پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۰۴۴۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
سکاندار جدید وزارتخانه صمت در حالی از حتمی بودن فروش سهام سه شرکت غول پیکر صنعتی می‌گوید که هنوز در مورد خصوصی سازی‌های گذشته، اما و اگر وجود دارد.
شعار سال: وزیر معدن و تجارت وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد دولت به دنبال واسپاری آذرآب، هپکو و واگن پارس بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است. ایابا پدیدار شدن روزگار سخت برای کشت و صنعت مغان و نیشکر هفت تپه و نیز همین شرکت‌ها به ویژه هپکو ایابخش خصوصی که به جایی و افرادی از قدرت سیاسی وصل نباشند گامی جلو می‌گذارند و پول ومال و آبرویشان را برای خرید سهام شرکت‌ها خرج می‌کنند. چنین نخواهد شد و خصوصی سازی هر چه بیشتر در بدترین وضعیت از نظر شفافیت قرار می‌گیرند. واقعیت این است که خصوصی سازی در ایران به کمدی یا تراژدی نزدیک شده است و ۳۰ سال پس از برداشتن نخستین گام‌ها هنوز انگار در اول راه هستیم و باید دوباره فلسفه خصوصی سازی را یاد آور شویم.
نگارنده در ۲۴ ابان ۱۳۸۴ در باره فلسفه خصوصی سارزی و ئ شرایط وقت در روزنامه دنیای اقتصاد نوشتم: "خصوصی‌سازی به مثابه استراتژی تقسیم قدرت میان نهاد دولت و جامعه مدنی، در اوایل دهه ۱۹۸۰ در انگلستان و در آمریکا آغاز شد و به زودی پدیده‌ای فراگیر شد و رهبران و روشنفکران کشور‌های گوناگون این استراتژی را پذیرفتند و در دستور کار قرار دادند. اما ایران به دلایل گوناگون یک دهه بعد بود که شرایط را برای خصوصی‌سازی مهیا دید. در خرداد ۱۳۷۰ بود که حسن حبیبی، معاون اول رییس جمهور هاشمی رفسنجانی، با صدور بخشنامه‌ای دستور خصوصی‌سازی را صادر کرد. از دهه ۱۳۷۰ تا امروز این پدیده فراز و فرود‌های حیرت‌آوری را تجربه کرده است. اجرای ناقص سیاست خصوصی‌سازی به دلایل گوناگون در ۱۶ سال گذشته در ایران موجب شده است تا ایران از این پدیده کامیاب سودی نصیبش نشود و زیان‌های آن را تجربه کند.

پیامد اصلی فرآیند خصوصی‌سازی
پی‌آمد اصلی فرآیند خصوصی‌سازی این است که قدرت میان نهاد دولت و جامعه مدنی، گونه‌ای توزیع شود که در نهایت به تعادل برسد. اگر این مساله در ذهن قدرتمندان پذیرفته نشود، بعید است حتی با وجود قانون، خصوصی‌سازی به معنای واقعی اجرا شود. برای این که تقسیم قدرت صورت پذیرد، مسوولان دولت، رهبران سیاسی، گروه‌های روشنفکری و گروه‌های مرجع فکری باید به بخش خصوصی اعتماد کنند. از فروش سهام شرکت‌های دولتی و تصویب قانون خصوصی‌سازی، اگر هدفی غیر از این داشته باشند، حتما در نیمه راه باز هم این پدیده با تنگنا مواجه می‌شود و به عقب رانده خواهد شد. از طرف دیگر بخش خصوصی ایران نیز اگر تمایل دارد که بخشی از قدرت را به دست بیاورد، باید از جزیی‌نگری و نگاه‌های کوته بینانه اجتناب کند و به فایده‌های بلند مدت این فرآیند بیاندیشند. تجهیز منابع مالی، ایجاد نهاد‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای عبور از این مرحله الزام‌هایی است که بخش خصوصی ایران باید با اعتماد به نفس آن‌ها را فراهم کند. ذهنیت بخش خصوصی ایران نیز باید مهیای پذیرفتن مسوولیت‌های سنگین باشد تا این فرآیند به یک نتیجه مطلوب برسد. "
به نظر می‌رسد حالا پس از ۱۴ سال باز به همان نقطه‌ای رسیده ایم که در سال ۱۳۸۴ به آن اشاره کرده بودم. درایران پیش از اینکه به خصوصی سازی شرکت‌ها بپردازیم باید به خصوصی سازی ذهنیت‌ها توجه کنیم و با توجه به ذهنیت موجود که خصوصی سازی را محل کسب در امد می‌داند هرگز به فلسفه این پدیده نمی‌رسیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت ۲۴، تاریخ انتشار خبر: ۱۷ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۵۸۷۹، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
یعنی اه این کارگران نمیگیره اینارو؟ یا اینا از دل شکسته زن و بچه این کارگرا نمیترسن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
خصوصی سازی ها همیشه در ایران چرخه معکوس داشته و هیچ وقت به نفع مردم نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
موافقم با خصوصی سازی چون باعث میشه سرمایه ازچنگ دولت دربیاد و به مردم برگزدونده بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین