شعار سال: حالا خبر رسیده که نماد کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک توکیو، جام ارجان است؛ اثری تاریخی و ارزشمند که در سال ۱۳۶۱، در شهر بهبهان از گوری باستانی کشف شده است. نماد شهر بهبهان حالا زینت بخش کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک است.
ارجان کجاست
ارجان در زمان حکومت عیلامیان از مراکز قدرت بود؛ شهر قدیم فارس در حاشیه رود مارون نزدیک شهر بهبهان که در زمان ساسانیان استان پارس به پنج کوره یا خره (ناحیه) تقسیم میشد. کوره استخر، اردشیر خوره، دارابگرد، بیشاپور و ارجان، کوره ارگان یا ارجان سمت مغرب فارس یعنی بهبهان تا گناوه. جغرافیدانان اسلامی ارجان را مرکز ایالتی به همین نام در غربیترین ایالات پنجگانه فارس دانستهاند؛ البته تا پایان قرن هفتم قمری. شهری وسیع و آباد که در قرن هفتم، اسماعیلیان به آن حمله کردند و سرانجام دست آنها افتاد و دیگر رونق نگرفت، حتی مردم آن به شهر مجاور یعنی بهبهان کوچ کردند.
از آرامگاه عیلامی چه اشیایی بیرون آمد
شهر پنهان بود تا سال ۱۳۶۱ شمسی که در زمان خاکبرداری از این محل و در ۱۰ کیلومتری شمال بهبهان دخمههایی پیدا شد مربوط به آرامگاهی از تمدن عیلام که یافتههای تازه و اشیایی نفیس و گرانبها از داخل آن به دست آمد. باستانشناسان در این آرامگاه به تابوت برنزی U شکلی برخوردند که درون و بیرون آن علاوه بر اسکلت درون تابوت، اشیای مختلفی قرار داشت؛ یک حلقه طلایی، نود و هشت دکمه طلایی، یک خنجر، تکههای پارچه و میلهای نقرهای. یافتههای بیرون تابوت هم یک پایه برنزی، یک چراغ برنزی، یک تنگ نقرهای، یک تنگ برنزی، ساغری برنزی و ۱۰ ظرف استوانهایشکل برنزی بود، یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی، حلقه قدرت زرینی است که در دست چپ متوفی قرار داشت.
مردم بهبهان با انتخابی متفاوت برای نماد شهرشان از بین نشانههای دیگر مانند میوه، ساز، گندم، گل نرگس با چهار هزار سال قدمتش و خرما، شکوه تاریخ شهرشان را به نمایش گذاشتند آن هم با انتخاب بازوبندی بیش از دو هزار ساله و نمادی معروف به «حلقه قدرت ارجان» که آن را شکوه تاریخشان میدانند؛ نمادی باقیمانده از قرن هشتم قبل از میلاد یعنی چیزی حدود دو هزار و ۸۲۰ سال قبل.
اما ظرف ارجان که مردم شهر آن را «ظرف زندگی» هم مینامند، کمتر از ۱۰ روز قبل به عنوان نماد کاروان ایران برای حضور در بازیهای توکیو تایید نهایی گرفت؛ بشقاب مفرغی که پنج ردیف نقش، مربوط به آداب و رسوم زندگی آن زمان دارد و اصلا به همین دلیل هم به نام جام زندگی معروف شد. جامی که بخشی از تاریخ فراموش شده عیلام در آن نقش بسته شده است و به همین دلیل هم آن را یکی از ارزندهترین ظروف باستانی ایران مینامند.
از جام ارجان چه میدانید
کرم میرزایی کارشناس موزه ملی ایران در یادداشتی ظرف زندگی را یکی از آثار تاریخی میداند که برخی نگارههای ورزشی از گذشتههای دور روی آن حک شده است. او در بخشی از یادداشت خود آورده است: «جشنها و آیینهای ملی و مذهبی که در زمانهای آرامش، مواقع پیروزی بر دشمن، برگزاری مناسک مذهبی و برای رفع نیاز برپا میشدند، همیشه با انجام حرکات نشاطآور و تفریحی افرادی همراه بود و کسانی که بیشتر از دیگران به تواناییهای جسمی و روحی خود پی برده بودند و با تقویت آن سعی در بهرهبرداری و اجرای آنها میکردند. شاید آنها بر این باور بودند که برگزاری رقابتهایی میان افراد و علاقهمندان تقویت قوای بدنی، ایجاد انگیزه برتریجویی، والاطلبی، حس قدرت و اعتماد به نفس و انتقال شادی و توانایی به دیگران موثر است.
از یادگارهای ارزنده به جامانده از فرهنگ بشری، که گوشه تاریکی از زندگی گذشتگان را برای ما روشن میکند، نگارههای جام ارجان است؛ جامی که اندازه قطر دهانه این جام بزرگ که به جام زندگی نیز معروف است. ۵/۴۳ سانتیمتر و عمق آن ۵/۸ سانتیمتر است. درون ظرف با ظرافت و استادی از نگارههای گوناگون منقوش شده به طوری که تمام ظرف را دربر گرفته است. او در این مقاله در تحلیل نگارههای جام ارجان «نگارههای این ظرف را در پنج نوار و یک بخش میانی تقسیمبندی کرده که هر نوار توسط زنجیرهای از نوار دیگر جدا شده و پهنای نوارها از لبه ظرف به مرکز آن پیوسته کمتر میشود و در مرکز ظرف نقش کل ۱۶ برگی دیده میشود. نگارههای زنجیرهای نیز به صورت گیسبافت و قیطانی سهگانه درهم تابیده در میان نوارها نقش بستهاند.»
او در بخشهای مختلفی از این تحلیل به نگارههای ورزشی اشاره میکند: «انجام حرکات ورزشی مانند بالانس زدن، پل زدن و سه صحنه آکروباتیک توسط ۱۲ نفر در نوار چهارم این ظرف به خوبی دیده میشود.
همچنین در نوار دوم جام نیز دو مرد در حالی که هر یک از آنها یکی از پاهای خود را گرفته و با حالت لیلی با رقیب مقابل در حال زورآزمایی است، دیده میشود. امروزه اینگونه مسابقات زورآزمایی در میان جوامع روستایی به اشکال گوناگون هنوز اجرا میشوند. با توجه به نوع پوشاک بهکاررفته در این نگاره، با آنچه در میان ورزشکاران ورزشهای باستانی موسوم است، شباهت دارد، این ورزش ترکیبی از قدرت بدنی، تمرکز ذهنی و حفظ تعادل است. بدیهی است که ورزشکاران برای برنده شدن باید واجد این ویژگیها باشند.
یا در نوار سوم مردی را نشان میدهد که افسار اسب را میکشد، این نگاره یادآور سنت پرورش اسب در هزاره اول پیش از میلاد در ایران است.
در نخستین نوار جام ارجان نیز تصویر یک ارابه با دو اسب به چشم میخورد. ارابهرانان دو نفر هستند که یکی از آنها سکان هدایت ارابه را به عهده دارد و دیگری حیوانات شکار شده را نگه داشته که این نگاره شاید نشاندهنده بخشی از یک مسابقه باشد که طی آن افراد ضمن شکار حیوانات باید به سرعت خود را به خط پایان برسانند، بدیهی است که این رقابت هیجانانگیز دونفره علاوه بر چیرهدستی در شکار، تیراندازی و تمرکز، نیاز به مهارت در ارابهرانی دارد.»
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۲۶۹۱۷، jahanesanat.ir