پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
پس از آنکه جلسه سران قوا به دلیل بازدید قالیباف از بیمارستان کرونایی‌ها به درخواست رئیس جمهور لغو شد موج انتقادات و هم تشویق‌ها به راه افتاد.
شعار سال: درحالی که دیروز بیش از چهار هزار نفر در ۲۴ ساعت به کرونا مبتلا شدند تا رکورد کشور در این زمینه شکسته شود، کرونا موجب یک جدل سیاسی میان روسای قوای مجریه و مقننه شده است!
به دلیل اینکه رئیس مجلس به سرکشی از بیمارستان امام خمینی (ره) تهران رفته و از بخش بیماران کرونایی دیدار کرده، رئیس جمهور جلسه سران قوا را که قرار بود دیروز برگزار شود کنسل کرد تا مبادا امکان انتقال ویروس از قالیباف به روحانی وجود داشته باشد! در واقع از زمانی که کرونا در کشور شایع شد حسن روحانی یکی از بالاترین پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده است. جز جلسات با کابینه و ستاد ملی مبارزه با کرونا تقریبا با افراد دیگری زیر یک سقف قرار نگرفته است!
روحانی در طول ۷ ماه گذشته دیدار یا سرکشی به هیچ بخشی نداشته است، او زنگ اول مهر را به صورت ویدیویی نواخت و گفت مدرسه را نمی‌توان تعطیل کرد! همانطوری که به صورت ویدیویی برخی پروژه‌ها را افتتاح کرد و گفت اقتصاد را نمی‌توان تعطیل کرد! با این حال فعلا بسیاری از دیدار‌های روحانی تعطیل است!
او به تازگی جلسه سران قوا را هم تعطیل کرده تا حالا شاهد یک جدل میان نزدیکان رئیس مجلس و رئیس جمهور باشیم! در واقع قطب مخالف حسن روحانی در زمینه فعالیت در دوره کرونا محمدباقر قالیباف است، او که از خرداد امسال با تشکیل مجلس یازدهم رئیس خانه ملت شده در این مدت چهار ماه دیدار‌های مردمی بسیاری داشته است!
سفر‌های استانی مختلفی نیز در دستور کار قرار داده است، پیش از این به خوزستان رفته بود و حالا قرار است به سیستان و بلوچستان برود! به عبارت دیگر درحالی که شاهد افراط قالیباف در حضور در دیدار‌های مختلف به رغم شرایط کرونایی هستیم از طرف دیگر حسن روحانی نیز در تفریط به سر می‌برد و به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته کسی به دو متری او هم نزدیک نشده است و همان جلساتی را هم که شرکت می‌کند با فاصله بیش از چهار متر قرار دارد! نکته جالب این است که رفتار هر دو رئیس بی‌فایده است و به عبارتی گره از مشکلات نمی‌کاهد!
رئیس جمهور به عنوان مهمترین مقام اجرایی کشور یعنی کسی که بسیاری از امور به او ختم می‌شود از موقعیت امن خود خارج نمی‌شود! رئیس مجلس هم که خارج می‌شود و به بخش‌های مختلف سرکشی می‌کند فایده‌ای ندارد چرا که اصلا این گونه اقدامات ربطی به حوزه اختیارات او ندارد! شاید شجاعت قالیباف قابل تحسین باشد که حاضر به انجام اقداماتی پرریسک است، اما در نهایت این اقدامات سودی به حال مردم ندارد چرا که اساسا جایگاه رئیس قوه مقننه چیز دیگری است! همین هم باعث شده برخی بگویند قالیباف به دنبال خودنمایی است!

جدل میان نزدیکان دو رئیس
حالا در این میان از آنجایی که سیاستمداران در ایران لشگری را دور خود جمع می‌کنند که به وقت مناقشه به کمکشان بیاید شاهد جدل میان نزدیکان دو طیف هستیم.
علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در واکنش به حضور رئیس مجلس در بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های تهران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏ستاد ملی ‎کرونا، توصیه‌ها و پروتکل‌های روشنی برای مقامات ارشد نظام تدوین و ابلاغ کرده است؛ پروتکل‌هایی که هم مانع از ایجاد اختلال در اداره‌ی امور کشور در شرایط ‎بحران می‌شود و هم از عادی‌سازی تجمعات و انتقال پیام غلط به جامعه جلوگیری می‌کند.
توصیه‌هایی که حتی مقام معظم رهبری هم خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌دانند و سبب تغییرات گسترده در برنامه‌های ایشان شده است. هیچ مصلحتی حتی برگزاری آیین‌های مذهبی هم سبب نشد که مقام معظم رهبری، توصیه‌ها را نقض کنند.
‏اصرار دیگر مقامات بر نادیده گرفتن پروتکل‌ها و تاکید بر ایجاد تمایز، چه انگیزه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ ‏کنترل شیوع ویروس، منوط به رعایت دستورالعمل‌های نهاد‌های تخصصی است و همه‌ی سطوح حاکمیت می‌بایست در شرایط کنونی، پیشتاز رعایت توصیه‌ی نهاد تخصصی باشند.
کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگیزه‌ای، عادی‌سازی نقض آنهاست. خارج از فضای قطبی و احساسی، این التزام و اعتقاد به رعایت پروتکل‌هاست که مقامات را با مردم هم‌تراز می‌کند و اتفاقا نقض پروتکل‌هاست که می‌تواند تصویری از فرادستی مقامات به افکار عمومی ارائه دهد؛ ‏این نه یک بحث سیاسی و تبلیغاتی است و نه مجالی برای طعنه و کنایه. نقض پروتکل‌ها، پیامی خطرناک برای سلامت عمومی است. در دشواری‌های کنونی و همزمانی ‎تحریم و بحران ‎کرونا، انتظار هر نقد و اعتراضی می‌رود جز گلایه از رعایت پروتکل‌ها.
دغدغه‌های تبلیغاتی و برندسازی‌های شخصی را آنقدر فربه نکنیم که از دغدغه‌ی سلامت عمومی هم پیشی بگیرد. حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است.»
خبرگزاری رسمی دولت نیز در همان ساعات ابتدایی که مشخص شد روحانی دیدار سران قوا را به علت نگرانی از انتقال کرونا لغو کرده است، گویی عجله داشت که چگونه به رئیس خود خوش خدمتی کند و با سه تیتر مختلف به این ماجرا پرداخت؛
«رعایت نکردن پروتکل‌ها توسط قالیباف؛ علت لغو نشست سران قوا»، «نشست سران قوا به درخواست وزیر بهداشت لغو شد»، «نشست سران قوا به درخواست کمیته درمان ستاد ملی کرونا لغو شد»، این‌ها تیتر‌هایی است که خبرگزاری ایرنا برای این ماجرا درنظر گرفته بود که تناقض در همین تیتر‌ها خود آشکار می‌کند که ماجرا چیست!
در مقابل، اما دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس در پاسخ به توئیت‌های معاون ارتباطات ریاست جمهوری نوشت: «آقای معزی سخنان شهید بهشتی درباره ضرورت ارتباط مستقیم میان مردم و مسئولان را برای رئیس‌جمهور پخش کنید، شاید فرجی شد، برگردید به آن دوران که رئیس‌جمهور در خط مقدم جبهه بود.»
محمدسعید احدیان افزود: «فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسئولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسئولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی نباید زمام‌دار شوی!»
علاوه بر این سیدنظام‌الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مدل رفتاری دولت و آقای روحانی بیش از آنکه مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، به نوعی ابراز نارضایتی و ناراحتی از عملکرد رئیس مجلس است که خود را موظف می‌داند براساس تکلیفی که قانون برای مسئولان در نظر گرفته است که بین مردم بروند و نظارت کنند، ناراحت هستند.
او افزود: رئیس مجلس در نظارت میدانی از بیمارستان امام (ره) رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و حضور دکتر زالی در این بازدید، مُهر تاییدی بر رعایت پروتکل‌هاست.
سیدنظام‌الدین موسوی در واکنش به حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا به دلیل نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی (ره)، تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است و مسئولین باید بیشتر از دیگران رعایت کنند، اما معنا و مفهوم این پروتکل‌ها عدم انجام مسئولیت‌ها و فعالیت‌های روزمره و بر زمین گذاشتن کار‌ها توسط مسئولین نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه دولتمردان به جای همراهی و استقبال از تلاش‌های نمایندگان، نظارت‌های میدانی مجلس را زیر سوال می‌برند. به نظر می‌رسد که نیامدن آقای روحانی به جلسه سران قوا در امتداد رفتار و ابراز ناراحتی قبل است. آقای رئیس جمهور می‌توانستند در این جلسه حضور پیدا کنند و فاصله اجتماعی مربوطه را به جای یک و نیم متر تا پنج متر رعایت می‌کردند.
یک نماینده دیگر مجلس نیز به این ماجرا به تندی واکنش نشان داده است. احمد امیرآبادی فراهانی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «قالیباف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از بیمارستان بازدید می‌کند رئیس دفتر رئیس جمهور طی تماسی با مجلس لغو جلسه سران قوا را اعلام می‌کند.
دلیل: احتمال انتقال بیماری کرونا از قالیباف به روحانی. واقعا خجالت‌آور است.
علی‌برکت‌الله. حالا که آقای روحانی حرف آقای دکتر نمکی را گوش کرده جلسه سران قوا را لغو کرده بفرمایند چرا برای یک میلیارد یورو حرف وزیر بهداشت را گوش نمی‌کنند.».
از سوی دیگر ربیعی سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه به تصمیماتی که اتخاذ می‌شود با حسن نیت نگاه کنیم، گفت: بعد از حصول اطمینان، بنابر نظر وزارت بهداشت جلسه سران قوا حتما برگزار خواهد شد.

اصل سود و هزینه
پروتکل‌های ستاد کرونا و دستورات وزارت بهداشت درحالی برای جلسات شخصی رئیس جمهور فصل الخطاب است که در سایر موارد وقعی به توصیه‌های وزارت بهداشت نمی‌شود! یادمان نمی‌رود در خرداد وقتی میزان کرونا در کشور به شدت کاهش یافت و حتی مرگ زیر ۵۰ نفر در روز و ابتلای زیر هزار نفر را شاهد بودیم دولت دست و دلبازانه محدودیت‌ها را برداشت و مردم را به نوعی به حال خود رها کرد تا دوباره کرونا در کشور اوج بگیرد.
در همان زمان وزیر بهداشت در یادداشتی گلایه آمیز نوشت: «متاسفانه برخی مسئولان هم تصور کرده‌اند که کرونا تمام شده و همواره به من فشار می‌آورند که اینجا و آنجا را باز کنیم. آقایی از فلان ستاد یا فلان وزارتخانه باورشان شده که همه چیز عادی است، همه جا را راه بیندازیم.»
سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در این مورد نیز نمی‌شد به همین میزان سفت و سخت دستورات ستاد کرونا را اجرا کرد که درحالی که سایر کشور‌ها در موج اول هستند ما موج سوم نباشیم!
ماجرای اخیر میان رئیس مجلس و رئیس جمهور بار دیگر نشان داد که سیاست در ایران تا چه حد سیاست زده است! حسن روحانی دیگر نیازی به رای مردم ندارد، او احتمالا به یک بازنشسته سیاسی تبدیل می‌شود بنابراین شاید گمان می‌کند به عنوان یک فرد ۷۲ ساله دیگر نباید کمترین ریسک کرونا را هم بپذیرد و به همین دلیل جلسه سران قوا را که در آن سه نفر با فاصله چهار متری از هم می‌نشینند را لغو می‌کند!
در آن سو، اما محمدباقر قالیباف هنوز سودای پاستور دارد! او اگرچه رئیس بهارستان است، اما کیست که نداند اگر لحظه‌ای شانس ریاست جمهوری را بدست آورد، از هر تلاشی دریغ نمی‌کند! برای قالیباف ۵۹ ساله هنوز ریسک حضور در اجتماعات کرونایی به دستاورد‌های سیاسی‌اش می‌ارزد! به ویژه اینکه او می‌داند بخشی از مردم که به روحانی رای دادند در ۱۴۰۰ پای صندوق نمی‌آیند بنابراین قالیباف این بار قرار است از همان مردمی رای بگیرد که او را رای اول تهران کردند. در این میان طبیعی است که با وجود این افراط و تفریط‌ها انتظار اینکه اوضاع سروسامان یابد انتظار زیادی خواهد بود، باید به مردم گفت مراقب خودتان باشید که اینجا کسی مواظب شما نیست!

واکنش متفاوت دو عضو ستاد کرونا درباره لغو دیدار سران قوا
درحالی که لغو دیدار سران قوا با واکنش‌های مختلفی از سوی سیاسیون هر دو طرف مواجه شد، حتی در میان پزشکان نیز واکنش‌ها به این موضوع متفاوت بوده است. یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت اپیدمی کرونا در ایران هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده، هر گونه تجمعی باید لغو شود، لغو جلسه سران قوا تصمیم درستی بود و مجلس و بقیه ادارات هم باید یا تعطیل یا بسیار خلوت شوند.
مینو محرز روز سه شنبه افزود: در صورتی که در جلسه سران قوا تجمعی بین افراد بوده، لغو آن در شرایط بحرانی کنونی کرونا تصمیم درستی بوده، کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و باید همه تجمعات و جلسات اداری و غیر اداری تا جای ممکن به صورت مجازی و از راه دور برگزار شود.
هر گونه تجمع در محیط‌های بسته در شرایط کنونی خطرناک است.
وی ادامه داد: جلسات در فضا‌های بسته به خصوص اگر زمان جلسه طولانی باشد، حتما در انتقال بیماری موثر است، مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد، چون نمایندگان مجلس در کنار هم با فاصله اندک هستند و اگر نمی‌توانند حداقل باید فاصله صندلی‌ها را زیاد کنند و اگر نمی‌توانند فاصله‌گذاری را رعایت کنند، برگزاری حضوری جلسات مجلس نیزخطرناک است، در ادارات نیز باید از برگزاری جلسات و تجمعات و حضور جمعی کارکنان در کنار هم جلوگیری شود.
محرز گفت: در این شرایط مهمترین اقدام خلوت کردن اماکن عمومی و جلوگیری از تجمعات است، باید با دورکاری و برگزاری جلسات به صورت مجازی از افزایش بیشتر موارد بیماری که به افزایش مرگ انسان‌ها منجر شده جلوگیری کنیم.
اما از سوی دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در خصوص بازدید رئیس مجلس از بخش کرونایی‌های بیمارستان امام خمینی (ره) تهران در گفتگویی با خبرگزاری صداوسیما گفت: انتظار همکاران ما این بود که مسئولین ارشد در کنارشان قرار بگیرند، حضور قالیباف به همکاران ما روحیه و انگیزه داد.
وی ادامه داد: این بازدید با توجه به اینکه در آستانه جلسه سران قوا که در خصوص بررسی وضعیت بیماری کرونا در کشور است، صورت گرفت، باعث شد تا رئیس مجلس اطلاعات خوبی در این خصوص کسب کند که منجر به تصمیم‌های خوب درباره رفع معضلات این بیماری باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار خبر: ۱۶ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۰۶۹۶، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین