پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۷۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
گستره تاریخی تمدن ایران به قدری وسیع بوده است که امروز با نگاه به هرگوشه آن آثاری بی بدیل وجود دارد.
شعار سال: زمانی که از شمال شرقی شهر اهواز خارج شوید و مصافتی اندک را طی کنید نخستین تصویری که هر مخاطبی را حیرت زده می کند، منتهی الیه دشت های خوزستان است که به قسمت های میانی و جنوبی رشته کوه های زاگرس ختم می شود. رشته کوه هایی که در دل خود شهر باستانی ایذه را جای داده اند. شهری که در دوران حکمرانی عیلامیان بر غرب کشور از اهمیت به سزایی برخوردار بود.

اولین حجاری‌ های ایران باستان در دوران قبل از هخامنشیان که در ایذه کشف شده اند، می‌توان نتیجه گرفت که این شهر مرکز مهمی بوده‌ است. این آثار به دو دسته آثار عیلام قدیم و نو تقسیم می‌ شود. دوره عیلام قدیم که به سلسله سیمشکی متعلق بوده که توسط حاکم اور سرنگون شد. نقش برجسته شاهسوار که مربوط به 4000 سال پیش است از جمله شاخص ترین آثار آن دوران است که نمایانگر صحنه ابراز بندگی در مقابل یک خدا است. از سوی دیگر آثاری کشف شده است که متعلق به دوران عیلام نو است که در آن زمان ایذه آیاپیر نامیده می‌ شده‌ است و پادشاهان آن به صورت مستقل زیر نظر سوخالماهو وزیر اعظم عیلام حکومت می‌ کردند. آثار این دوره عبارتند از کول فره که واقع در ۷ کیلومتری شمال شرقی ایذه‌ است که در عصر عیلام نو به عنوان نیایشگاه مورد استفاده قرار گرفته‌ است. در این شکاف ۶ نقش برجسته به همراه نوشتارهای عیلامی اطلاعات تاریخی ارزشمندی را در اختیار می‌ گذارند. بیشتر این نقش برجسته‌ها مراسم مذهبی یا مهمانی های هانی شاه را نشان می دهد. از نکات جالب توجه این نقش برجسته‌ها می‌توان به آداب و رسوم امور مذهبی عیلام اشاره کرد که در آن کاهنان در حال قربانی کردن حیوانات و نوازندگان در حال نواختن موسیقی و مردم دارای حالتی خاص در نیایش هستند.

اشکفت سلمان دیگر اثر خیره کننده این دوره در ایذه است که در تنگه‌ ای در کوه الهک واقع در جنوب غربی ایذه‌ است. در این تنگه چهار نقش برجسته وجود دارد که تمامی آن‌ ها نیز به هانی تعلق دارند که بیشتر به خانواده سلطنتی و خدایان اشاره کرده اند. در این جایگاه باستانی روزگاری نیایشگاه تاریشا وجود داشته‌ است که خداوند مورد احترام عیلامی ها بوده است.

اشکفت سلمان به شماره ۲۵۹۵ در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این اثر ثبت موقت جهانی شده که هنوز برای ثبت دائم آن اقدامات تکمیلی صورت نگرفته‌ است. در همین راستا چند ماه پیش بود که مسئولین میراث فرهنگی وعده بهسازی این مکان تاریخی را دادند تا به وضعیت ان برای ثبت جهانی سامان داده شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 10 آذر1399، کد خبر: 1095391،  www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
هرگوشه از این وطن واقعا نشان دهنده باستانی پر از معنای ایران و ایرانی ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
خوزستان هم در زمینه باستانی واقعا یه سر و گردن بالاست و باید بهش رسیدگی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین