حفاظت آن‌ها به‌صورت مناسب انجام خواهد شد تا آسیبی به آن‌ها نرسد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه افزود: همچنین سنگ‌نگاره خونگ‌اژدر با دو نقش‌برجسته، شامل نقش‌برجسته شماره ۱ از دوره عیلام قدیم و نقش‌برجسته شماره ۲ از دوره الیمایی ـ پارتی نیز اعتبارات آن جذب و شرح خدمات مشخص شده است و به‌زودی عملیات اجرائی آن با معرفی پیمانکار مربوط آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که در راستای حفاظت بهتر نقش‌برجسته‌های شهرستان، دهیاران روستا‌ها و مردم بومی نیز خود باید برای حفاظت و نگهداری از آن‌ها کوشا باشند، گفت: در صورت تحقق این موضوع، با تخصیص یافتن اعتبارات حفاظتی به نقش‌برجسته‌ها از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، نگهداری از این آثار بسیار آسان و دست تخریب را از آن‌ها دور خواهد کرد.

فرجی تأکید کرد: از همین‌رو، مردم بومی به‌عنوان میراث‌داران اصلی این سرزمین کهن باید در کنار اُرگان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در حفاظت از آثار منطقه خود پیش‌قدم باشند و ما نیز تمام پشتیبانی حقوقی و آموزش تخصصی برای توانمندسازی آن‌ها را در اختیار خواهیم گذاشت.

لازم به ذکر است، سنگ‌نگاره‌های کول‌فرح یا سنگ‌نگاره‌های کول‌فره (که با نام کتیبه‌های سنگی کول‌فر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است) سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به دوره عیلامیان ـ دوره الیمایی است که در شهرستان ایذه، روستای کول‌فرح جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین نقش برجسته خونگ اژدر یکی از آثار باستانی استان خوزستان است که در ۱۵ کیلومتری ایذه در منطقه طایفه نوروزی در شرق روستای خونگ اژدر قرار دارد. این سنگ‌نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی متعلق به دوره عیلامیان و دیگری به زمان اشکانیان تعلق دارد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۰۶۷۶۱، ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
0
عملیات های حفاظتی در ایران ازاستاندارد های کافی برخوردار نیستن و همین موضوع باعث تاامنی میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین